Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

program od mgr Stępień

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Reso
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
natalka
swój człowiek:)



Dołączył: 12 Sty 2010
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 19:43, 12 Sty 2010    Temat postu: program od mgr Stępień

Przedmiot: Terapia pedagogiczna dzieci z trudnościami w uczeniu się
Kierunek i rok studiów: Resocjalizacja, III rok
Wymiar godzin: 30 CA
Rok: 2009/2010, sem. zimowy
Prowadzący: mgr Katarzyna Stępień


Problematyka zajęć:
1. Przepisy prawne dotyczące trudności w uczeniu się oraz organizowania fachowej pomocy pedagogicznej dla dzieci mających trudności w uczeniu się.
2. Terminologia, etiologią i diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno – kompensacyjnych z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wskaźnik FDR.
3. Przebieg procesu czytania i pisania. Gotowość do nauki czytania i pisania. Pojęcie świadomości fonologicznej.
4. Profilaktyka w zapobieganiu trudnościom w uczeniu się. Metoda Dobrego Startu – pojęcie, etapy, zastosowanie, elementy oceny. Ruch Rozwijający wg Weroniki Sherborne.
5. Zaburzenia rozwoju ruchowego. Pojęcie lateralizacji. Terapia deficytów związanych z rozwojem ruchowym. Bajki terapeutyczne.
6. Leworęczność u dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Pojęcie, diagnoza i zasady postępowania z dziećmi leworęcznymi.
7. Zaburzenia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej objawiające się w czytaniu i pisaniu. Elementy terapii w zakresie usprawniania funkcji wzrokowych.
8. Zaburzenia percepcji słuchowej objawiające się w czytaniu i pisaniu. Terapia zaburzeń funkcji słuchowych.
9. Czytanie i pisanie jako zabawa. Sylabowa metoda czytania i pisania. Zastosowanie u dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
10. Metoda 18 struktur wyrazowych. Metoda Magnuskiej, Danielewicz, Koźmińskiej oraz Stasicy.


Literatura:
1. Bogdanowicz M.: Leworęczność u dzieci, Warszawa 1992.
2. Bogdanowicz M.: Metoda Dobrego Startu, WsiP, Warszawa 1992.
3. Bogdanowicz M.: Psychologia kliniczna dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1985.
4. Brzezińska A.: Czytanie i pisanie. Nowy język dziecka, Warszawa 1987.
5. Danielewicz T., Koźmińska, Magnuska J.: Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych, PTHP, Warszawa 1980.
6. Frostig M., Horne D.: Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową, PTP, Warszawa 1986.
7. Gąsowska T., Pietrzak – Stępkowska Z.: Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WsiP, Warszawa 1994.
8. Górniewicz E.: Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001.
9. Kaja B.: Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001.
10. Kosmowska B.: Dzisiaj się bawimy! Rewalidacja indywidualna prowadzona Metodą Dobrego Startu. Scenariusze zajęć klas I-IV szkoły specjalnej, Warszawa 1999.
11. Krasowicz – Kupis G.: Rozwój świadomości językowej dziecka, Wyd. UMCS, Lublin 2005.
12. Kujawa E., Kurzyna M.: Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa 1996.
13. Spionek H.: Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych, PZWS, Warszawa 1970.
14. Stasica J.: 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III. Język polski, Kraków 2001.
15. Zabłocki J. K.: Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja, Warszawa 1999.
16. Zakrzewska B.: Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1996.

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
natalka
swój człowiek:)



Dołączył: 12 Sty 2010
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 19:44, 12 Sty 2010    Temat postu:

Pani magister napisała, że ma nadzieje że chociaż program przeczytamy przed kolokwium:)także do dziełaVery Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
TYFLOpedagog



Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsk Podlaski

PostWysłany: Wto 20:49, 12 Sty 2010    Temat postu:

Czy ktoś planuje opracować to na kompie? Bo jeśli tak to byłabym wdzięczna w przypadku wrzucenia tego tutaj, jako że moje notatki i kserówki są dość ubogie z tego przedmiotu... :/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Śro 6:32, 13 Sty 2010    Temat postu:

generalnie to są notatki do tego przedmiotu? ja myślałem, że tylko xerówki na pińcet stron ;].
a opracować to można jakoś wspólnymi siłami, jak sądzę ;>.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Reso Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin