Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

kolos Szabała
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Tyflo
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
join_me
swój człowiek:)



Dołączył: 23 Gru 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 15:05, 28 Gru 2009    Temat postu: kolos Szabała

Czy mógłby ktoś wrzucić zagadnienia na kolokwium, bo chyba mieliśmy je dostać na ostatnich ćwiczeniach.. Z góry dziekuję.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GRECKY
Administrator



Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik/Lublin

PostWysłany: Wto 15:12, 29 Gru 2009    Temat postu:

EDUKACJA SPOŁECZNO-PRZYRODNICZA:
- metody nauczania
- zasady nauczania
- środki dydaktyczne
- przygotowywania wycieczek
- brajlowski plan dotykowy
- dotykowa mapa Polski
- kształt Ziemi

EDUKACJA TECHNICZNA:
- znaczenie
- trudności związane z realizacją treści
- metody nauczania
- korelacja treści
- etapy metody analizy i syntezy

EDUKACJA PLASTYCZNA:
- wartości terapeutyczne
- dobór technik plastycznych
- rodzaje ćwiczeń w rysowaniu
- zapoznanie dzieci z prawami perspektywy
- pokaz dzieł sztuki
- przykłady zająć plastyczno-technicznych z zastosowaniem różnych materiałów

RYSUNEK W NAUCZANIU DZIECI NIEWIDOMYCH:
- badania nad możliwością rysowania (cele badań autorów i wnioski)
- badania nad przydatnością rysunku wypukłego w nauczaniu niewidomych (cele badań autorów i wnioski)
- rodzaje rysunków wypukłych (wykonywanie, korzyści, odczytywanie)
- rola rysunku wypukłego w nauczaniu dzieci niewidomych (poszczególne przedmioty)
- cechy rysunków przeznaczonych do odczytywania dotykiem
- zasady ilustrowania książek
- techniki odręcznego rysowania przez niewidomego
- techniki formowania obrazu dotykowego dla niewidomego
- cele nauczania rysunku
- podstawowe wskazania metodyczne dla nauczania rysunku

EDUKACJA MUZYCZNA:
- formy kontaktu dzieci z muzyką
- tworzenie muzyki
- metodyka nauki pieśni
- gra na instrumentach
- alternatywne formy zapisu muzyki

EDUKACJA RUCHOWA:
- znaczenie
- ćwiczenia zalecane w starszym i młodszym wieku szkolnym
- wykaz ćwiczeń zabronionych
- podział dzieci ze względu na ograniczenia w wykonywaniu ćwiczeń (podział na 2 i 3 grupy)
- zasady nauczania
- metody nauczania
- etapy postępowania w nauczaniu niewidomych nowych ćwiczeń
- rodzaje zajęć realizowanych z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem (wymienić i scharakteryzować)
- podział zabaw i gier dla dzieci niewidomych wg. J. Dziedzica
- łyżwiarstwo

TEATR (tu miałem dopisane i nie wiem czy dobrze to odczytałem):
- znaczenie działań(?) teatralnych
- język ciała i przestrzeń


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miloszmaster
Administrator



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Wto 15:47, 29 Gru 2009    Temat postu:

jesteśmy z Ciebie dumni Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GRECKY
Administrator



Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik/Lublin

PostWysłany: Wto 16:17, 29 Gru 2009    Temat postu:

Dziękuję Piotrze! Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Wto 22:59, 29 Gru 2009    Temat postu:

Zachęcam do wspólnego opracowania zagadnień Smile

Na zachęte wrzucam to co udało mi się dzisiaj zrobić Razz

EDUKACJA RUCHOWA:


Znaczenie:
> Zachowanie równowagi oraz harmonii w rozwoju fizycznym i psychicznym.
Cele:
- stymulowanie harmonijnego rozwoju fizycznego przez odpowiedni dobór bodźców działających na cechy somatyczne, ukł. Sercowo-naczyniowy, oddechowy i nerwowy,
- zapobieganie powstawaniu nowych zaburzeń w rozwoju fizycznym i motorycznym, pogłębianiu się istniejących oraz korygowaniu ich,
- kształtowanie psychomotoryki przez nauczanie i doskonalenie różnych form aktywności ruchowej,
-eksponowanie indywidualnych możliwości , upodobań, zainteresowań i umiejętności ruchowych,
- kształtowanie estetyki ruchu
- wdrażanie do stosowania zasad higieny w pracy i wypoczynku
- wytwarzanie nawyków umiejętnego korzystania z wody, powietrza, terenu jako czynników stwarzających możliwość aktywności własnej
- wyposażenie w niezbędny zasób wiedzy o kulturze fizycznej
- kształtowanie cech charakteru i cech społecznych przez rozwijanie cech moralnych i społecznych w działaniu sportowym, zarówno indywidualnym, jak i zespołowym.

Zasady nauczania:
• przystępność – nauczyciel powinien dobierać odpowiednio zakres i rodzaj ćwiczeń, uwzględniać stopień ich trudności, porównywać je z możliwościami ćwiczącego oraz wydolnością organizmu dziecka; odpowiednio dozować nasilenie i natężenie zajęć.
• poglądowość- ma 3 funkcje: bezpośrednia (bezpośredni pokaz zademonstrowany kilka razy, objaśnienia słowne), pośrednia (wykorzystanie pomocy naukowych: film, modele, zdjęcia, itp.), symbolizująca (środki umowne: zestawienia i wykresy wyników indywidualnych, itp.)
• świadomość i aktywność – doprowadzenie do ukształtowania motywacji przy wykonywaniu ćwiczeń, odpowiedniego wypoczynku i rekreacji oraz świadomej samokontroli.
• systematyczność – planowanie pracy i jej dokumentacja, systematyczne prowadzenie ćwiczeń
• trwałość – utrwalenie umiejętności i tworzenie nawyków ruchowych, powtarzanie ćwiczeń stosując właściwy dobór treści
• zdrowotność – polepszenie stanu zdrowia, korygowanie wad rozwojowych, stworzenie warunków do wszechstronnego, harmonijnego rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej, wyrobienie nawyków higienicznych, uodpornienie organizmu.
• wszechstronność – dbałość o całokształt rozwoju osobowości, zainteresowań, kształtowanie potrzeb i pożądanych cech osobowości
• przydatność – troska o wszechstronny rozwój organizmu, dobry stan zdrowia, podniesienie sprawności fizycznej.

Metody nauczania
• pokaz – daje wyobrażenie ruchu, ułatwia opanowanie ćwiczenia
• objaśnienie – zrozumiałe, dokładne i krótkie,
• obserwacja współuczestnicząca – nauka samokontroli, poprawianie błędów,
• ćwiczenie – utrwalanie poznanych partii materiału
• oswajanie z rytmem – działanie na analizator słuchowy, np. przez klaskanie
• bezpośredniej celowości ruchu – zdobycie doświadczenia ruchowego lub doskonalenia ruchu
• zabawowa – naśladowanie ruchem zjawisk
• gimnastyki wyrównawczej
• gimnastyka korekcyjna

Łyżwiarstwo
(wspominała coś o <metodzie nauczania ruchów łyżwiarskich>
Etapy:
1. Szczegółowy opis słowny ćwiczenia. ( prosta i zrozumiała forma)
2. Obserwacja dotykowa prowadzona przez ucznia w czasie wykonywania ćwiczeń przez nauczyciela.
3. Kierowanie ruchem ucznia (układanie rąk, nóg, tułowia, itp.)
4. Samodzielne wykonywanie ćwiczeń przez ucznia i korygowanie ruchów przez nauczyciela.



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Gosiak dnia Wto 23:07, 29 Gru 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GRECKY
Administrator



Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik/Lublin

PostWysłany: Śro 10:36, 30 Gru 2009    Temat postu:

Do łyżwiarstwa:
Elementy łyżwiarstwa podstawowego:
- jazda przodem
- jazda tyłem
- przekładanki
- zatrzymywanie się
- półłuki
- zmiana kierunku jazdy

Znaczenie:
- kształtowanie orientacji przestrzennej
- kształtowanie zmysłu równowagi
- wyzwolenie odwagi i aktywności
- dawanie poczucia satysfakcji
- zwiększanie odporności i hartowanie organizmu => korzystny wpływ na układ krwionośny, oddechowy i nerwowy (przebywanie na mrozie)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marta
swój człowiek:)



Dołączył: 31 Gru 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 19:02, 30 Gru 2009    Temat postu:

Podział zabaw i gier dla dzieci niewidomych wg. J. Dziedzica:

1. Zabawy rytmiczne i ożywiające:
- zabawy ze śpiewem
- zabawy rytmiczno - taneczne
2. Zabawy kształtujące:
- zabawy na czworakach
- zabawy siłowe
3. Zabawy i gry wspomagające kompensację:
- zabawy i gry wyrabiające równowagę
4. Zabawy i gry słuchowe
5. Zabawy i gry użytkowe:
- zabawy i gry przestrzenne
- zabawy i gry rzutne
-zabawy i gry skoczne
6. Zabawy i gry wyrabiajace samodzielność i zaradność życiową:
- zabawy i gry terenowe
- tory przeszkód


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marta
swój człowiek:)



Dołączył: 31 Gru 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 19:23, 30 Gru 2009    Temat postu:

Rodzaje zajęć realizowanych z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem (wymienić i scharakteryzowac):

a) zabawy i gry ruchowe
b) gimnastykę
c) rytmikę z elementami tańców
d) lekkoatletykę- biegi, rzuty, skoki
e) pływanie
f) sporty zimowe- łyżwiarstwo, narciarstwo, saneczkowanie
g) wycieczki: turystykę z biwakowaniem
a także: kajakowanie, wioślarstwo, elementy zapasów, jazdę na wrotkach oraz gry z piłką toczoną i bramkową


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marta
swój człowiek:)



Dołączył: 31 Gru 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 19:25, 30 Gru 2009    Temat postu:

Ma ktoś może wykaz ćwiczeń zabronionych? Nigdzie nie mogę tego znaleść:/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Nie 17:22, 03 Sty 2010    Temat postu:

Może mnie ktoś oświecić co do pozycji które podawała Szabałka, a mianowicie jaki jest tytuł książki tego Jakubowskiego?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Nie 17:32, 03 Sty 2010    Temat postu:

Ja dopiero wróciłam do Lbn i mam dostęp do materiałów, więc również wspomogę! Gosiu, co do znaczenia edukacji ruchowej, ja mam zapisane że Szabałka kazała 8 znaczeń z książki Pieleckiego i Skrzetuskiej "Nauczanie niewidomych..." Nie wiem czy to sie pokrywa z tym co napisałaś, jeśli nie to musimy szukać dalej... :/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madga
TYFLOpedagog



Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Nie 19:24, 03 Sty 2010    Temat postu:

Magdaleno... ehh To co napisała Gosia jest z Pieleckiego i Skrzetuskiej...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Nie 22:09, 03 Sty 2010    Temat postu:

A szemu zatem nie ma ośmiu znaczeń...?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madga
TYFLOpedagog



Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Pon 14:54, 04 Sty 2010    Temat postu:

bo pani Szabała się pomyliła...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Pon 17:02, 04 Sty 2010    Temat postu:

A dlaczego się pomyliła...? Very Happy Dobra, już się uspokajam i biore do roboty. To opracowujemy to zbiorowo czy nie, bo widzę, że tu się nikt nie kwapi?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miloszmaster
Administrator



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Pon 19:03, 04 Sty 2010    Temat postu:

Pisz pisz ja się właśnie kwapię Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miloszmaster
Administrator



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Pon 19:20, 04 Sty 2010    Temat postu:

Edukacja społeczno przyrodnicza:

Zasady nauczania:
• Poglądowości – umożliwia dzieciom bezpośredni kontakt z przyrodą w czasie wycieczek czy pracy w ogródku szkolnym
• Aktywności - uczniowie nie powinni być biernymi słuchaczami i obserwatorami lecz powinni sami lub w zespole zdobywać wiedzę
• Systematyczności
• Trwałości wiedzy
• Przystępności w nauczaniu

Metody nauczania:
• Laboratoryjna - daje możliwość bezpośredniego stykania się z obiektami przyrody żywej i nieożywionej, metoda ta budzi zainteresowania, rozwija aktywność uczniów i pomaga w przyswajaniu materiału nauczania, a ponadto uczy obserwacji.
• Pokazu (demonstracji) – w przypadku niemożności zastosowania metody laboratoryjnej w skutek zbyt skomplikowanych doświadczeń stosujemy demonstracje okazów które powinny być widoczne w klasie i łatwo dostępne dla wszystkich uczniów
• Pogadanki – można tą metodą realizować tematy które odwołują się bezpośrednio do doświadczeń dzieci (np. życie i praca w domu)
• Praca na działce szkolnej – dziecko zdobywa pierwsze elementarne umiejętności z zakresu uprawy roślin i uczy się praktycznego posługiwania się przedmiotami pracy. Dziecko zaznajamia się z roślinami ich wegetacją czy zabiegami pielęgnacyjnymi.
• Wycieczki - umożliwiają uczniom poznanie okazów przyrodniczych w naturalnym środowisku i zaznajamia ich z życiem niektórych zbiorowisk przyrodniczych takich jak np. las, łąka, staw. Jezioro itp.

Środki dydaktyczne:
• Okazy – najlepsze żywe, jednak konserwowane na sucho lub mokro również posiadają dużą wartość dydaktyczną
• Modele – stosujemy sporadycznie, lepiej stosować łatwo odstępne modele naturalne
• Tablice i ilustracje – informacje zdobyte na nich przedstawione są powierzchowne i niedokładne, najlepiej stosować na wstępie do materiału przez przejściem do okazów
• Audycje radiowe i telewizyjne



To tak na zachętę piszę dalej, miło widziane jakieś uzupełnienia Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez miloszmaster dnia Pon 19:24, 04 Sty 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Pon 19:30, 04 Sty 2010    Temat postu:

Ej, ja to miałam napisać! no ale skoro byłeś szybszy...to pisz dalej ;p

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madziorek
TYFLOpedagog



Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełm

PostWysłany: Pon 19:33, 04 Sty 2010    Temat postu:

Edukacja techniczna:
Znaczenie:
- usprawnienie manualne i umysłowe uczniów
- usprawnianie zmysłów
-kształtowanie wyobraźni i orientacji przestrzennej
- wdrażanie do wydatkowania wysiłku fizycznego
- rozwój umiejętności praktycznych

i dokończe tą techniczną... chyba że znowu KTOŚ będzie szybszy.... Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Pon 19:35, 04 Sty 2010    Temat postu:

Co do metod to są jeszcze HODOWLE SZKOLNE, a co do zasad to najważniejsze to zasada poglądowości i aktywności, pamiętam że pytała o to na ćwiczeniach.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Tyflo Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin