|
www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Pedagogika Specjalna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
join_me
swój człowiek:)
Dołączył: 23 Gru 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 15:05, 28 Gru 2009 Temat postu: kolos Szabała |
|
|
Czy mógłby ktoś wrzucić zagadnienia na kolokwium, bo chyba mieliśmy je dostać na ostatnich ćwiczeniach.. Z góry dziekuję.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GRECKY
Administrator
Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik/Lublin
|
Wysłany: Wto 15:12, 29 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
EDUKACJA SPOŁECZNO-PRZYRODNICZA:
- metody nauczania
- zasady nauczania
- środki dydaktyczne
- przygotowywania wycieczek
- brajlowski plan dotykowy
- dotykowa mapa Polski
- kształt Ziemi
EDUKACJA TECHNICZNA:
- znaczenie
- trudności związane z realizacją treści
- metody nauczania
- korelacja treści
- etapy metody analizy i syntezy
EDUKACJA PLASTYCZNA:
- wartości terapeutyczne
- dobór technik plastycznych
- rodzaje ćwiczeń w rysowaniu
- zapoznanie dzieci z prawami perspektywy
- pokaz dzieł sztuki
- przykłady zająć plastyczno-technicznych z zastosowaniem różnych materiałów
RYSUNEK W NAUCZANIU DZIECI NIEWIDOMYCH:
- badania nad możliwością rysowania (cele badań autorów i wnioski)
- badania nad przydatnością rysunku wypukłego w nauczaniu niewidomych (cele badań autorów i wnioski)
- rodzaje rysunków wypukłych (wykonywanie, korzyści, odczytywanie)
- rola rysunku wypukłego w nauczaniu dzieci niewidomych (poszczególne przedmioty)
- cechy rysunków przeznaczonych do odczytywania dotykiem
- zasady ilustrowania książek
- techniki odręcznego rysowania przez niewidomego
- techniki formowania obrazu dotykowego dla niewidomego
- cele nauczania rysunku
- podstawowe wskazania metodyczne dla nauczania rysunku
EDUKACJA MUZYCZNA:
- formy kontaktu dzieci z muzyką
- tworzenie muzyki
- metodyka nauki pieśni
- gra na instrumentach
- alternatywne formy zapisu muzyki
EDUKACJA RUCHOWA:
- znaczenie
- ćwiczenia zalecane w starszym i młodszym wieku szkolnym
- wykaz ćwiczeń zabronionych
- podział dzieci ze względu na ograniczenia w wykonywaniu ćwiczeń (podział na 2 i 3 grupy)
- zasady nauczania
- metody nauczania
- etapy postępowania w nauczaniu niewidomych nowych ćwiczeń
- rodzaje zajęć realizowanych z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem (wymienić i scharakteryzować)
- podział zabaw i gier dla dzieci niewidomych wg. J. Dziedzica
- łyżwiarstwo
TEATR (tu miałem dopisane i nie wiem czy dobrze to odczytałem):
- znaczenie działań(?) teatralnych
- język ciała i przestrzeń
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miloszmaster
Administrator
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Wto 15:47, 29 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
jesteśmy z Ciebie dumni
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GRECKY
Administrator
Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik/Lublin
|
Wysłany: Wto 16:17, 29 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Dziękuję Piotrze!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gosiak
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wto 22:59, 29 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Zachęcam do wspólnego opracowania zagadnień
Na zachęte wrzucam to co udało mi się dzisiaj zrobić
EDUKACJA RUCHOWA:
Znaczenie:
> Zachowanie równowagi oraz harmonii w rozwoju fizycznym i psychicznym.
Cele:
- stymulowanie harmonijnego rozwoju fizycznego przez odpowiedni dobór bodźców działających na cechy somatyczne, ukł. Sercowo-naczyniowy, oddechowy i nerwowy,
- zapobieganie powstawaniu nowych zaburzeń w rozwoju fizycznym i motorycznym, pogłębianiu się istniejących oraz korygowaniu ich,
- kształtowanie psychomotoryki przez nauczanie i doskonalenie różnych form aktywności ruchowej,
-eksponowanie indywidualnych możliwości , upodobań, zainteresowań i umiejętności ruchowych,
- kształtowanie estetyki ruchu
- wdrażanie do stosowania zasad higieny w pracy i wypoczynku
- wytwarzanie nawyków umiejętnego korzystania z wody, powietrza, terenu jako czynników stwarzających możliwość aktywności własnej
- wyposażenie w niezbędny zasób wiedzy o kulturze fizycznej
- kształtowanie cech charakteru i cech społecznych przez rozwijanie cech moralnych i społecznych w działaniu sportowym, zarówno indywidualnym, jak i zespołowym.
Zasady nauczania:
• przystępność – nauczyciel powinien dobierać odpowiednio zakres i rodzaj ćwiczeń, uwzględniać stopień ich trudności, porównywać je z możliwościami ćwiczącego oraz wydolnością organizmu dziecka; odpowiednio dozować nasilenie i natężenie zajęć.
• poglądowość- ma 3 funkcje: bezpośrednia (bezpośredni pokaz zademonstrowany kilka razy, objaśnienia słowne), pośrednia (wykorzystanie pomocy naukowych: film, modele, zdjęcia, itp.), symbolizująca (środki umowne: zestawienia i wykresy wyników indywidualnych, itp.)
• świadomość i aktywność – doprowadzenie do ukształtowania motywacji przy wykonywaniu ćwiczeń, odpowiedniego wypoczynku i rekreacji oraz świadomej samokontroli.
• systematyczność – planowanie pracy i jej dokumentacja, systematyczne prowadzenie ćwiczeń
• trwałość – utrwalenie umiejętności i tworzenie nawyków ruchowych, powtarzanie ćwiczeń stosując właściwy dobór treści
• zdrowotność – polepszenie stanu zdrowia, korygowanie wad rozwojowych, stworzenie warunków do wszechstronnego, harmonijnego rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej, wyrobienie nawyków higienicznych, uodpornienie organizmu.
• wszechstronność – dbałość o całokształt rozwoju osobowości, zainteresowań, kształtowanie potrzeb i pożądanych cech osobowości
• przydatność – troska o wszechstronny rozwój organizmu, dobry stan zdrowia, podniesienie sprawności fizycznej.
Metody nauczania
• pokaz – daje wyobrażenie ruchu, ułatwia opanowanie ćwiczenia
• objaśnienie – zrozumiałe, dokładne i krótkie,
• obserwacja współuczestnicząca – nauka samokontroli, poprawianie błędów,
• ćwiczenie – utrwalanie poznanych partii materiału
• oswajanie z rytmem – działanie na analizator słuchowy, np. przez klaskanie
• bezpośredniej celowości ruchu – zdobycie doświadczenia ruchowego lub doskonalenia ruchu
• zabawowa – naśladowanie ruchem zjawisk
• gimnastyki wyrównawczej
• gimnastyka korekcyjna
Łyżwiarstwo
(wspominała coś o <metodzie nauczania ruchów łyżwiarskich>
Etapy:
1. Szczegółowy opis słowny ćwiczenia. ( prosta i zrozumiała forma)
2. Obserwacja dotykowa prowadzona przez ucznia w czasie wykonywania ćwiczeń przez nauczyciela.
3. Kierowanie ruchem ucznia (układanie rąk, nóg, tułowia, itp.)
4. Samodzielne wykonywanie ćwiczeń przez ucznia i korygowanie ruchów przez nauczyciela.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Gosiak dnia Wto 23:07, 29 Gru 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GRECKY
Administrator
Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik/Lublin
|
Wysłany: Śro 10:36, 30 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Do łyżwiarstwa:
Elementy łyżwiarstwa podstawowego:
- jazda przodem
- jazda tyłem
- przekładanki
- zatrzymywanie się
- półłuki
- zmiana kierunku jazdy
Znaczenie:
- kształtowanie orientacji przestrzennej
- kształtowanie zmysłu równowagi
- wyzwolenie odwagi i aktywności
- dawanie poczucia satysfakcji
- zwiększanie odporności i hartowanie organizmu => korzystny wpływ na układ krwionośny, oddechowy i nerwowy (przebywanie na mrozie)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marta
swój człowiek:)
Dołączył: 31 Gru 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 19:02, 30 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Podział zabaw i gier dla dzieci niewidomych wg. J. Dziedzica:
1. Zabawy rytmiczne i ożywiające:
- zabawy ze śpiewem
- zabawy rytmiczno - taneczne
2. Zabawy kształtujące:
- zabawy na czworakach
- zabawy siłowe
3. Zabawy i gry wspomagające kompensację:
- zabawy i gry wyrabiające równowagę
4. Zabawy i gry słuchowe
5. Zabawy i gry użytkowe:
- zabawy i gry przestrzenne
- zabawy i gry rzutne
-zabawy i gry skoczne
6. Zabawy i gry wyrabiajace samodzielność i zaradność życiową:
- zabawy i gry terenowe
- tory przeszkód
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marta
swój człowiek:)
Dołączył: 31 Gru 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 19:23, 30 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Rodzaje zajęć realizowanych z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem (wymienić i scharakteryzowac):
a) zabawy i gry ruchowe
b) gimnastykę
c) rytmikę z elementami tańców
d) lekkoatletykę- biegi, rzuty, skoki
e) pływanie
f) sporty zimowe- łyżwiarstwo, narciarstwo, saneczkowanie
g) wycieczki: turystykę z biwakowaniem
a także: kajakowanie, wioślarstwo, elementy zapasów, jazdę na wrotkach oraz gry z piłką toczoną i bramkową
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marta
swój człowiek:)
Dołączył: 31 Gru 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 19:25, 30 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Ma ktoś może wykaz ćwiczeń zabronionych? Nigdzie nie mogę tego znaleść:/
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Nie 17:22, 03 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Może mnie ktoś oświecić co do pozycji które podawała Szabałka, a mianowicie jaki jest tytuł książki tego Jakubowskiego?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Nie 17:32, 03 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Ja dopiero wróciłam do Lbn i mam dostęp do materiałów, więc również wspomogę! Gosiu, co do znaczenia edukacji ruchowej, ja mam zapisane że Szabałka kazała 8 znaczeń z książki Pieleckiego i Skrzetuskiej "Nauczanie niewidomych..." Nie wiem czy to sie pokrywa z tym co napisałaś, jeśli nie to musimy szukać dalej... :/
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madga
TYFLOpedagog
Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Nie 19:24, 03 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Magdaleno... ehh To co napisała Gosia jest z Pieleckiego i Skrzetuskiej...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Nie 22:09, 03 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
A szemu zatem nie ma ośmiu znaczeń...?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madga
TYFLOpedagog
Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Pon 14:54, 04 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
bo pani Szabała się pomyliła...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Pon 17:02, 04 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
A dlaczego się pomyliła...? Dobra, już się uspokajam i biore do roboty. To opracowujemy to zbiorowo czy nie, bo widzę, że tu się nikt nie kwapi?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miloszmaster
Administrator
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Pon 19:03, 04 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Pisz pisz ja się właśnie kwapię
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miloszmaster
Administrator
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Pon 19:20, 04 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Edukacja społeczno przyrodnicza:
Zasady nauczania:
• Poglądowości – umożliwia dzieciom bezpośredni kontakt z przyrodą w czasie wycieczek czy pracy w ogródku szkolnym
• Aktywności - uczniowie nie powinni być biernymi słuchaczami i obserwatorami lecz powinni sami lub w zespole zdobywać wiedzę
• Systematyczności
• Trwałości wiedzy
• Przystępności w nauczaniu
Metody nauczania:
• Laboratoryjna - daje możliwość bezpośredniego stykania się z obiektami przyrody żywej i nieożywionej, metoda ta budzi zainteresowania, rozwija aktywność uczniów i pomaga w przyswajaniu materiału nauczania, a ponadto uczy obserwacji.
• Pokazu (demonstracji) – w przypadku niemożności zastosowania metody laboratoryjnej w skutek zbyt skomplikowanych doświadczeń stosujemy demonstracje okazów które powinny być widoczne w klasie i łatwo dostępne dla wszystkich uczniów
• Pogadanki – można tą metodą realizować tematy które odwołują się bezpośrednio do doświadczeń dzieci (np. życie i praca w domu)
• Praca na działce szkolnej – dziecko zdobywa pierwsze elementarne umiejętności z zakresu uprawy roślin i uczy się praktycznego posługiwania się przedmiotami pracy. Dziecko zaznajamia się z roślinami ich wegetacją czy zabiegami pielęgnacyjnymi.
• Wycieczki - umożliwiają uczniom poznanie okazów przyrodniczych w naturalnym środowisku i zaznajamia ich z życiem niektórych zbiorowisk przyrodniczych takich jak np. las, łąka, staw. Jezioro itp.
Środki dydaktyczne:
• Okazy – najlepsze żywe, jednak konserwowane na sucho lub mokro również posiadają dużą wartość dydaktyczną
• Modele – stosujemy sporadycznie, lepiej stosować łatwo odstępne modele naturalne
• Tablice i ilustracje – informacje zdobyte na nich przedstawione są powierzchowne i niedokładne, najlepiej stosować na wstępie do materiału przez przejściem do okazów
• Audycje radiowe i telewizyjne
To tak na zachętę piszę dalej, miło widziane jakieś uzupełnienia
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez miloszmaster dnia Pon 19:24, 04 Sty 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Pon 19:30, 04 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Ej, ja to miałam napisać! no ale skoro byłeś szybszy...to pisz dalej ;p
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziorek
TYFLOpedagog
Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Pon 19:33, 04 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Edukacja techniczna:
Znaczenie:
- usprawnienie manualne i umysłowe uczniów
- usprawnianie zmysłów
-kształtowanie wyobraźni i orientacji przestrzennej
- wdrażanie do wydatkowania wysiłku fizycznego
- rozwój umiejętności praktycznych
i dokończe tą techniczną... chyba że znowu KTOŚ będzie szybszy....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Pon 19:35, 04 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Co do metod to są jeszcze HODOWLE SZKOLNE, a co do zasad to najważniejsze to zasada poglądowości i aktywności, pamiętam że pytała o to na ćwiczeniach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|