Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kolokwium u Szabały..;p
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Tyflo
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anetek
swój człowiek:)



Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zmc

PostWysłany: Pon 18:49, 04 Maj 2009    Temat postu: Kolokwium u Szabały..;p

Ej, ja juz mam za soba to kolokwium....heh.Nie było takie trudne:)
Nie pamietam ile było pytan ale z tego co udało mi sie zapamiętac to miałam pytania z kartki z zagadnieniami nr: 5, 6, 8, 12, 20(tylko bezposrednie), 25(cel programu), 32, 34, 36(etapy kształtowania pojecia zbioru).było jeszcze 11, pytanie o najczesciej stosowane pomoce optyczne, pojęcie prostej w percepcji dotykowej i pojecia do wyjasnienia: olsnienie, liczenie rytmiczne, pismo bezwzrokowe.
Wszystko bez zbytniego rozpisywania sie tylko w punktach powymieniac mniej wiecej...;p POWODZENIA WSZYSTKIM:)SmileSmile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miloszmaster
Administrator



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Pon 19:25, 04 Maj 2009    Temat postu:

Dzięki wielkie! Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jakub88
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skrzynice

PostWysłany: Wto 15:47, 05 Maj 2009    Temat postu:

czy ma ktoś może notatki na temat pyt.28, 29, 30 czyli wstepny okres kszt poj mat, metody cw orientacyjnych , elementy teorii mnogości.Nie mam tych kserówek ani w moich notatkch.jakby ktoś był fajny i mi przyniósl do skserowania zebym to ladnie sobie opracowal?;P

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Wto 15:56, 05 Maj 2009    Temat postu:

Dzięki Anetka Smile To do roboty, Tyflopedagodzy! Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Justyna K.
swój człowiek:)



Dołączył: 05 Maj 2009
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 22:50, 05 Maj 2009    Temat postu:

Ad 14
Przyczyny trudności w piśmie (dotyczy graficznej i ortograficznej strony pisma):
1. Dojrzałość szkolna dziecka słabo widzącego w zakresie sprawności funkcji percepcyjno-motorycznych często nie jest na poziomie przeciętnego dziecka przychodzącego do szkoły
2. Wiele dzieci nie korzysta z klas zerowych (nie zna liter, nie umie czytać)
3. W szkole powszechnej jest często zwalniane z nauki czytania i pisania (mniejsza ilość ćwiczeń)
4. Niektóre warunki nauczania np.:
· Stałe dyktowanie
· Niepewność obrazu wzrokowego litery i wyrazu
· Mała sprawność manualna
· Utrudnienia przy korzystaniu z pomocy optycznych sprzyja dużej ilości błędów
5. Mała liczba przeczytanych samodzielnie książek
6. Niechęć do samodzielnego pisania wynikająca ze słabej jego czytelności i oczekiwanie niepowodzenia



Ad.15
Graficzna strona pisma u dzieci słabo widzących
Bardzo poważne kłopoty w pisaniu mają dzieci sł. widz. w kl. I – popełniając przeciętnie dwa razy więcej błędów niż ich widzący rówieśnicy ( mało czytelne pismo, źle rozplanowane na kartce, brak odstępów między wyrazami, linie tekstu spadają lub zachodzą jedne na drugie). W kl. II i III liczba błędów znacznie się zmniejsza, ale są to głównie błędy konstrukcji liter .
Do kl. III utrzymują się błędy polegające na niedopełnieniu kształtów liter, nieproporcjonalne elementy w literze czy zniekształcenie kresek w literze. Uczniowie niedowidzący popełniają bardzo dużo błędów łączenia liter. Uczniowie ci stopniowo zmniejszają początkowo dużą liczbę błędów zachwianie proporcji liter i niejednolitego pochylenia. Ogólna czytelność pisma u dzieci niedowidzących jest dużo gorsza od czelności pisania dzieci widzących dodatkowo zajmuje im to znacznie więcej czasu.
( na podstawie badań przeprowadzonych w kl. I-III w Warszawie i Lublinie – Ewa Skrzetuska)

Ad. 13
Gotowość dzieci słabo widzących do nauki czytania i pisania oraz sposoby jej stymulacji
Gotowość (dojrzałość) szkolna do nauki czytania i pisania- określony poziomu funkcji percepcyjno-motorycznych, przy odpowiednim poziomie intelektualnym, warunkujący powodzenie w opanowaniu tych umiejętności.
A. Brzezińska mówi o gotowości do czytania i pisania jako dojrzałości typu percepcyjno-motorycznego i gotowość do nauki czytania i pisania tj. rozumienie znaczenia tych umiejętności i podatność na przyjęty sposób nauczania tych umiejętności.
Wymiary gotowości:
1. psychomotoryczna
2. słownikowo-pojęciowa
3. emocjonalno-motywacyjna
Dokładność spostrzegania u dzieci słabo widzących jest na poziomie dzieci widzących choć wymaga ono znacznie więcej czasu. Natomiast gotowość semantyczno-pojęciowa i emocjonalno-motywacyjna jest na podobnym poziomie badanych dzieci niedowidzących i widzących. ( badania Skrzetuska)
W trakcie pracy z dzieckiem w przedszkolu i w pierwszym okresie nauki szkolnej oraz na zajęciach korekcyjnych większość czas trzeba poświęcić ćwiczeniom funkcji percepcyjno-motorycznych, ćw. wzrokowym, słuchowym, kreśleniu szlaczków, a potem rozpoznawaniu i pisaniu liter, łączeniu ich w wyrazy i zdania.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
edytka
swój człowiek:)



Dołączył: 02 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Biłgoraj

PostWysłany: Śro 9:31, 06 Maj 2009    Temat postu:

7. Co powinien wiedzieć uczeń słabo widzący posługujący się pomocami optycznymi?
- do czego pomoc służy, z czego się składa, jak się ją przechowuje i czyści
- jak się ją stabilizuje, ustawia ostrość
- jak utrzymać spojrzenie na obiekcie, przeszukiwać otoczenie, śledzić z użyciem pomocy
- które miejsce w klasie najbardziej sprzyja posługiwaniu się wzrokiem i pomocami dla słabo widzących
- jak stosować właściwe techniki relaksacyjne przy dłuższej pracy wzrokowej
8. Przyczyny problemów dzieci podczas posługiwania się pomocami optycznymi
- dziecko nie potrafi się dobrze posługiwać pomocą, zwłaszcza gdy jest ona nowa
- panują niesprzyjające warunki w otoczeniu ( np. jest zbyt ciemno lub zbyt jasno, duży natłok obiektów- bałagan wzrokowy)
- pomoc jest niewłaściwie dobrana
- pomoc jest uszkodzona
- nastąpiło pogorszenie widzenia od czasu dobrania pomocy (postęp schorzenia, zmiana wady refrakcji)
9. Podział dzieci słabo widzących ze względu na problemy w widzeniu i czytaniu
1. osoby z ograniczeniami w obwodowym polu widzenia, lecz z zachowanym widzeniem centralnym
2. osoby z ubytkami w centralnym polu widzenia
3. osoby z poważnymi trudnościami w kontrolowaniu ruchów gałek ocznych (oczopląs)
4. osoby z innymi formami słabowzroczności (m.in. z wysoką krótkowzrocznością)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
join_me
swój człowiek:)



Dołączył: 23 Gru 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 12:11, 06 Maj 2009    Temat postu:

1.CHARAKTERYSTYKA PERCEPCJI WZROKOWEJ DZIECI SŁABOWIDZĄCYCH:

A.PERCEPCJA PRZEDMIOTÓW
-mylna interpretacja, błędy w rozpoznawaniu przedmiotów
-pomijanie cech mniej istotnych i drugorzednych lub akcentowanie mało istotnych cech(zwłaszcza w przedmiotach nieznanych)
-trudnosci w dostrzeganiu kształtów nieregularnych i nietypowych
-trudności w dostrzeganiu szczegółów i niewielkich różnic
-fragmentaryczność-ujmowanie nie całości przedmiotu ale tylko pewnych jego czesci
-spostrzezenia pozbawione niektórych elementów barwnych(monochromatyzm,dichromatyzm)
-nie ujmowanie proporcji i relacji między całością a poszczególnymi czesciami przedmiotu
-statyczność, nie ujmowanie elementów ruchu i zmian
-ograniczona antycypacja zjawisk
-ujmowanie przedmiotu bez zwiazku z innymi przedmiotami wystepujacymi w polu widzenia
-spostrzeganie przebiega na nizszym poziomie organizacji

B.PERCEPCJA PRZESTRZENI
-bardziej ogólna i powierzchniowa, bardziej ograniczona, nie ujmujaca wszytskich elementow
-trudności w ujmowaniu podstawowych cech przestrzennych(długi, krótki, wysoki, niski, wąski, szeroki...)
-mniej dokładna i fragmentaryczna(pomijanie przedmiotów i zjawisk małych, nie znajdujacych sie na pierwszym planie)
-problem z roznicowanie pola widzenia na przedmiot i tło
-niewyrazny, zamazany obraz przedmiotu oddalonego
-trudności w spostrzeganiu perspektywy i horyzontu
-trudnosci w spostzreganiu relacji miedzy przedmiotami i zjawiskami
-trudności z okreslaniem stosunku położenia i kierunku(tu, tam, dalej, bliżej...)
-nie spostrzeganie lub fragmentaryczne spostrzeganie zjawisk dynamicznych, znajdujących sie w ruchu i ulegajacych zmianie

10.PRZYCZYNY NIECHETNEGO STOSOWANIA POMOCY OPTYCZNYCH PRZEZ DOROSLYCH:
-wstydza sie ich uzywac w obecnosci innych osob, zwlaszcza dorosłych
-znalezienie szukanego obiekty lub fragmentu tekstu trwa zbyt dlugo
-jest zbyt male pole widzenia(lupa, lunetka)
-trudno jest czytac tekst ze zrozumieniem, laczyc duze litery w calosc, brak satysfakcji z samodzielnego czytania
-oczy szybki sie mecza, lzawia, bola
- bol kregoslupa(koniecznosc pochylania sie nad tekstem)
-zniechecenie, depresja, niechec do wysilku

12.ĆWICZENIA W OKRESIE PRZYGOTOWAWCZYM ORGANIZOWANYM DLA DZIECI SŁABOWIDZĄCYM (nie jestem pewna czy o to chodzi)
-cw usprawniajace analize i synteze wzrokowa
-cw usprawniajace analize i synteze słuchowa
-cw doskonalace sprwanosc manualna
-cw koordynacji wzrokowo-ruchowej
-cw przygotowujace do nauki czytania i pisania systemem brajla

18. SPOSOBY MODYFIKACJI DYKTANDA
-mozliwosc korzystania z ortogramow
-dyktando ze wspolnym wyjasnieniem pisowni niektorych wyrazow w celu ich utrwalenia
-mozliwosc zastapienia wyrazu dyktowanego innym wyrazem pod warunkiem, ze nie zmieni on sensu zdania
-poprzedenie dyktanda wspolnym wybieraniem wyrazow do niego


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez join_me dnia Śro 12:29, 06 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
join_me
swój człowiek:)



Dołączył: 23 Gru 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 12:41, 06 Maj 2009    Temat postu:

4.POMOCE ZWIAZANE Z KONTRASTEM, ODLEGLOSCIA I KATEM PATRZENIA:
-papier z pogrubiona liniatura
-narzedzia do pisania dajace gruba kreske
-"okienko"
-deska z klipsem
-pulpit do czytania
-biurko z uchylnym blatem

5.CECHY MATERIAŁU DRUKOWANEGO DECYDUJĄCE O CZYTELNOŚCI TEKSTU:
-wielkość druku
-kontrast druku z tłem
-krój czcionki
-odstepy miedzy znakami(spacje)
-odstepy miedzy wierszami(interlinie)
-marginesy
-rodzaj papieru

6. WIEDZA NAUCZYCIELA O DZIECKU STOSUJACYM POMOCE OPTYCZNE
-do wykonywania jakich czynności stosowana jest dana pomoc?
-czy powinna ona byc stosowana razem z okularami korekcyjnymi, czy moze byc uzywana bez nich?
-jakie warunki zewnetrzne i pomoce nieoptyczne sprzyjaja optymalnemu wykorzystaniu danej pomocy optycznej?
-czy sprawnosc manualna i intelektualna umozliwiaja dziecku skuteczne korzystanie z pomocy optycznej?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosha
swój człowiek:)



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CentrÓm

PostWysłany: Śro 13:40, 06 Maj 2009    Temat postu:

hmmmmm... widze, ze ktos opracowal moje dwa pytania ... 10 i 12 Sad a tak chcialam sie wykazac Sad RazzRazz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
join_me
swój człowiek:)



Dołączył: 23 Gru 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 14:13, 06 Maj 2009    Temat postu:

hehe w zamian moze masz cos na 22 23 lub 24 bo ja kompletnie nnic na ten temat nie moge znalezc w moich kserowkach..

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Śro 14:23, 06 Maj 2009    Temat postu:

2. Warunki poprawiające percepcję wzrokową.
Odpowiednie oświetlenie - w zależności od wady wzroku np. rażące światło powoduje olśnienie. Najlepszym światłem jest światło naturalne.
Kontrast : najlepiej żółte tło + czarny druk ; zwiększenie kontrastu pomiędzy obiektem a tłem.
Wielkość obiektu : używanie odpowiednio dużych przedmiotów sprzyja lepszemu wykorzystaniu wzroku. Należy wykorzystywać odpowiednie powiększenie.
Czas obserwacji: więcej czasu na obserwacje i więcej czasu na wykonywanie czynności .

3. Najczęściej stosowane pomoce nieoptyczne.
Lampy, latarki, filtry światła ( okulary przeciwsłoneczne, barwne folie z włókna octanowego), osłony osobiste (czapka z daszkiem, kapelusz, parasol), osłony ogólne ( rolety, zasłony, żaluzje), oświetlenie eliminujące oślepienie.


11. Warunki optymalnego funkcjonowania ucznia z dysfunkcją wzroku w klasie integracyjnej.
Powinniśmy dokonać adaptacji miejsca pracy ucznia:
• Oznaczenie w szkole pierwszego i ostatniego stopnia schodów jaskrawą barwą.
• Odpowiednie przystosowanie przestrzeni w klasie i układu krzeseł i ławek (tworzenie określonych ścieżek komunikacyjnych)
• Blaty ławek powinny mieć matową powierzchnie lub jednobarwne nakładki
• Nauczyciel powinien pozwolić dziecku na podchodzenie do obiektów , by ułatwić ich poznanie.
• Przedmioty o zbyt dużych rozmiarach powinny być zastąpione modelami.
• Na szafkach i półkach powinno się umieścić dotykowe oznaczenia
• Ucznia należy wyposażyć w odpowiednie oprzyrządowanie i we właściwe pomoce
• Specjalistyczna opieka pedagogiczna.


19. Wskazania do metodyki nauczania pisma u uczniów słabo widzących.
> należy zidentyfikowac i oddzielić techniczne elementy pisania, które są głownym składnikiem utrudnień, od merytorycznych, językowych.
> techniczne składniki pisma powinny być przez nauczyciela świadomie rozkładane na niewielkie części i często wprowadzane do zajęć edukacyjnych
> ćwiczenia trudne i frustrujące powinny być przeplatane z łatwiejszymi

Proponowane ćwiczenia z zakresu utrwalania szczegółów pisma:
1. ćwiczenia dokłądności spostrzegania liter i ich połączeń
2. ćwiczenia analizy i syntezy liter oraz utrwalania zapisu ich kształtu i połączenia.
3. ćwiczenia utrwalacjące sposób zapisu w postaci pisania z patzreniem i z zamkniętymi oczami, zarówno liter, jak i ich połączeń oraz całych wyrazów ( pismo bezwzrokowe)


20. Ćwiczenia bezpośrednio i pośrdenio przygotowujące do nauki czytania i pisania.
>> pośrednio :
1. mowy
2. oddechowe i artykulacyjne
3. rozwijające słuch fonematyczny
4. analizy i syntezy słuchowej
5. analizy i syntezy dotykowej

>> bezpośrdenio :
1. lokalizacja punktów na sześcipunkcie
2. ćwiczenia na drewnianych listwach i piórnikach
3. praca z tabliczką brajlowską
4. ćwiczenia pisania na maszynie

21. Ćwiczenia orientacyjno - przygotowawcze do pracy z tabliczką.
Są to ćwiczenia kształtujące dotyk, usprawniające ręce a w szczególności drobne ruchy palców.
Ćwiczenia :
> zapoznające z ilością punktów na sześciopunkcie poprzez odwzorowywanie ich układu i wykonywanie kombinacji wraz z odczytywaniem punktów
> ćwiczenia wrażliwości dotykowej i prawidłowego nacisku opuszkami palców
> ćwieczenia utrzymywanie się w linii z sześciopunktami bez odstępów i z odstępami
> zapoznanie z tabliczką brajlowską
> zakładanie kartki do tabliczki
>wykłuwanie punktów na tabliczce dłutkiem
> wyjmowanie kartki z tekstem
> odczytywanie

33. Kolejność postępowania przy rozwiązywaniu zadań tekstowych.
1. Podanie treści zadania
2. Powtórzenie treści zadania przez uczniów
3. Ilustracja treści konkretami, modelami, symbolami, schematami
4. Analiza treści zadania, ustalenie zależności pomiędzy danymi i wielkościami , uświadomienie uczniom głównego pytania.
5. Szukanie sposobów rozwiązania, wybranie jednego z nich, ustalenie planu rozwiązania w formie pytań czy wykresu.
6. Rachunkowe rozwiązanie zadania i ustalenie wyniku.
7. Sformułowanie odpowiedzi na pytanie główne.

39. Trudności dzieci niewidomych w przyswajaniu treści geometrycznych.
• Mylą figury geometryczne, np. kwadrat i prostokąt
• Mają problemy z mierzeniem ( podziały na linijkach są dla nich mało dostępne )
• Problemy z rysowaniem figur geometrycznych
• Pojawiają się trudności z zamianą jednostek
• Trudności z obliczaniem pól powierzchni, obwodów – nie rozumieją wzorów
• Mylenie znaków większości i mniejszości < ; >
• Mylenie niektórych cyfr i liter np. E i 3 czy 1 i 4
• Problemy z dodawaniem i odejmowaniem pisemnym ( zły , niedokładny wynik)




( nie miałam notatek w zeszycie i tych informacji szukałam w kserókach, mam nadzieje, ze są trafne - jak nie dawajcie znac )


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Gosiak dnia Śro 19:00, 06 Maj 2009, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosha
swój człowiek:)



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CentrÓm

PostWysłany: Śro 15:49, 06 Maj 2009    Temat postu:

ok, sprobuje cos poszukac Smile Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Śro 17:02, 06 Maj 2009    Temat postu:

Ejj, opracowaliście moje zagadnienia-1,2,3. Nie to żebym była zła, ale też chciałam sie wykazać... Smile Dobra, jak czegoś nie macie w kserówkach to pytajcie, może ja będę miała. Smile

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Magda dnia Śro 19:52, 06 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madziorek
TYFLOpedagog



Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełm

PostWysłany: Śro 20:08, 06 Maj 2009    Temat postu:

widze, że moje tez juz opracowane:P za pozno sie za to wzielam...Smile jak cos to tez pytac o kserowki bo jakies szczatkowe posiadam;)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GRECKY
Administrator



Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik/Lublin

PostWysłany: Czw 7:29, 07 Maj 2009    Temat postu:

Potrzebuję kserówek do zagadnień 37 i 38. Mógłby mi ktoś podrzucić?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
karolaaa
nowy



Dołączył: 16 Lut 2008
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 15:41, 07 Maj 2009    Temat postu:

17. Sposoby zapobiegania trudnościom ortograficznym u dzieci słabo widzących.
- otoczenie dziecka wyrazami powiązanymi z przedmiotami codziennego użytku i określającymi codzienne czynności
- naklejanie etykiet na przedmioty w klasie, w internacie i w domu
- przygotowywani przez nauczyciela do każdej lekcji karteczek z wyrazami, w których występuje trudność ortograficzna (każdemu uczniowi na ławkę), gromadzenie ich i korzystanie z nich na kolejnych zajęciach w razie potrzeby
- korzystanie z małych tablic ortograficznych leżących na ławkach
- przy opanowywaniu jednej reguły ortograficznej stosowanie ćwiczeń polegających na uzupełnianiu wyrazów z lukami
- organizacja ćwiczeń nastawiona na sukces i satysfakcję dziecka, a nie na błąd
- przypomnienie reguły wspierane pokazaniem zapisu w konkretnym przypadku (na stoliku, a nie na tablicy)
- dostarczanie uczniowi dużej ilości doświadczeń w zakresie poprawnej pisowni


czy ma ktos moze ksero z odp na pytanie 16? bo ja znalazłam tylko to... ale czy to o to chodzi?

16. Na czym polega specyfika rozwoju pisma u dzieci słabo widzących?

Dzieci niedowidzące mają poważne trudności w sprawnym posługiwaniu się pismem. Maja długi czas kłopoty z opanowaniem kształtu liter, ich pismo jest mało czytelne, popełniają dużo błędów ortograficznych, często ich wypowiedzi pisemne są skrótowe, słownictwo formy i wypowiedzi są ubogie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marta
swój człowiek:)



Dołączył: 31 Gru 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 16:33, 07 Maj 2009    Temat postu:

27. METODA I POMOCE W EDUKACJI MATEMATYCZNEJ U DZIECI SŁABO WIDZĄCYCH:

METODA:-czynnościowe nauczanie matematyki
POMOCE NAUKOWE:
-tablice liczbowe
-liczmany w postaci modeli lub obrazków
-układanki
-różnego rodzaju liczydła
-tarcze zegarowe
-waga z odważnikami
-tablice różnego rodzaju
-zestaw cyfr plastikowych i znaków matematycznych
-fazogramy-monografie liczb 1-10
-patyczki do logicznego myślenia i ćwiczeń arytmetyczno-geometrycznych
-mozaika geometryczna
-klocki logiczne Dienesa
-kolorowe klocki
-minikomputery
-geoplany
-stemple z różnymi wzorami do odbijania
-klocki do połączeń liniowych
-osie liczbowe
-liczydła do układów niedziesiątkowych


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marta
swój człowiek:)



Dołączył: 31 Gru 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 16:40, 07 Maj 2009    Temat postu:

24. NAUKA ORTOGRAFII U DZIECI NIEWIDOMYCH:
-wypisywanie brajlem przez nauczyciela źle napisanych wyrazów i przepisywanie ich przez dzieci kilkakrotnie
-dobieranie do nich wyrazów pokrewnych
-używanie tych słów w zdaniu
-prowadzenie słowniczków ortograficznych
-robienie dyktand przez nauczycieli, gdzie po napisaniu nauczyciel podaje prawidłową pisownię a dzieci same odnajdują błędne wyrazy i je poprawiją.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jakub88
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skrzynice

PostWysłany: Czw 17:42, 07 Maj 2009    Temat postu:

30. Elementy teorii mnogości
-elementy teorii mnogosci poprzedzaja nauczanie arytmetyki
-abstrahowanie przez dziecko własciwosci przedmiotow
-odróżnianie jednego zbioru od drugiego
-tworzenie zbiorów
-wprowadzenie nazwy "podzbiór"
-wpr. pojęcia części wspólnej
-wpr. poj. suma zbiorów
-wpr. poj. różnica zbiorów

na to pyt. mam tyle mam nadzieje ze jest dobrze.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gosiak
TYFLOpedagog



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Czw 18:51, 07 Maj 2009    Temat postu:

25. Program Sally Mangold.
Uwzględnia zagadnienia odgrywające istotną rolę w zapobieganiu bądź korygowaniu niewłaściwych zachowań występujących podczas czytania techniką brajla.
Cele program jest aby uczeń:
• Wykonywał niewielką ilość ruchów regresywnych zarówno poziomych jak i pionowych
• Używał minimalnego nacisku palców podczas czytania
• Posługiwał się techniką obu ręczną, w której lewa ręka lokalizuje początek następnego wiersza , natomiast prawa kończy czytać wiersz poprzedni
• Przez cały czas używał co najmniej 4 palców
• Opanował umiejętność szybkiego rozpoznawania znaków i wyrazów zarówno w wierszach jak i w kolumnach
• Opanował umiejętność poprawnego rozpoznawania liter a zwłaszcza tym, które są obliczem lustrzanym


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Gosiak dnia Czw 19:00, 07 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Tyflo Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin