julita
swój człowiek:)
Dołączył: 28 Gru 2007
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Biała Podlaska
|
Wysłany: Wto 12:44, 20 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Hej to sa moje notatki z cwiczen, moze wam sie przydadza:P mam nadzieje ze sie rozczytacie bo pisalam skrotami i wszystko jest ze soba zlane - jest to raczej forma sciagi
DOBRY NAUCZ-WYCH: przygot merytory: wiedza i umiejetn jej zastos, cechy osobowosciowe, umiejetn interpers: otwartosc, autentycznosc, akceptacja, samoakc, empatia, znajomosc zasad komunik się i udzielania inform. KATZ: 1 faza wstepna przebiega na poziom fizjolog, 2 glebsza na poz psych, 3 tzw podwojnej tozsamosci, 4 powrot do wlasnej tozsam. WYCHOWANIE uspoleczn jedn, swiadome i celowe urabianie osobow, usuwanie czynnikow blokuj rozw, celowe, zaplanow dzialania. SOCJALIZACJA ogol wplywow srodow na jedn, mechanizmy za pomoca których srodow ddzialuje na jedn, maja na celu uczynienie z jedn istoty spol, mechanizm kontroli spol: jedn przez caloksztalt swych interakcji z innymi czlonkami gr, jest stymulow w kierunku pelnienia uznawanych rol spol, uklady nagrod i kar zawarte sa w spontan reakcjach innych czlonk gr, mechanizm wplywow os znaczacych, mech wzmacniania wewn. GR ODNIESIENIA: znaczaca gr, UŁATW SPOL: sama obecnosc czlonk gr, może wywolac okreslone zachow. Czł przypisuje innym pewne zachow (psychol tlumu), mechanizm wplywow osob znaczacych: jedn jest stymulow do okresl zachow przez interakcje z pojedyncz osob na podlozu osobistej wiezi, uklady wzmocnien zawarte sa w reakcjach tych osob, może wystep na pozi nasladownictwa ( modelowania) i indetyfik ( odwzorow stanow psychicznych), nasladownictwo typu: instrument, przystosowawcze, uwewnetrznione. Modelem moze byc: * ktos, kto posiada władze, jest wazny lub jest osobą znaczącą * ktos, kto ma coś, co my bysmy chcieli miec * osoba bliska, podobna do nas Mechanizm wzmacniania wewn- jedn jest stymulow do okresl zachowan przez własną aktywnosc wewn podłozu juz ukształtow podstaw. Wzmocnienia te są zawarte we wczesniej wyuczonych i uwewnętrznionych własnych reakcjach wobec własnej aktywności. ZADATKI DZIEDZICZENIA: czynniki wrodz, srodow, wychow, samowych Nauka musi mieć: *własną terminologię: terminy nauk jasne, wyrazne, jednoznacz *przedmiot badan * problematykę *metody badań Problematyka: * problemy egzystencjalne (jak cos wygląda, jak się kształtuje) * problemy o charakterze wyjaśniająco-prakseologicznym (co ma ba cos wpływ, zależności, skutki i przyczyny) METODY: * obserwacja celowa/ planowana/ bierna/ czynna, kiedy/ gdzie/ za pomoca jakich urzadz/ w jaki sposób gromadz sa info, dokladna, rzetelna, subiekt, selekt, -> schedula obserwacyjna, obserw dorywcza( to na co zwroce uwage) *techniki socjometryczne struktura gr, wywolanie os odrzuconej i gwiazdy* eksperyment: metoda opisyw zjawisk celowo wywolanych, zmienna ma być czynnik eksperymentalnt, musi dac się zmierzyc, ma być przez nas kontrol, techniki eksperym: jednej gr ( malo wygodna), gr rownoleglych, rotacji, technika........okreslanie pozycji na podst cechy, rzetelne infor o osobach skrajnych, techn „zgadnij kto” DOKUMENT: cos co ma materialna forme, ANKIETA: pyt otwarte typu czy i dlaczego, kilka pyt, technika, KWESTIONARIUSZ pytania zamkniete, wiecej niż w ankiecie, jest technika i narzedziem badawczym, CELE I ZADANIA WYCHOW: wychow to dzialanie celowe, wartoscia nadrzed jest ideal wychow, który uwzgl naczelne cele wychow, ideal nie jest osoba tylko zbiorem cech, cele kierunkowe-> cele etapowe (standardy rozwojowe) -> cele operac ( opis konret dzialan które trzeba podjac żeby cos zrealiz, czasow dokonane) aby osiagnac cel należy dokonac doboru odpowied metod dzialania. METODY WYCH: nagradzanie: funkcja informac, motywac, karanie: brak konsekwencji, dziecko musi uznawac autorytet osoby wymierz kare, negat konsekw: generalizacja hamowania: zlokalizowane -> rozlane, wywolywanie agresji, IDEAL WYCHOW: wzor nasladow, wychowanek nie może wiedziec jaki to wzor, jest dla wychowawcy żeby stawial cele, WZOR OSOBOWY: os bedaca wzorem dla pewnej gr, mlodziez czerpie przyklady, potrzebny jest wychowawacy- pokazuje go, OS ZNACZACA, MODELOWANIE osoba modela, osoba obserwatora, sytuacja, Utrudnianie nasladow osob: zaburzenia pamieci, spostrzezen, os niewidom, subiektywne cechy obserwatora: zainteres, stan zdrowia, samopoczucie, sytuacja: zlozonosc ( ilosc elementow), interpretywalnosc (interp, srednio inter, nieinetr) Im sytuacja bardziej zrozum tym latwiej ja nasladowac, PERSWAZJA: przekazyw wychowankowi komunikatow jezykowych w celu zmiany jego przekonan, Nadawca: os pozytyw nastawiona, znaczaca, wazna dla odbiorcy, przekazyw w sposób zrozum, Odbiorca: nastawienie, stosunki emocjon do nadawcy, chec zmiany nastawienia. METODA ZADANIOWA: wychowanek ma wiedziec co ma zrobic, zad ma być adekw do mozliw dziecka, musi być atrakcyjne, zdanie wychowanka czy widzi szanse osiagn sukcesu, os która bierze udzial musi się angaz, zgodzic się na zad a najlepiej sama je wybrac, samoocena ( aznizona, adekw, zawyzona) powinna być lekko zawyzona, FORMY WYCH: zaplanow, maja okresl cel, uszczegolow, skopletyzow, nosnikiem przekazu mogą być gesty, slowa, mimika: burza mozgow, swobodn ekspr plasty, slowna, zabawa w teatr, improwizow dramatyzacja, trening spotkaniowy, sondaz opini o uczniach, techn deczji grupowej, muzykoter, trening releksac, KONCEPCJA BEHAWIOR: czł jest ukł bioaktywnym, analogie, badania na zwierzetach-> eksper, obserwacja ludzi, sily zewn, Ideal: czl godny i wolny, zdobywanie nagrod i unikanie kar, nie ma okreslenia:wychowanie, mimo ze zachodzi bo jest cel i stosow metod, metody i techn: desensybilacja( rekacje niepozadane), terapia awersyjna (znalezienie czegos efektywn za pomoca wydarzenia), samoterapia, K. PSYCHODYNAM czl jest nieprzewidywal, „ciemny”, Ideał: ktos kto uswiadamia sobie konflikty i probuje je rozwiazac, jak nie potrafi to zglasza się do kogos kto mu może pomoc, psychoterapia, psychoanaliza, K. POZNAWCZA: czl jest samodziel, jest w stanie funkcjon w srodow, umysl gromadzi infor, degrywacja sensoryczna- eksperyment, Ideal: czl tworczy, ma umiec jak najlepiej funkcjonowac w swiecie, samodzielny badacz: wybiera wlasciwe infor, przetwarza je, profesor (promotor) – student, podst metoda zmiany zachow czl to wychow, wychowanek wie o sobie bardzo duzo, wie co lubi a czego nie, K. HUMANIST: czł jest samodzielnym podmiotem, dazy do samorealiz, samoopis, samoocena, technika Q-sort (sposób posredni), Ideał: czl dazacy do samoreali, os w pelni funkcjonujaca, otwarty na doswiad, rozwija się, metody zmian zachow czl: zaspokajanie potrzeby wychowania – zachowanie, zadanie: rozwoj autonomii jedn, wspomag rozwoju, psychoterapia, wychowanie, treningi: osoby o podobnym problemie razem go probuja rozwiazac, terapeuta wywoluje okresl zachow w gr, DYSONANS POZNAWCZY- popęd spowodowany poczuciem dyskomfortu; pierwotnie definiowana przez Festingera jako niezgodność między elementami poznawczymi(myśli, uczucia, przekonania, bądź wiedza o czymś), następnie określany jako konsekwencja zaangażowania się w działanie, które jest sprzeczne z koncepcją siebie jako osoby przyzwoitej i rozsądnej. Sposoby redukcji dysonansu:1. Przez zmianę naszego zachowania- tak, aby było ono zgodne z dysonansowym elementem poznawczym;2. Przez uzasadnienie naszego zachowania- zmieniając jeden z elementów poznawczych tak, aby był on mniej sprzeczny z zachowaniem;3. Przez uzasadnienie naszego zachowania- dodając nowe elementy poznawcze, które są zgodne z zachowaniem i je wspierają (mówimy, że istnieje inna wartość, która jest dla nas ważniejsza)
a, i ten dysonans poznawczy co jest na koncu to wzielam z neta ale powinno byc dobrze pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|