|
www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Pedagogika Specjalna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
martusiam88
swój człowiek:)
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: rdm
|
Wysłany: Czw 16:56, 25 Mar 2010 Temat postu: Łęczycka (spec. dodatkowa oligo) |
|
|
Hej, wiec chodzi mi o zajecia wtorkowe, ona chciala zeby juz zademonstrowac te cwiczenia no ale chciala tez zeby sie nie powtarzaly wiec moze niech kazdy wypisze swoje grupy i jakos juz w tych grupach bedziemy kombinowac zeby kazdy mial co innego? No chyba ze macie jakis inny pomysl to smialo:) wiec ja mam cwiczenia: malowanie, wycinanie i wyrywanie, wyklejanie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziorek
TYFLOpedagog
Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Czw 17:13, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Dobry pomysł Marcia
Lepienie - masa gazetowa
Wycinanie - z różnych materiałów (folia, gazeta, materiał, brystol itd itp)
Stemple - odbijanie łapek, palców czyli malowanie rączkami
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
martusiam88
swój człowiek:)
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: rdm
|
Wysłany: Czw 17:18, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
a to od razu piszemy swoje propozycje? no ok wiec ja mam poki co: malowanie po sladzie, wyklejanie wg podanego wzoru i jeszcze cos z wycinaniem musze pomyslec
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
edytka
swój człowiek:)
Dołączył: 02 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: Czw 17:30, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
lepienie- wyklejanie wałeczkami plasteliny po śladzie lub wg pokazanego wzoru
wycinanie- jeszcze dokładnie nie wiem, chyba jakieś łatwiejsze i trudniejsze wzory dużymi i małymi nożyczkami
stemple- odbijanie za pomocą różnych form wyciętych z gąbki
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
martusiam88
swój człowiek:)
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: rdm
|
Wysłany: Czw 17:33, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
wycinanie - wycinanie jakiegos latwego wzoru po sladzie a nastepnie odwzorowanie z pamieci
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jakub88
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Skrzynice
|
Wysłany: Czw 18:00, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
a ja nie wiem o co chodzi
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madga
TYFLOpedagog
Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Czw 18:00, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
ale to wszyscy muszą przygotować??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madga
TYFLOpedagog
Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Czw 19:04, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
ale na wtorek trzeba te trzy pierwsze grupy, tak?
lepienie
wycinanie
wydzieranki...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziorek
TYFLOpedagog
Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Czw 20:26, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
A to nie tak, że na wtorek trzeba ta pierwsza grupe w sensie ze MANUALNE?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Wiktoria
TYFLOpedagog
Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Czw 20:51, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Tak, trzeba manualne, ale i tak wszyscy nie zdążą, mogła nas jakoś podzielić...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madga
TYFLOpedagog
Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Czw 22:03, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
ja zrozumiałam że trzy pierwsze grupy...
trzeba ją jutro dorwać
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madga
TYFLOpedagog
Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Pon 9:54, 29 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
ja wiem że pewnie sieje zamęt... ale przecież niemożliwe jest żeby każdy przeprowadził po trzy ćwiczenia...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Pon 21:02, 29 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
na tych zajeciach niemozliwe stanie sie mozliwe ;DDD ja tam nie pamietam co mam. pamietalam 3 tyg temu chyba haftowanie i jakies konstrukcyjne bo klocki przygotowalam;DDD cos do rana wymysle nie?;D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madga
TYFLOpedagog
Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Pon 21:31, 29 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
no jasne....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Nie 19:50, 23 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Hej...
Posiada ktoś może materiały o tej Tymichowej czy jak tam?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Nie 21:06, 23 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Już nie trzeba, mam je przecież... <roztargniona...>
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jakub88
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Skrzynice
|
Wysłany: Pon 9:29, 24 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
a ja chyba nie mam:(
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
martusiam88
swój człowiek:)
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: rdm
|
Wysłany: Pon 10:11, 24 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
no ja chyba tez, to Madzia wrzucilabys?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
marzena1603
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tomaszów Lubelski
|
Wysłany: Pon 10:41, 24 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Test Bender – Koppitz
•Prowadzony jest przez psychologa lub doświadczonego pedagoga
•Stworzony został przez L. Bender i E. Koppitz (ona go zmodyfikowała)
•Do polskich warunków przystosował ten test w 1971r. B. Choinowski i Kostrzewski
Test bada dzieci od 5 roku życia do 10 lat i 11 miesięcy (5 – 10;11). Najczęściej stosowany jest w stosunku do dzieci od 5 do 8 roku życia, gdyż w tym okresie jest najbardziej diagnostyczny. W przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym używamy go również i w przypadku do starszych dzieci.
Jest znaną i trafna metodą badania dojrzałości percepcji i koordynacji wzrokowo – ruchowej. Uwzględnia percepcję wzoru rysunkowego oraz graficzne odtworzenie wzoru wymagające koordynacji ruchów ręki i koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Możemy wyróżnić 3 rodzaje zastosowania:
1.Rozwojowa metoda pomiaru dojrzałości percepcji i koordynacji wzrokowo – ruchowej – najczęściej bada się ten aspekt u dzieci idących do szkoły lub u dzieci z trudnościami szkolnymi, upośledzeniem umysłowym, dysleksją
2.Metoda badania zaburzeń percepcji układów spoistych na skutek uszkodzenia mózgu
3.Metoda badania przystosowania emocjonalnego
Różne zastosowania służące różnym celom wymagają różnych systemów obliczania:
1.Pomiar funkcji poznawczych – dojrzałość percepcji wzrokowo – ruchowej – analizujemy przerysowanie figury testu ze względu na ich kształt, szczegóły, połączenia między częściami oraz rotacje.
2.Zaburzenia emocjonalne – zwracamy uwagę na wielkość rysunku, ich układ, rozmieszczenie na papierze oraz grubość linii.
3.Zaburzenia organiczne mózgu – analizujemy popełnione błędy oraz czas w jakim dziecko wykonało przerysowanie.
Ćwiczenia grafomotoryczne wg H. Tymichovej – modyfikacja Bogdanowicz
•Tymichova pierwsza założyła i prowadziła szkołę dla dzieci dyslektycznych w Czechosłowacji
•Są to materiały przydatne do zabawy dla dzieci w wieku od 5 do 8 lat, szczególnie dla tych co nie lubią rysować
o Ćwiczenia przygotowujące dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klasy „0” do nauki pisania
o Do zajęć terapeutycznych dla dzieci starszych, mało sprawnych ruchowo, które piszą powoli i brzydko
o Praca na zajęciach rewalidacyjnych z dziećmi upośledzonymi umysłowo, najczęściej w stopniu lekkim
•Celem tych ćwiczeń jest pomoc w osiąganiu gotowości do nauki pisania.
o korygowania nieprawidłowej techniki rysowania i pisania – usprawnianie i stymulacja zdolności manualnych i koordynacji wzrokowo – ruchowej szczególnie u dzieci młodszych i niepełnosprawnych
o korygowanie nieprawidłowych nawyków ruchowych, a utrwalanie właściwych nawyków koniecznych podczas pisania
o zapobieganie trudnościom
o pokonywanie trudności
•Ćwiczenia te składają się z 3 części:
o Część 1 – wzory proste do kalkowania (rysunek po śladzie), materiałem są 24 rysunki. Rysunki od 1 do 8 to szlaczki, kolejne to figury
o Część 2 – wzory złożone do kalkowania – materiałem są 24 wzory, wyraźnie zaznaczony jest początek i kierunek, są trudniejsze
o Część 3 – schematy do kopiowania (samodzielne odtworzenie), 33 wzory
•Przeznaczenie:
o Wadliwa pozycja ciała podczas zajęć graficznych
o Nieprawidłowe ułożenie ręki i palców
o U osób, które w nieprawidłowy sposób trzymają narzędzie pisarskie – zastosowanie nasadki
o Niewłaściwe napięcie mięśniowe
o Wolne tempo pisania lub rysowania
o Szybkie męczenie się
o Niski poziom graficzny rysunku – słaba percepcja wzrokowa
o U dzieci co występuje niechęć do rysowania
•Zasady:
o Systematyczność zajęć – codziennie, co drugi dzień
o Stałość miejsca i pory – bardzo ważne dla upośledzonych umysłowo
o Zajęcia musza być prowadzone w obecności osoby dorosłej, nie zostawiamy dziecka samego sobie
o Dziecko dostaje 1 wzór, nie pokazujemy mu kolejnych wzorów, może powtarzać wzory wcześniej rysowane
o Podczas zajęć dziecko wykonuje tylko 1 nowy wzór
o Wzór wykonujemy kilkakrotnie różnymi technikami
o Wzory podawane są dziecku po kolei, wg trudności
o Ćwiczenie wykonujemy tyle razy aż dziecko nabierze wprawy w swobodnym rysowaniu elementów takich jak: linia, koło etc. – jedynie w 3 części nie musi być identyczny wzór
o W przypadku dzieci oburęcznych możemy te ćwiczenia wykonywać raz jedną, a raz drugą ręką.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziorek
TYFLOpedagog
Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Pon 10:54, 24 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Metoda Frostig
Oddziałuje na:
1. percepcja wzrokowo-ruchowa - zadanie dziecka polega na rysowaniu prostych i krzywych linii pomiędzy coraz bardziej zwężającymi się granicami oraz kolorowanie;
2. percepcja „postać-podłoże” - dziecku poleca się różnicować przecinające się figury;
3. percepcja „stałość formy” - wykrywanie kwadratów i kół spośród innych figur;
4. postrzeganie położenia w przestrzeni - dziecko wykrywa odwrócone lub obrócone figury w kolejności;
5. postrzeganie stosunków przestrzennych - kopiowanie wzorów przez łączenie kropek liniami.
Na program „Wzory i obrazki” składają się trzy zeszyty z ćwiczeniami dla dziecka. Zeszyty zatytułowane są kolejno:
• Wzory i obrazki - Poziom Podstawowy / zeszyt zielony/;
• Wzory i obrazki - Poziom Średni / zeszyt niebieski/;
• Wzory i obrazki - Poziom Wyższy / zeszyt czerwony/.
Każdy z zeszytów składa się z propozycji ćwiczeń fizycznych, wskazówek dotyczących wyboru i przebiegu różnorodnych zabaw i gier oraz z instrukcji do ćwiczeń zamieszczonych w zeszycie dla dziecka.
Jeżeli program jako całość ma być skuteczny, muszą być wzięte pod uwagę jego trzy składniki.
Zeszyty do ćwiczeń stanowią zintegrowany wybór zadań angażujących wszystkie sfery percepcji wzrokowej na danym poziomie trudności.
W ćwiczeniach składających się na poziom podstawowy położono nacisk na zadania kształtujące koordynację wzrokowo-ruchową. Na poziomie średnim – na zadania rozwijające orientację w stosunkach przestrzennych, natomiast na poziomie wyższym na ćwiczenia integrujące zdolności percepcyjne.
Na końcu każdego zeszytu znajdują się indywidualne karty zapisu, które pozwalają na szybkie zorientowanie się, które rodzaje zadań sprawiają dziecku największe trudności. Dzięki temu można poświęcić więcej czasu i uwagi na rozwijanie określonych aspektów percepcji wzrokowej, w zakresie których nie przejawia ono dostatecznego poziomu rozwoju.
Ćwiczenia i zadania wchodzące w zakres Programu Rozwijającego Percepcję Wzrokową – Marianny Frostig dostosowane są do możliwości dzieci przedszkolnych.
W programie Frostig większą część pracy stanowią zadania przy użyciu ołówka i papieru, jednak, poprzedzone one są ćwiczeniami wstępnymi. Ćwiczenia wstępne mają aktywizować ruchy ciała, podczas rysowania. Do ćwiczeń tych można zaliczyć, m.in.: zabawy z wykorzystaniem lustra, elementy gimnastyki, zabawy manipulacyjne, paluszkowe, lokomocyjne, wiersze i piosenki połączone z zabawami. Intensywność i zakres ćwiczeń wstępnych zależy od doświadczenia i poziomu rozwoju percepcyjnego dziecka. Ćwiczenia te powinny być prowadzone równolegle z ćwiczeniami zawartymi w zeszycie ćwiczeń, a rozpoczęte na kilka tygodni przed ćwiczeniami właściwymi.
Dziecko dopiero wtedy powinno rozpocząć pracę z zeszytem ćwiczeń, gdy:
1. nauczyło posługiwać się ołówkiem i papierem;
2. poddane zostało ćwiczeniom kształtującym świadomość własnego ciała oraz nauczyło się nazywać i wskazywać te części;
3. jest w stanie skupić się w czasie potrzebnym na wykonanie zadania;
4. rozumie słowa zawarte w instrukcji do ćwiczeń i zna pojęcia dotyczące stosunków przestrzennych (w, pod, nad, obok, za );
5. umie na rysunku rozpoznać i nazwać znane sobie przedmioty;
6. umie określić funkcje tych przedmiotów ( piłka służy do rzucania i chwytania).
Ćwiczenia zasadnicze to praca z papierem i ołówkiem. Po krótkim instruktażu (historyjka, opowiadanie) dzieci przystępują do pracy z zeszytem według kolejności oraz we właściwym sobie tempie, co skłania prowadzącego do prowadzenia ćwiczeń indywidualnych. Kartkę wkłada się do celuloidowej okładki, gdyż dziecko próbuje wykonać ćwiczenie flamastrem dopóty, dopóki nie zrobi go poprawnie. Dopiero wtedy może zadanie wykonać na właściwej kartce. W ćwiczeniach należy zwrócić uwagę na prawidłowe trzymanie kartki – gwiazdka wydrukowana na stronie oznacza zawsze prawy dolny róg kartki, gdy leży ona przed dzieckiem. Nauczyciel zapisuje ilość prób wykonanych przez dziecko. Zmniejszająca się ilość prób wskazuje na postępy dziecka, korygowanie istniejącego zaburzenia.
Metoda Frostig ćwiczy, ponadto dokładność, wytrwałość, koncentracje uwagi. Przedstawiona metoda wykorzystywana jest do pracy z dziećmi z zaburzoną koordynacją wzrokowo-ruchową, zwraca uwagę na indywidualne tempo pracy dziecka.
Uczniowie poddani systematycznemu oddziaływaniu innowacyjnych metod pracy wykazują wyższy poziom zręczności i zwinności manualno-ruchowej oraz praksji, czego dowodem jest twórczość plastyczno-konstrukcyjna, prace graficzne, udział i wykonywanie ćwiczeń ruchowych.
Jak zauważa autorka metody Frostig : „Ogólnie, celem tych ćwiczeń jest rozwinięcie i integracja zdolności do koordynowania ruchów gałek ocznych z precyzyjnymi ruchami ciała. Ćwiczenia te mają więc, znaczenie dla wszystkich działań wymagających dokładnych ruchów ręki dziecka.”
Może Wam się przyda
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|