|
www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Pedagogika Specjalna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miloszmaster
Administrator
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Pon 14:36, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
5. .Rozumienie pojęcia integracji w socjologii, psychologii, pedagogice, i pedagogice specjalnej
W socjologii – zwartośc, spójność, harmonijność,
• Proces tworzenia całości z pewnych części
• Odnosi się do systemu społecznego i osiąganego w tym procesie stanu zharmonizowania składników
2 podejście:
• Odnosi się do więzi międzyludzkich
• Składa się na proces planowany, sterowany
• Zależy od tego jaką więź należy utworzyć
W psychologii
• Łączy się z rozwojem psychicznym i zachowaniem człowieka
• Odnosi się do scalania pewnych struktur psychicznych oraz coraz większego oddawania ciała pod kontrolę psychiki
• Scalenie struktur psychicznych tworzy złożone schematy funkcjonowania tworzące spójny system jakim jest osobowość
Integracja pierwotna – automatyzmy, zachowania nawykowe, stereotypowe
Integracja wtórna – włączanie dodatkowych informacji z zewnątrz, tworzą się złożone struktury psychiczne
W pedagogice 3 działy : dydaktyka, pedagogika społeczna i pedagogika specjalna
W dydaktyce :
• Scalanie treści w większe bloki interdyscyplinarne
• Integracja organizacyjna – łączenie różnych form organizacji procesu kształcenia
• integracja metod – łączenie metod
• integracja celów – łączenie celów kształcenia obejmujące kształtowanie postaw ucznia
W pedagogice społecznej – integrowanie różnych środowisk wychowawczych
W pedagogice specjalnej – niesegregacyjna forma kształcenia os. niepełnisprawnych
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez miloszmaster dnia Pon 14:42, 31 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miloszmaster
Administrator
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Pon 15:07, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
6. Wąskie i szerokie rozumienie integracji
Szerokie rozumienie - odnosi się do bardziej harmonijnego współżycia i współdziałania osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych we wszystkich formach życia społecznego
Wąskie rozumienie –
• wielokierunkowe zespolone oddziaływanie mające na celu rewalidacje jednostki odbiegającej od normy
• proces integracji osób niepełnosprawnych w zwykłe formy życia społecznego i towarzyskiego
• to nie tylko proces a cel kształcenia społecznego i specjalnego
• wynik procesu rehabilitacji osób niepełnosprawnych
• kategoria pojęciowa nowoczesnego myślenia o osobie niepełnosprawnej
• nowy etap ewolucji poglądów dotyczących stosunków osób niepełnosprawnych i ich rehabilitacji
• przejaw tolerancji dla wszystkich odmienności
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez miloszmaster dnia Pon 16:53, 31 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Patrycja
VIP - OLIGO
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łaziska
|
Wysłany: Pon 21:07, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
1. Kulturowe i religijne uwarunkowania postaw wobec os. niepeł.
Kultura europejska:
-chrześcijaństwo i judaizm nakreśliło podejście do os. niepeł. na setki lat.
-w kulturze żydowskiej os. niepeł. była postrzegana w dwojaki sposób(ST): a) os. niepeł. sama ponosi winę za swoją ułomność, zesłaną za nieposłuszeństwo Bogu,b) niepeł. to nagroda
- kalectwo to wyróżnienie Boga (Księga Hioba)
-(NT) niepełnosprawność nie jest kategoryzowana, należy docieniać zdrowie i zrozumieć cierpienie.
Kultura egipska:
-wyróżnienie typów niepełnosprawności (np. chorzy- zabijani, głuchota-dar od bogów, wyróżnienie, aby człowiek nie zgrzeszył mową).
Kultura buddyjska:
-oparta na miłosierdziu, miłości bliźniego, najbardziej przychylna wobec os. niepeł.
Kultura grecka:
-kult ciała, piękno fizyczne; os. kalekie były eliminowane, uważano, że taki człowiek nie wnosi nic do społeczeństwa,
-Terzites (Iliada)-najbrzydszy z Greków; kulawy, przygarbiony, przypisywano mu najgorsze cechy charakteru; człowiek brzydki – to człowiek zły,
-Hefajstos (syn Hery)- za nieposłuszeństwo Zeusowi stał się kaleką.
Kultura rzymska:
-negatywne postawy wobec os. niepeł.,
-wszystkich niepeł. eliminowano.
Czasy współczesne:
-Masajowie- dzieciobójstwo również w Nowej Gwinei i Kabulu podobne praktyki chodź w niektórych plemiona niepeł. jest czczona.
-Hitleryzm- eksterminacja.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Wiktoria
TYFLOpedagog
Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 21:48, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
8.Różnice w tradycyjnym i współczesnym podejściu do dziecka niepełnosprawnego, jego rodziny, koncepcji i stylu kształcenia
Podejście tradycyjne:
1. zakładano izolację dziecka od rodziny (tylko instytucje specjalistyczne)
2. można pomagać samemu dziecku
3. używano terminu „dzieci specjalne”
4. koncentrowano się na zaburzeniach, brakach, aspektach medycznych
5. statyczne rozumienie potrzeb dziecka
6. zakładano przygotowanie dziecka do nauki w szkole ogólnodostępnej
7. dzieci z zaburzeniami mogą być kształcone w grupie wyrównawczej (w gr jednolitej)
8. o losach dziecka decydują specjaliści
9. źródłem niepowodzeń szkolnych jest niski poziom motywacji; dysfunkcje
10. odrębny system finansowy
Podejście integracyjne:
1. niemożliwa jest pomoc dziecku niepełnosprawnemu bez rodziny
2. pomagać dziecku i jego otoczeniu- pomoc kompleksowa
3. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
4. koncentracja na mocnych stronach dziecka i rodziny
5. dynamiczne rozumienie potrzeb
6. szkoła przygotowuje dzieci do realizacji programu
7. jakość kształcenia wzrasta w gr. Heterogenicznych
8. o losach dziecka decydują rodzice
9. główne źródło: nieprawidłowości w źle funkcjonującej szkole
10. wspólny system zarządzania finansami (pełn+npspr)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Wiktoria dnia Pon 21:48, 31 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Patrycja
VIP - OLIGO
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łaziska
|
Wysłany: Pon 21:59, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
uzupełnienie:)
4. OKREŚLENIE UPRZEDZEŃ SPOŁECZNYCH- SPOŁECZNE I OSOBOWOŚCIOWE UWARUNKOWANIA.
Uprzedzenia społeczne- związane z praktykami dyskryminacyjnymi. Negatywny stosunek do os. niepeł., oparte na wiedzy stereotypowej, prowadzą do unikania kontaktów. Cechą jest trwałość, niepodatność na zmiany.
Koncepcje wyjaśniające genezę uprzedzeń:
a) socjalizacyjna(czynnik społ.)- uprzedzenie społeczne jest to wynik obserwowania przez dzieci jak członkowie grupy, w której się wychowują, zachowują się wobec członków innych grup.
b) tożsamości społecznej(czynnik os.) (wg teorii H. Tajfel)- podstawową i nadrzędną potrzebą każdej jednostki jest wzmacnianie pozytywnego obrazu siebie. Istotną, podstawową rolę pełni tu grupa społeczna, która jest kontekstem kształtowania się obrazu siebie.
c)stereotypizacji(czynnik społ.-os.)- stereotyp-uproszczona widza, niezgodna z rzeczywistością, niepodatna na zmianę, struktura sztywna, schemat/struktura poznawcza.
d)”kozła ofiarnego”- uprzedzenie wobec os. niepeł. kształtuje się na bazie przeżywanej frustracji, której towarzyszy skłonność do agresji; zjawisko przeniesienia agresji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Wiktoria
TYFLOpedagog
Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 22:21, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Nie wiem jak wy, ale ja w 9 mam inaczej:
Ze względu na strukturę, zasięg, natężenie:
1) Sferyczna
2) Hierarchiczna
ad 1) zwraca uwagę na integrację w szkole, rodzinie, pracy
ad 2) Integracja hierarchiczna
zakłada, że kolejny poziom integracji jest poprzedzony integr. na poprzednim etapie.
Jaka jest prawda ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jakub88
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Skrzynice
|
Wysłany: Pon 22:31, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Twoja jest racja pomyliło mi się(
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Patrycja
VIP - OLIGO
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łaziska
|
Wysłany: Pon 23:02, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
uzupełnienie
9. Rodzaje integracji
1)Fizyczna - osoby peł. i niepeł.. są obok siebie ale nie ze sobą (int. przestrzenna)
2) Funkcjonalna - niższego rzędu – razem w klasie, ale jest inny materiał; wyższego rzędu- ten sam materiał, ale za pomocą innych metod i środków
3) Społeczna - najwyższa forma uczestnictwa w życiu społ. os. niepeł. na zasadzie harmonijności współżycia i współdziałania
4) Normatywna - wspólne podejście w rozumieniu niektórych normy, zasady, wartości
5) Komunikatywna - na płaszczyźnie wspólnego porozumiewania się
6) Pośrednia- ogniwo łączące kształcenie powszechne z kształceniem ogólnym.
7) Warunkowa- prawidłowy proces współżycia peł. i niepeł. według określonych warunków
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Pon 23:04, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
a przypadkiem oligo nie ma innego materiału do opanowania...? bo ja np. mam wszystkie wykłady, ale tam takich cudów nie ma...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Patrycja
VIP - OLIGO
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łaziska
|
Wysłany: Pon 23:07, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
nie mam pojęcia, piszę co mam, może się przyda
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Patrycja
VIP - OLIGO
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łaziska
|
Wysłany: Pon 23:42, 31 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
końcówka 9 zagadnienia
Lausch – Żuk wyodrębnia cztery płaszczyzny psychologiczne wspólnego funkcjonowania w procesie integracyjnym:
-behawioralna – os niepeł. realizują cele i zadania adekwatnie do możliwości
-emocjonalna – dot. wzajemnej akceptacji, więzi, bliskie relacje
-poznawcza (intelektualna)– wspólne zainteresowanie, rozwiązywanie zadań, uczenie się jednolitego programu
-społeczna – wspólne uczenie się zachowań społ., przygotowanie się do różnych wspólnych syt, społ
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Wto 18:38, 01 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
INFORMACJA DLA TYFLO I RESO !!!
PUNKT 11. NAS NIE OBOWIĄZUJE, DR.BYRA SIĘ POMYLIŁA....
Pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aniołeczek;)
VIP - RESO
Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poniatowa
|
Wysłany: Wto 19:04, 01 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
jeeeeeee
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gosiak
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wto 19:48, 01 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Koleżanka Eliziii:) była tak uprzejma i podyktowała nam kilka pytań, które mieli zaoczni na egzaminie. Pytań wszystkich było 20, była podobno jedna grupa, i nie zaliczyły 4 osoby u zaocznych. Oto pytania:
1. Różnice między inkluzją a integracją
2. podejście tradycyjne a podejście integracyjne (5 różnic wymienić)
3. Na czym polega integracja pełna
4. Zadania klasy pomocniczej
5. Dla jakich dzieci wystawiana jest opinia z poradni
6. Liczebność klasy integracyjnej
7. Koncepcja behawioralna - Kozieleckiego
8. Współczesne cele kształcenia
9. Zasady rewalidacji (5 zasad)
10. Koncepcja adaptacyjna - głowne założenia
11. Deklaracja z Salamanki - (2 główne założenia)
12. Na jakiej podstawie ocenia się dziecko niepełnosprawne... czy cos w tym stylu o ocenie tego dziecka
13. Na czym polega integracja wyższego rzędu
i jeszcze coś powymieniać było jednak koleżanka nie zapamiętała.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gosiak
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wto 19:51, 01 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
10. Koncepcja adaptacyjna - głowne założenia ???
co to jest ??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
RESOcjalizator
Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lublin
|
Wysłany: Wto 19:57, 01 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
ciekawe, czy dostaniemy te same pytania co zaoczni, jak obstawiacie ?
Gosiu, a to pytanie to jest 11 teza która nas podobnież ma nie dotyczyć .
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez seba dnia Wto 19:58, 01 Cze 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
heroina
RESOcjalizator
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wto 19:59, 01 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
To jest właśnie punkt 11, który nas nie obowiązuje;]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gosiak
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wto 20:30, 01 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Czy ktos mógłby mi napisać jakie są różnice miedzy integracją a inkluzją ?? ta odp z naszych opracować nie jest do końca jasna :/
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
martusiam88
swój człowiek:)
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: rdm
|
Wysłany: Wto 21:13, 01 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
o tak to powinno byc chyba teraz juz dobrze:D
13. Integracja a inkluzja- różnice
Podstawowe różnice znajdują się przynajmniej w dwóch obszarach:
1. Sposób integrowania uczniów z klasą szkolną
2. Sposób rozumienia odmienności dziecka i jego stylu uczenia się
Ad. 1.
G. Thomas – kształcenie integracyjne odnosi się do zjawiska przeniesienia uczniów ze szkoły specjalnej do ogółu, ale bez żadnej pewności że zmiana szkoły wywoła korzystne zmiany w funkcjonowaniu edukacyjnym i społecznym
Kształcenie integracyjne opiera się na tzw. modelu gotowości, czyli przyszli kandydaci musza być gotowi do tego typu szkoły
Włączanie polega na przyjęciu wszystkich dzieci do szkoły ogólnodostępnej
Ad. 2
Integracja odnosi się do włączenia do szkoły ogólnodostępnej tylko wybranych grup dzieci niepełnosprawnych, czyli klasa składa się z uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale nie włącza dzieci dwujęzycznych, dyslektycznych
Proces inkluzji przeciwny do integracji zakłada akceptację wszystkich dzieci w szkole ogólnodostępnej, które znajdują się w gorszym położeniu edukacyjnym, z powodu widocznej niepełnosprawności, ale też z powodu zaburzeń mowy, deprywacji ekonomicznej
Lise Vieslie analizując politykę edukacyjną osób niepełnosprawnych w różnych krajach mówi, że można wyodrębnić dwie strategie w nauczaniu osób niepełnosprawnych:
1)Powstała na bazie tego, że w krajach kładzie się nacisk na rozwój programów kształcenia specjalnego w szkołach ogólnodostępnych - kształcenie integracyjne
2)Przyjmowana w niektórych krajach prowadzi do zreformowania szkół ogólnodostępnych, w sposób by uwzględnić wszystkie potrzeby osób niepełnosprawnych - inkluzja
G. Dryżałowska – w Polsce – wyróżniła 3 główne systemy
1)Włączający system edukacyjny
2) integracja edukacyjna
3)Nauczanie we wspólnym nurcie
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez martusiam88 dnia Wto 21:18, 01 Cze 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|