Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

KOLOS U ZUBRZYCKIEJ
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Tyflo
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
edytka
swój człowiek:)



Dołączył: 02 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Biłgoraj

PostWysłany: Nie 19:45, 16 Maj 2010    Temat postu:

nie przypominam sobie żeby było coś takiego Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jonka
nowy



Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bychawa

PostWysłany: Nie 21:01, 16 Maj 2010    Temat postu:

To jest interpretacja badań z książki Zaorskiej pt: "Epidemiologia głucho-ślepoty w Polsce", taki miałam temat referatu, jeżeli nie ma tego w zagadnieniach do kolokwium, więc tego nie będzie! Jak kogoś to nie interesuje to przecież nie musi czytać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
martusiam88
swój człowiek:)



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: rdm

PostWysłany: Nie 21:12, 16 Maj 2010    Temat postu:

moja i Ani prezentacja w formie pisemnej Razz

 Metody komunikowania się z osobami głuchoniewidomymi
Werbalne i niewerbalne

 Klasyfikacja wg Tatiany Basiłowej:
 Mowa kinestetyczna
 Mowa dźwiękowa
 Mowa słowna
 Pismo
 Systemy dynamiczne

 Mowa kinestetyczna
Metody oparte na kontakcie bezpośrednim:
 Naturalne gesty (ogólnie przyjęte, specjalnie stworzone)
 Systemy komunikacji opartej na gestach utworzonych specjalnie:
- język migowy
- specjalnie opracowany system gestów złożonych

 Mowa dźwiękowa
Metody realizowane z pewnej odległości:
 Nieartykułowane dźwięki (przywołania, pokazywania)
 Pojedyncze dźwięki (system dźwięków – nazwy)

 Mowa słowna
Metody oparte na kontakcie bezpośrednim:
 Odbiór mowy przy wykorzystaniu odczytywania ruchów ust palcami
 Odbiór mowy przy wykorzystaniu odczytywania ruchów szczęki (żuchwy)
 Odbiór mowy przy wykorzystaniu odczytywania ruchów krtani
 Odbiór mowy przy wykorzystaniu odczytywania wibracji potylicy
 Mowa słowna c.d.
Metoda realizowana z pewnej odległości:
 wibroteletaktory

 Pismo
Metody oparte na kontakcie bezpośrednim:
 Wypukłe litery alfabetu płaskiego
 Alfabet dla niewidomych Moona i Ballu
 Alfabet Braille’a
Metody realizowane z pewnej odległości:
 Alfabet Braille’a w systemie komputerowym

 Systemy dynamiczne
Metody oparte na kontakcie bezpośrednim:
 Język migowy
 Alfabet Lorma
 Alfabet punktowy do dłoni
 Alfabet Braille’a przekazywany do dłoni, policzka
 Pisanie liter płaskich na piersi, plecach, stole, w powietrzu
 Alfabet Morse’a, przekazywany palcami do policzka, ręki
 Systemy dynamiczne c.d.
Metoda realizowana z pewnej odległości:
 Alfabet Morse’a przekazywany z pewnej odległości

 Klasyfikacja wg Kinney’a:
 Metody uniwersalne – takie, za pomocą których prawie każdy bez specjalnego przygotowania może porozumieć się z głuchoniewidomym (kreślenie liter łacińskich na dłoni, alfabet punktowy do dłoni oraz posługiwanie się tabliczką brajlowsko – czarnodrukową)
 Metody specjalne – wymagające pewnego przygotowania od osób nimi się posługujących (język migowy oraz brajl do palców)

 Kreślenie liter łacińskich na dłoni
Jest to metoda polegająca na kreśleniu palcem dużych, drukowanych liter na dłoni głuchoniewidomego. Swoją szczególną popularność zawdzięcza przede wszystkim prostocie oraz dostępności dla przeciętnego człowieka. Alfabet ten ma już obecnie polską wersję dostosowaną do naszego języka

 Alfabet punktowy do dłoni
Jest to metoda polegająca na dotykaniu poszczególnych części dłoni odpowiadających określonym literom, cyfrom i innym znakom graficznym, przy czym dzięki rękawiczce z nadrukowanymi literami, założonej na dłoń głuchoniewidomego, każda osoba może z nim rozmawiać.
 Rodzaje alfabetów punktowych do dłoni
 Alfabet Lorma, w którym osoba mówiąca dotyka palcem, palcami lub całą dłonią różnych miejsc dłoni głuchoniewidomego. Zaletą tej metody jest przede wszystkim szybkość
 Alfabet dotykowy Jezierskiej, oparty na alfabecie Lorma, lecz dostosowany do pisowni polskiej i zawiera nie tylko litery, ale i niektóre grupy liter, znak liczbowy i znaki przestankowe
 Alfabet punktowy G. Kozłowskiego – niedawno opracowany, jego autor przedstawia także sposób, w jaki należy metody tej uczyć

 Deseczka z brajlowskim alfabetem
 Zawiera czarne litery alfabetu łacińskiego, cyfry i kilka podstawowych słów oraz umieszczone pod nimi odpowiednie znaki brajlowskie, w jej górnej części natomiast znajduje się informacja dla rozmówcy osoby głuchoniewidomej.

 Tabliczka z wypukłym alfabetem
 Jest to metalowa płytka z wypukłymi dużymi literami. Choć jest to metoda raczej wolna, jej zaletą jest skuteczność i eliminowanie jakichkolwiek błędów

 Mówiąca tarcza
 Tarcza zawiera rozmieszczone na trzech współśrodkowych kołach czarne litery drukowane, znaki Braille’a i znaki Moona. Są one rozmieszczone tak, że odpowiadające literze drukowanej znaki znajdują się w tej samej kolumnie. Przekazujący informacje obraca tarczę w ten sposób, aby kolejne litery podsuwały się pod palec głuchoniewidomego.

 Metoda Tadoma
 Jest to dotykowe odczytywanie mowy z ust, polegające na wyczuwaniu układu i ruchów ust, krtani i żuchwy przy wymawianiu poszczcególnych liter za pomocą palców.

 Przyrząd Tellatoucha
 Składa się z klawiatury oraz umieszczonego z tyłu ekranu, na którym pojawiają się odpowiednie znaki brajlowskie. Pozwaa on na szybkie komunikowanie się (ok. 60 słów na minutę)

 Komunikator
 Jest małą, wielkości aparatu fotografocznego maszyną do pisania, w której znaki graficzne pisma pojawiają się na białych paskach papieru, są więc dobrze czytelne.

 Język migowy
 Jest jedną z najważniejszych form porozumiewania się nie tylko głuchych, ale także głuchoniewidomych. Wg definicji jest to „zespół środków stosowanych przez osoby niesłyszące w porozumiewaniu się między sobą i z osobami słyszącymi, obejmujący właściwe danym środowiskom słownictwo – wzór społecznie wytworzonych i obowiązujących znaków migowych oraz reguły określające ich użycie”.
 Składa się on ze znaków ideograficznych obejmujących całe słowa. Jego uzupełnieniem są znaki daktylograficzne, czyli alfabet palcowy. Duża część osób głuchoniewidomych posiadająca resztki wzroku może się posługiwać językiem migowym odbieranym wzrokowo. Dla ludzi całkowicie niewidomych możliwe jest odbieranie języka migowego drogą dotykową.
 Istnieją różne wersje dotykowego odbioru alfabetu palcowego. Istnieją wersje jednoręcznego odbioru a także alfabet dwuręczny.

 Brajl do palców
 Jest to metoda, którą mogą się posługiwać tylko i wyłącznie osoby znające pismo brajla. Polega na tym, że złożone palce wskazujący i środkowy lewej dłoni, przy przykurczonych pozostałych palcach, traktujemy jak sześciopunkt brajlowski. Dotykając odpowiednich miejsc przekazujemy osobie głuchoniewidomej układy punktów, składające się na litery brajlowskie.

 Inne metody
 Stosuje się również alfabet Morse’a , wtedy na dłoni głuchoniewidomego kreśli się odpowiednio kreski lub kropki,
 Część metod oparta jest na urządzeniach technicznych np. telefony dla głuchoniewidomych: dotykowy telefon skonstruowany przez Kinneya, optacon (przekształca czarnodruk na brajla), versabraille (przetwarza sygnały komputerowe na brajla).

Wybór odpowiedniej metody jest niewątpliwie sprawą kluczową i zależy od tego z jakimi ubytkami słuchu i wzroku mamy do czynienia. Komunikacja z taką osobą w dużym stopniu decyduje o rehabilitacji.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez martusiam88 dnia Nie 21:14, 16 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Nie 21:43, 16 Maj 2010    Temat postu:

Jonka, kimkolwiek jesteś-byliśmy pewni, że po prostu ktoś pomylił forum... Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Pon 15:59, 17 Maj 2010    Temat postu:

No to poszliii...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Tyflo Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3
Strona 3 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin