|
www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Pedagogika Specjalna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gosiak
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 21:27, 04 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Przykłady zająć plastyczno-technicznych z zastosowaniem różnych materiałów:
• Wykonywanie prac z materiałów przetwarzalnych
• Wypełnianie konturów
• Collage
• Malowanie na szkle
• Prace dziewiarskie i tkarskie
• Makrama
• Orgiami
• Wikliniarstwo
• Praca w drewnie
• Metaloplastyka
Techniki formowania obrazu dotykowego dla niewidomego:
• Kolaż
• Formowanie termoplastyczne
• Sitodruk wypukły
• Technika eksplozyjna
Techniki odręcznego rysowania przez niewidomego:
• Tłoczenie linii dłutkiem w tabliczce lub za pomocą maszyny brajlowskiej
• Tłoczenie linii dłutkiem brajlowskim lub igłą w arkuszu leżącym na podkładzie gumowym
• Rysowanie radełkiem na papierze brajlowskim
• Rysowanie długopisem na folii leżącej na rysownicy pokrytej warstwą gumy
• Nalepianie rysunku liniami, płaszczyznami i kształtami z plasteliny
• Układanie rysunku na flaneli z kształtek papieru ściernego
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gosiak
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 21:34, 04 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Podstawowe wskazania metodyczne dla nauczania rysunku:( jest tego więcej ale skoro podstawowe to podstawowe
• usytuowanie stołu na wysokości łokcia ucznia siedzącego na krześle z opuszczonymi ramionami minimalizuje wysiłek pracy fizycznej jaką jest tłoczenie punktów lub linii.
• Płyta stołu powinna być wystarczająco duża aby umieścić na niej potrzebne przybory
• Naukę rysowania należy rozpocząć kiedy dziecko jest wystarczająco sprawne motorycznie oraz sensorycznie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gosiak
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 21:44, 04 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Gosiak napisał: | Podstawowe wskazania metodyczne dla nauczania rysunku:( jest tego więcej ale skoro podstawowe to podstawowe
• usytuowanie stołu na wysokości łokcia ucznia siedzącego na krześle z opuszczonymi ramionami minimalizuje wysiłek pracy fizycznej jaką jest tłoczenie punktów lub linii.
• Płyta stołu powinna być wystarczająco duża aby umieścić na niej potrzebne przybory
• Naukę rysowania należy rozpocząć kiedy dziecko jest wystarczająco sprawne motorycznie oraz sensorycznie |
BŁĄD !!
Zrobiłam błąd - zasady ilustrowania książek to
Cechy rysunków przeznaczonych do odczytywania dotykiem
• Prostota – prawidłowy kształt i proporcje
• Atrakcyjność – rysunek przyjemny w dotyku
• Wiedza – czytanie rysunków znanych przedmiotów uczy kojarzenia
• Konsekwencja – stosowanie tych samych oznaczeń
• Użyteczność – przekazywanie istotnych informacji
• Trwałość – nie powinna ulegać uszkodzenia przy prawidłowym użytkowaniu.
Zasady ilustrowania książek (Katarzyna Maj):
- należy ilustrować wszytskie nowe, zawarte w tekście informacje
- najlepszym miejscem dla ilustracji jest koniec rozdziału związanego tematycznie z ilustrowanym przedmiotem
- tło powinno być kontrastowe ale nie może być atrakcyjniejsze od ilustrowanych inf.
- ilustracja musi być łatwa do zlokalizowania - pozycja centralna
- proporcje na ilustracji muszą być zgodne z rzeczywistością
- każda ilustracja powinna być podpisana a nawet posiadać legendę
- dobór ilościowy szczegółów powinien być dostosowany do poziomu dziecka
- stosowanie analogii ułatwia wytworzenie prawidłowych wyobrażeń
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
edytka
swój człowiek:)
Dołączył: 02 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: Pon 23:10, 04 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
TEATR
Znaczenie działań teatralnych:
Praca teatralna (głównie próby) wspomaga niewidomego w działaniach, które są skuteczną rewalidacją. Odbywa się ona przez pracę w grupie, pracę nad swoim ciałem (ruch sceniczny i mimika), opanowywanie tzw. średniej przestrzeni, pracę nad słowem.
Praca teatralna uczy aktywności, gotowości działania, otwarcia na partnera, staranności wykonania, obowiązkowości, punktualności.
Język ciała i przestrzeni:
Obecność ucznia na scenie pozwala mu uświadomić sobie, że jest oglądany i jego ciało coś wyraża. Pozwala to na zwalczenie blindyzmów.
Ćwiczenia zachowania scenicznego wspomagają rozwijanie orientacji przestrzennej, pewności sytuacyjnej, odnajdywania i kreowania przestrzeni bez pomocy przewodnika, należy dać jednak niewidomemu więcej czasu na oswojenie się, szczególnie gdy jego rola wymaga występu w kostiumie (przestrzeń zajmowana przez niewidomego aktora powiększa się).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziorek
TYFLOpedagog
Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Wto 11:01, 05 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Rysunek w nauczaniu dzieci niewidomych
Rola rysunku wypukłego w nauczaniu dzieci niewidomych:
-powinien przybliżać dziecku przedmioty, których nie zna i nie może poznać naturalnych okazów
-musi pomóc w zwalczaniu skłonności osób niewidomych do odrywania pojęć od realiów, nadmiernego werbalizowania ich, uzupełniania nieznanych lub niedostępnych stron własną wyobraźnią.
-urealnia omawiany temat
-pozwala poznać przedmiot/zjawisko lepiej niż tylko na podstawie opisu słownego
-uatrakcyjniają nudny proces uczenia się
-w matematyce: głównie w geometrii i trygonometrii
- w fizyce: zjawiska fizyczne, wektory sił, wykresy
-w chemii: modele budowy atomu, oraz niektórych reakcji chemicznych
- w geografii: mapy fizyczne, gospodarcze, administracyjne itd., budowa wulkanu, skorupy ziemskiej, wyżyn, dolin itd., wypukłe rysunki gwiazdozbiorów.
- w biologii: przekrój kwiatu, układ nerwowy kręgowca itp.
- w historii: mapy historyczne, trasy wędrówek ludów
- w orientacji przestrzennej: plan ośrodków szkolno-wychowawczych,
Cechy rysunku wypukłego:
-zróżnicowany pod względem faktury
-maksymalnie uproszczony (bez zbędnych ozdobników), ale odzwierciedlający dokładnie rzeczywistość
-jak największy kontrast dotykowy pomiędzy materiałami
Brajlon – nazwa rysunku i maszyny, z jednej matrycy powiela się wiele wypukłych kopii
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziorek
TYFLOpedagog
Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Wto 11:11, 05 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Edukacja ruchowa
Wykaz ćwiczeń zabronionych
-Wszystkie ćwiczenia powodujące nagłe zmiany ciśnienia,
-Wszystkie ćwiczenia, w których głowa znajduje się nisko
-Wszystkie ćwiczenia siłowe (wstrząsy, zderzenia, uderzenia)
-Wszystkie ćwiczenia powodujące napięcie mięśni szyi
-Przewroty w przód, w tył
-Skłony w przód, w tył
-Podskoki jednonóż, obunóż,
-Stanie na rękach
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziorek
TYFLOpedagog
Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Wto 11:25, 05 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Rysunek w nauczaniu dzieci niewidomych:
Rodzaje rysunków wypukłych:
-rysunek konturowy: przedstawienie linią przerywaną zewnętrznych linii przedmiotu
-rysunek wypukły warstwicowy: linia przedmiotu + wrażenie płaszczyzny przez nakładanie warstw
Wykonanie warstwicowego:
1) różne materiały, naklejane na siebie na element większy nakleja się mniejszy
2) z użyciem brajlonu: na zasadzie powielania wypukłych kopii
Korzyści:
-utrwalanie cech przedmiotów przedstawionych wcześniej na okazie naturalnym
-możliwość porównywania kilku rysunków naraz
- poszerza wyobraźnię, tworzą się pojęcia
Podział ze względu na tematykę rysunków:
-przedstawiające budowę zewnętrzną zwierząt
- prezentujące budowę wewnętrzną kręgowców
- obrazujące rozwój osobniczy zwierząt
Odczytywanie:
1) prowadzenie ręki ucznia przez nauczyciela i nazywanie poszczególnych elementów następnie samodzielna obserwacja dotykowa (indywidualnie)
2) obserwacja dowolna i kierowana
-dowolna – po rozdaniu rysunków wszyscy uczniowie jednocześnie próbują poznać kształt, fakturę materiałów, napisy przedstawione na rysunku
-kierowana – zaplanowana przez nauczyciela; etapy: poznanie schematyczne (wydobycie głównych elementów rysunku), dokładna analiza rysunku (ustalenie punktów wyjściowych – wszyscy zaczynają obserwację od tego samego miejsca, nauczyciel słownie koryguje ewentualne błędy).
Tyle znalazłam... jak ktoś ma coś jeszcze to uzupełnijcie
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez madziorek dnia Wto 11:40, 05 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziorek
TYFLOpedagog
Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Wto 11:43, 05 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
No dobra dzieciaki, z tego co widzę to wspólnymi siłami udało nam się duużo opracować !! Brawo:)
Zostały jeszcze tylko dwa zagadnienia do opracowania dotyczące Rysunku w nauczaniu dzieci niewidomych:
-badania nad możliwością rysowania
-badania nad przydatnością rysunku wypukłego w nauczaniu niewidomych.
Ja niestety posiałam gdzieś kserówki, więc gdyby Komuś udało się to opracować to będę wdzięczna ! :*
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Wto 13:54, 05 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Eee...czy ja jestem ślepa czy jednak brakuje zagadnienia z edukacji ruchowej: PODZIAŁ DZIECI ZE WZGLĘDU NA OGRANICZENIA W WYKONYWANIU ĆWICZEŃ ??? A może nie trzeba tego?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madziorek
TYFLOpedagog
Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Wto 14:18, 05 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Ja na mojej kartce z zagadnieniami mam to wykreślone... w sensie, że nie trzeba przygotowywać
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Wto 16:46, 05 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
A.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Czw 21:04, 07 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
noooo mam cos o tych badaniach nad rysunkiem wiec jak ktos juz wszystko umie to moze z ciekawosci poczytac xDDD o ile chcecie to bym wrzucila... to bylo 17.11.09 na CA
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Czw 21:08, 07 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
1926- W.Voss . początek zainteresowań badawczych rysunkiem dzieci niewidomych; przedmioty rysowane przez dzieci niewidome są rozpoznawalne przez osoby widzące. Rysunki te nie zawierały zbyt wiele szczegółów, opierały się na linearności
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Czw 21:15, 07 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Wanda Szuman badała, czy dziecko potrafi spontanicznie rysować, czy rysowanie pobudza dziecko do poznawania przedmiotów, czy będzie uzyskiwało postęp w rysunku i co musi być spełnione by taki postęp uzyskało. Grupę badawczą stanowiły dzieci, które wcześniej nie rysowały, w wieku 8-13 lat.
Rysunek człowieka był podobny do rysunku dziecka widzącego, z tym że były to bardzo ubogie rysunki jednowymiarowe. Przypominały rysunki przedszkolaków widzących. W przypadku rysowania krzesła miały problem z narysowaniem nóg krzesła. Rysunek roweru był łatwiejszy dla dzieci niż narysowanie krzesła. By dzieci uzyskały postęp w rysunku muszą obserwować otoczenie. Najlepiej by oceniały swoją pracę zaraz po jej zakończeniu, usuwało zaległości i braki. Dzieci lepiej rysują, jeśli otrzymują dobre materiały i gdy wykonują rysunek tak by mogły go od razu odczytać
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Czw 21:21, 07 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Badania Spitzera trwały dwa lata. Grupa badawcza obejmowała dzieci niewidome i ociemniałe w różnym wieku, zarówno młodsze jak i starsze.. badania te miały na celu sprawdzenie czy po ćwiczeniach posługiwania się przyrządami znikną braki w sprawności manualnej. Okazało się, że braki niektórych dziecią sięgają 2.r.ż. [elastyczność ruchu, sprawność ręki]. Istnieje różnica między rysunkami dzieci niewidomych i ociemniałych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Czw 21:26, 07 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
R.[albo L. –nie mogę się doczytać ] Przyzwański badał dzieci niewidome z klas 1-2. Badano możliwość pojmowania stosunków w rysunku, wyrażanie obiektów poprzez rysunek, czy potrafią rozpoznać przedmiot na rysunku. Dzieciom sprawiało trudność przenoszenie przedmiotu poznanego w trój wymiarze do wersji spłaszczonej. Przechodziły różne etapy np. poznając jabłko przekrawano je na pół i odrysowywano.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Czw 21:51, 07 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Z.Zawarska – rysunki konturowe i warstwowe -> badała ich przydatność w nauczaniu dzieci. Stwierdziła, że oba rysunki są dobrze rozpoznawane przez dzieci, jeśli były dobrze wykonane. Preferowały jednak rysunki wartwowe. Ruch był źle odczytywany przez to, że odczuwały brak orientacji co do kierunku ruchu
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez hatifnat dnia Czw 21:52, 07 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Czw 22:01, 07 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
E.Bendych badała przydatność rysunku pod kątem treści dydaktycznych na przedmiocie środowisko spol.-przyr. . Podzieliła badania na 2 części : indywidualna i grupową. Wykorzystywane rysunki były wykonane metodą wypukłą i tworzone metodą kolażu. Na zajęciach indywidualnych dziecko poznawało przedmiot, określało go, określało części w stosunu do całości. Następnie lepiło przedmiot z plasteliny i utrwalało jego kształt. Ostatnim etapem było zapoznanie z rysunkiem.
Badania grupowe były przeprowadzane w klasie podczas naturalnej lekcji z wykorzystaniem rysunków przedmiotów życia codziennego
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Czw 22:03, 07 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
zacharczuk, kotowski - badali rysunek dzieci w klasach starszych. wg ich badan powinien byc wykorzystywany bo pomagal w nauce i byl blizszy rzeczywistosci niz instrukcje slowne. wspolwystepowal z instrukcja slowna
tyle ;D wiem ze w pore ;DDDD
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez hatifnat dnia Czw 22:04, 07 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
martusiam88
swój człowiek:)
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: rdm
|
Wysłany: Czw 22:06, 07 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
lepiej pozno niz wcale a pzoa tym przeciez noc jest jeszcze mloda<lol> dziekiii zza sciany;*
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|