Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

kolos Szabała
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Tyflo
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 21:27, 04 Sty 2010    Temat postu:

Przykłady zająć plastyczno-technicznych z zastosowaniem różnych materiałów:
• Wykonywanie prac z materiałów przetwarzalnych
• Wypełnianie konturów
• Collage
• Malowanie na szkle
• Prace dziewiarskie i tkarskie
• Makrama
• Orgiami
• Wikliniarstwo
• Praca w drewnie
• Metaloplastyka

Techniki formowania obrazu dotykowego dla niewidomego:
• Kolaż
• Formowanie termoplastyczne
• Sitodruk wypukły
• Technika eksplozyjna

Techniki odręcznego rysowania przez niewidomego:
• Tłoczenie linii dłutkiem w tabliczce lub za pomocą maszyny brajlowskiej
• Tłoczenie linii dłutkiem brajlowskim lub igłą w arkuszu leżącym na podkładzie gumowym
• Rysowanie radełkiem na papierze brajlowskim
• Rysowanie długopisem na folii leżącej na rysownicy pokrytej warstwą gumy
• Nalepianie rysunku liniami, płaszczyznami i kształtami z plasteliny
• Układanie rysunku na flaneli z kształtek papieru ściernego


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 21:34, 04 Sty 2010    Temat postu:

Podstawowe wskazania metodyczne dla nauczania rysunku:( jest tego więcej ale skoro podstawowe to podstawowe Wink
• usytuowanie stołu na wysokości łokcia ucznia siedzącego na krześle z opuszczonymi ramionami minimalizuje wysiłek pracy fizycznej jaką jest tłoczenie punktów lub linii.
• Płyta stołu powinna być wystarczająco duża aby umieścić na niej potrzebne przybory
• Naukę rysowania należy rozpocząć kiedy dziecko jest wystarczająco sprawne motorycznie oraz sensorycznie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 21:44, 04 Sty 2010    Temat postu:

Gosiak napisał:
Podstawowe wskazania metodyczne dla nauczania rysunku:( jest tego więcej ale skoro podstawowe to podstawowe Wink
• usytuowanie stołu na wysokości łokcia ucznia siedzącego na krześle z opuszczonymi ramionami minimalizuje wysiłek pracy fizycznej jaką jest tłoczenie punktów lub linii.
• Płyta stołu powinna być wystarczająco duża aby umieścić na niej potrzebne przybory
• Naukę rysowania należy rozpocząć kiedy dziecko jest wystarczająco sprawne motorycznie oraz sensorycznie


BŁĄD !!
Zrobiłam błąd - zasady ilustrowania książek to

Cechy rysunków przeznaczonych do odczytywania dotykiem
• Prostota – prawidłowy kształt i proporcje
• Atrakcyjność – rysunek przyjemny w dotyku
• Wiedza – czytanie rysunków znanych przedmiotów uczy kojarzenia
• Konsekwencja – stosowanie tych samych oznaczeń
• Użyteczność – przekazywanie istotnych informacji
• Trwałość – nie powinna ulegać uszkodzenia przy prawidłowym użytkowaniu.

Zasady ilustrowania książek (Katarzyna Maj):
- należy ilustrować wszytskie nowe, zawarte w tekście informacje
- najlepszym miejscem dla ilustracji jest koniec rozdziału związanego tematycznie z ilustrowanym przedmiotem
- tło powinno być kontrastowe ale nie może być atrakcyjniejsze od ilustrowanych inf.
- ilustracja musi być łatwa do zlokalizowania - pozycja centralna
- proporcje na ilustracji muszą być zgodne z rzeczywistością
- każda ilustracja powinna być podpisana a nawet posiadać legendę
- dobór ilościowy szczegółów powinien być dostosowany do poziomu dziecka
- stosowanie analogii ułatwia wytworzenie prawidłowych wyobrażeń


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
edytka
swój człowiek:)



Dołączył: 02 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Biłgoraj

PostWysłany: Pon 23:10, 04 Sty 2010    Temat postu:

TEATR

Znaczenie działań teatralnych:
Praca teatralna (głównie próby) wspomaga niewidomego w działaniach, które są skuteczną rewalidacją. Odbywa się ona przez pracę w grupie, pracę nad swoim ciałem (ruch sceniczny i mimika), opanowywanie tzw. średniej przestrzeni, pracę nad słowem.
Praca teatralna uczy aktywności, gotowości działania, otwarcia na partnera, staranności wykonania, obowiązkowości, punktualności.

Język ciała i przestrzeni:
Obecność ucznia na scenie pozwala mu uświadomić sobie, że jest oglądany i jego ciało coś wyraża. Pozwala to na zwalczenie blindyzmów.
Ćwiczenia zachowania scenicznego wspomagają rozwijanie orientacji przestrzennej, pewności sytuacyjnej, odnajdywania i kreowania przestrzeni bez pomocy przewodnika, należy dać jednak niewidomemu więcej czasu na oswojenie się, szczególnie gdy jego rola wymaga występu w kostiumie (przestrzeń zajmowana przez niewidomego aktora powiększa się).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madziorek
TYFLOpedagog



Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełm

PostWysłany: Wto 11:01, 05 Sty 2010    Temat postu:

Rysunek w nauczaniu dzieci niewidomych

Rola rysunku wypukłego w nauczaniu dzieci niewidomych:
-powinien przybliżać dziecku przedmioty, których nie zna i nie może poznać naturalnych okazów
-musi pomóc w zwalczaniu skłonności osób niewidomych do odrywania pojęć od realiów, nadmiernego werbalizowania ich, uzupełniania nieznanych lub niedostępnych stron własną wyobraźnią.
-urealnia omawiany temat
-pozwala poznać przedmiot/zjawisko lepiej niż tylko na podstawie opisu słownego
-uatrakcyjniają nudny proces uczenia się
-w matematyce: głównie w geometrii i trygonometrii
- w fizyce: zjawiska fizyczne, wektory sił, wykresy
-w chemii: modele budowy atomu, oraz niektórych reakcji chemicznych
- w geografii: mapy fizyczne, gospodarcze, administracyjne itd., budowa wulkanu, skorupy ziemskiej, wyżyn, dolin itd., wypukłe rysunki gwiazdozbiorów.
- w biologii: przekrój kwiatu, układ nerwowy kręgowca itp.
- w historii: mapy historyczne, trasy wędrówek ludów
- w orientacji przestrzennej: plan ośrodków szkolno-wychowawczych,
Cechy rysunku wypukłego:
-zróżnicowany pod względem faktury
-maksymalnie uproszczony (bez zbędnych ozdobników), ale odzwierciedlający dokładnie rzeczywistość
-jak największy kontrast dotykowy pomiędzy materiałami
Brajlon – nazwa rysunku i maszyny, z jednej matrycy powiela się wiele wypukłych kopii


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madziorek
TYFLOpedagog



Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełm

PostWysłany: Wto 11:11, 05 Sty 2010    Temat postu:

Edukacja ruchowa

Wykaz ćwiczeń zabronionych
-Wszystkie ćwiczenia powodujące nagłe zmiany ciśnienia,
-Wszystkie ćwiczenia, w których głowa znajduje się nisko
-Wszystkie ćwiczenia siłowe (wstrząsy, zderzenia, uderzenia)
-Wszystkie ćwiczenia powodujące napięcie mięśni szyi
-Przewroty w przód, w tył
-Skłony w przód, w tył
-Podskoki jednonóż, obunóż,
-Stanie na rękach


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madziorek
TYFLOpedagog



Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełm

PostWysłany: Wto 11:25, 05 Sty 2010    Temat postu:

Rysunek w nauczaniu dzieci niewidomych:

Rodzaje rysunków wypukłych:
-rysunek konturowy: przedstawienie linią przerywaną zewnętrznych linii przedmiotu
-rysunek wypukły warstwicowy: linia przedmiotu + wrażenie płaszczyzny przez nakładanie warstw
Wykonanie warstwicowego:
1) różne materiały, naklejane na siebie na element większy nakleja się mniejszy
2) z użyciem brajlonu: na zasadzie powielania wypukłych kopii
Korzyści:
-utrwalanie cech przedmiotów przedstawionych wcześniej na okazie naturalnym
-możliwość porównywania kilku rysunków naraz
- poszerza wyobraźnię, tworzą się pojęcia
Podział ze względu na tematykę rysunków:
-przedstawiające budowę zewnętrzną zwierząt
- prezentujące budowę wewnętrzną kręgowców
- obrazujące rozwój osobniczy zwierząt
Odczytywanie:
1) prowadzenie ręki ucznia przez nauczyciela i nazywanie poszczególnych elementów następnie samodzielna obserwacja dotykowa (indywidualnie)
2) obserwacja dowolna i kierowana
-dowolna – po rozdaniu rysunków wszyscy uczniowie jednocześnie próbują poznać kształt, fakturę materiałów, napisy przedstawione na rysunku
-kierowana – zaplanowana przez nauczyciela; etapy: poznanie schematyczne (wydobycie głównych elementów rysunku), dokładna analiza rysunku (ustalenie punktów wyjściowych – wszyscy zaczynają obserwację od tego samego miejsca, nauczyciel słownie koryguje ewentualne błędy).


Tyle znalazłam... jak ktoś ma coś jeszcze to uzupełnijcie Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez madziorek dnia Wto 11:40, 05 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madziorek
TYFLOpedagog



Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełm

PostWysłany: Wto 11:43, 05 Sty 2010    Temat postu:

No dobra dzieciaki, z tego co widzę to wspólnymi siłami udało nam się duużo opracować !! Brawo:)
Zostały jeszcze tylko dwa zagadnienia do opracowania dotyczące Rysunku w nauczaniu dzieci niewidomych:
-badania nad możliwością rysowania
-badania nad przydatnością rysunku wypukłego w nauczaniu niewidomych.

Ja niestety posiałam gdzieś kserówki, więc gdyby Komuś udało się to opracować to będę wdzięczna ! :* Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Wto 13:54, 05 Sty 2010    Temat postu:

Eee...czy ja jestem ślepa czy jednak brakuje zagadnienia z edukacji ruchowej: PODZIAŁ DZIECI ZE WZGLĘDU NA OGRANICZENIA W WYKONYWANIU ĆWICZEŃ ??? A może nie trzeba tego? Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madziorek
TYFLOpedagog



Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełm

PostWysłany: Wto 14:18, 05 Sty 2010    Temat postu:

Ja na mojej kartce z zagadnieniami mam to wykreślone... w sensie, że nie trzeba przygotowywać Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Wto 16:46, 05 Sty 2010    Temat postu:

A. Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Czw 21:04, 07 Sty 2010    Temat postu:

noooo mam cos o tych badaniach nad rysunkiem wiec jak ktos juz wszystko umie to moze z ciekawosci poczytac xDDD o ile chcecie to bym wrzucila... to bylo 17.11.09 na CA

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Czw 21:08, 07 Sty 2010    Temat postu:

1926- W.Voss . początek zainteresowań badawczych rysunkiem dzieci niewidomych; przedmioty rysowane przez dzieci niewidome są rozpoznawalne przez osoby widzące. Rysunki te nie zawierały zbyt wiele szczegółów, opierały się na linearności

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Czw 21:15, 07 Sty 2010    Temat postu:

Wanda Szuman badała, czy dziecko potrafi spontanicznie rysować, czy rysowanie pobudza dziecko do poznawania przedmiotów, czy będzie uzyskiwało postęp w rysunku i co musi być spełnione by taki postęp uzyskało. Grupę badawczą stanowiły dzieci, które wcześniej nie rysowały, w wieku 8-13 lat.
Rysunek człowieka był podobny do rysunku dziecka widzącego, z tym że były to bardzo ubogie rysunki jednowymiarowe. Przypominały rysunki przedszkolaków widzących. W przypadku rysowania krzesła miały problem z narysowaniem nóg krzesła. Rysunek roweru był łatwiejszy dla dzieci niż narysowanie krzesła. By dzieci uzyskały postęp w rysunku muszą obserwować otoczenie. Najlepiej by oceniały swoją pracę zaraz po jej zakończeniu, usuwało zaległości i braki. Dzieci lepiej rysują, jeśli otrzymują dobre materiały i gdy wykonują rysunek tak by mogły go od razu odczytać


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Czw 21:21, 07 Sty 2010    Temat postu:

Badania Spitzera trwały dwa lata. Grupa badawcza obejmowała dzieci niewidome i ociemniałe w różnym wieku, zarówno młodsze jak i starsze.. badania te miały na celu sprawdzenie czy po ćwiczeniach posługiwania się przyrządami znikną braki w sprawności manualnej. Okazało się, że braki niektórych dziecią sięgają 2.r.ż. [elastyczność ruchu, sprawność ręki]. Istnieje różnica między rysunkami dzieci niewidomych i ociemniałych.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Czw 21:26, 07 Sty 2010    Temat postu:

R.[albo L. –nie mogę się doczytać Very Happy ] Przyzwański badał dzieci niewidome z klas 1-2. Badano możliwość pojmowania stosunków w rysunku, wyrażanie obiektów poprzez rysunek, czy potrafią rozpoznać przedmiot na rysunku. Dzieciom sprawiało trudność przenoszenie przedmiotu poznanego w trój wymiarze do wersji spłaszczonej. Przechodziły różne etapy np. poznając jabłko przekrawano je na pół i odrysowywano.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Czw 21:51, 07 Sty 2010    Temat postu:

Z.Zawarska – rysunki konturowe i warstwowe -> badała ich przydatność w nauczaniu dzieci. Stwierdziła, że oba rysunki są dobrze rozpoznawane przez dzieci, jeśli były dobrze wykonane. Preferowały jednak rysunki wartwowe. Ruch był źle odczytywany przez to, że odczuwały brak orientacji co do kierunku ruchu

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez hatifnat dnia Czw 21:52, 07 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Czw 22:01, 07 Sty 2010    Temat postu:

E.Bendych badała przydatność rysunku pod kątem treści dydaktycznych na przedmiocie środowisko spol.-przyr. . Podzieliła badania na 2 części : indywidualna i grupową. Wykorzystywane rysunki były wykonane metodą wypukłą i tworzone metodą kolażu. Na zajęciach indywidualnych dziecko poznawało przedmiot, określało go, określało części w stosunu do całości. Następnie lepiło przedmiot z plasteliny i utrwalało jego kształt. Ostatnim etapem było zapoznanie z rysunkiem.
Badania grupowe były przeprowadzane w klasie podczas naturalnej lekcji z wykorzystaniem rysunków przedmiotów życia codziennego


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hatifnat
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rudnik nad Sanem

PostWysłany: Czw 22:03, 07 Sty 2010    Temat postu:

zacharczuk, kotowski - badali rysunek dzieci w klasach starszych. wg ich badan powinien byc wykorzystywany bo pomagal w nauce i byl blizszy rzeczywistosci niz instrukcje slowne. wspolwystepowal z instrukcja slowna


tyle ;D wiem ze w pore ;DDDD


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez hatifnat dnia Czw 22:04, 07 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
martusiam88
swój człowiek:)



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: rdm

PostWysłany: Czw 22:06, 07 Sty 2010    Temat postu:

lepiej pozno niz wcale Very Happy a pzoa tym przeciez noc jest jeszcze mloda<lol> dziekiii zza sciany;*

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Tyflo Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
Strona 3 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin