Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

kolokwium z pedagogiki specjalnej

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Reso
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mazak
RESOcjalizator



Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:08, 14 Sty 2009    Temat postu: kolokwium z pedagogiki specjalnej

przejrzałam zagadnienia na kolokwium, które na ostatnich ćw dr Chimicz podała. i co następuje: proszę o pomoc. okazało się, że z pedagogiki terapeutycznej mam bardzo ubogą notatkę i zero literatury, a w necie też niewiele można znaleźć. dlatego też, czy ma ktoś i mógłby wrzucić coś na temat:
-mechanizmów obronnych
-klasyfikacji Reykowskiego (?)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aniołeczek;)
VIP - RESO



Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poniatowa

PostWysłany: Czw 8:42, 15 Sty 2009    Temat postu:

mechanizmy obronne
NEGATYWNE
Agresja - wyraża się w postaci oporu lub negatywizmu, negowanie, odrzucanie, odmawianie np, przyjmowania leków, autoagresja
Regresja - obniżenie się poziomu rozwoju intelektualnego , kulturalnego lub społecznego
Ucieczka-pewna forma samoobrony, człowiek unika kontaktu z ludźmi, z którymi mu sie nie powiodło, unika miejsc, w których doznał przykrości
Projekcja- rzutowanie winy za swoje niepowodzenia na kogoś innego
Rezygnacja- świadczy o wyczerpaniu organizmu, człowiek przestaje walczyć o osiągnięcie celu, staje się bierny, apatyczny
Represja- tłumienie, człowiek stara się zapomnieć o tym co go boli, spycha ten fakt do podświadomości, co powoduje liczne nerwice
POZYTYWNE
Racjonalizacja-polega na obiektywnej ocenie własnej sytuacji życiowej, obiektywna ocena tego co utracone i tego co jeszcze zostało
Kompensacja- przejmowanie funkcji jednego narządu przez inne narządy, kompensacja fizjologiczna, psychologiczna i społeczna.
hiperkompensacja-stawianie sobie przez chorego zadań trudnych, chęcią osiagnięcia celu , który ze względu na niepełnosprawność jest nieosiągalny, jest to zjawisko społecznie ujemne
Transformacja-zmiana celu życia niedostępnego wskutek choroby lub kalectwa na cel realny

Klasyfikacja Reykowskiego
Wyparcie- polega na eliminowaniu se świadomości przykrych przeżyć, uczuć , pragnień
Racjonalizacja- gdy człowiek ponoszacy niepowodzenie stara się je wytłumaczyć różnymi obiektywnymi przyczynami
Projekcja-przypisywanie innym osobom niewłaściwych metod postępowania
Reakcja upozorowana- przybieranie przez jednostkę postawy odmiennej niż w rzeczywistości
Zaprzeczenie- jest podobne ro reakcji upozorowanej, nieprzyznawanie sie do obciążeń spowodowanych sytuacją stresową
Izolacjaucieczka od sytuacji, osób, miejsc, które na nowo moga spowodowac trudne przeżycia


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mazak
RESOcjalizator



Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:28, 15 Sty 2009    Temat postu:

thanks a lot!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Czw 11:14, 15 Sty 2009    Temat postu:

to może jeszcze ja się przypnę do tego tematu...

mógłby ktoś poratować czymś z działu wybitnie uzdolnionych? bo nie posiadam notatek z tego akurat.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ilonka
swój człowiek:)



Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łuków

PostWysłany: Czw 14:05, 15 Sty 2009    Temat postu:

DEFINICJA UCZNIA ZDOLNEGO:
Uczeń wybitnie zdolny to ten, który poza wysoką ogólną inteligencją wyróżnia się w karierze szkolnej możliwością osiągnięć twórczych w jakiejś dziedzinie(olimpiady, konkursy) łatwością uczenia się, twórczą wyobraźnią, szerokimi zainteresowaniami, specjalnymi uzdolnieniami oraz dużą dozą samokrytycyzmu i pracowitością.
ZDOLNOŚCI OGÓLNE:
Przejawiają się we wszystkich działaniach jednostki i wpływają na wszystkie jej poczyanania. Wiążą się z wysoką inteligencją czyli zdolnością do przystosowania się do nowych warunków i zadań.
ZDOLNOŚCI SPECJALNE
Wiążą się z określoną dziedziną działalnośći, występują w ramach określonych działań jednostki, uzdolnienia.
SPOSOBY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM:
*wcześniejsze rozpoczęcie nauki
*przyspieszenia tempa (- klasy „półroczne” -„wydłużony” rok szkolny –podwójna promocja
-indywidualne tempo pracy)
*wzbogacenie programów szkolnych
*treści obowiązkowe i fakultatywne
*różnicowanie poziomu trudności
*indywidualne nauczanie problemowo-grupowe
POMOC UCZNIOM ZDOLNYCH :
*Centrum Dzieci Wybitnie Zdolnych
*Polskie Stowarzyszenie Psychologiczne
*Stowarzyszenie Dzieci Wybitnie Zdolnych
*uczeń może skończyć szkołę wcześniej
*możliwość tworzenia indywidualnych programów edukacyjnych
*wzbogacanie programów szkolnych
CECHY WYBITNIE ZDOLNYCH:
*iloraz inteligencji <120
*nie porusza się w konwencjach
*wysoki poziom zdolności twórczych
*kreatywność
*oryginalność myślenia
*krytycyzm
*pracowitość
*przyswaja szybciej i łatwiej wiedzę
*silna motywacja do nauki
*niezwykła potrzeba osiągnięc
*obowiązkowość, systematyczność
*pasja do nauki
*często niski poziom sprawności fizycznej
*wyższy poziom wrażliwośći
*dojrzałość emocjonalna
*zawyżone wartości moralne
*silne ego
*chęć dominacji
*bogate słownictwo, zdolność wysławiania się
*perfekcjonizm
*dominacja sfery poznawczej w związku z tym mogą pojawiać się problemy w sferze emocjonalnej i społecznej
*wszystko systematyzuje, konstruuje własne złożone systemy i struktury
*może być odbierany jako niegrzeczny, zasadniczy, opryskliwy, dominujący, pewny siebie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Czw 14:09, 15 Sty 2009    Temat postu:

bardzo wielkie, serdeczne dzięki, muah ;* :] !



edit:
od siebie mogę mały skrót informacji dać, może komuś się przyda na jutro [;

Celem proc rehab osób upośl.um. jest: -przyswojenie um.społ: -współż. z innymi –przyst. się do wymog. pracy zawod. –gospod śr finans –obchodzenie się z urządz użyteczności publ i racjonalnego korzyst. z nich –właściwego wykorz czasu wolnego Upośl.um. to totalnie obniżony poziom rozw. psych KRYT.A: istotnie niższy niż przeciętny ogólny poziom funk. intelekt. KRYT.B: któremu towarzyszą istotne ogranicz w zakr fukncj przystosowawcz w zakr conajmniej dwu sprawnosci (komunikacja, porozumiew sie, samoobsl, spr interpers, obowiazki domow) KRYT.C: zaburz wyst w okr rozw (do18rż) Klasyfikacja: 0-19 głębokie 20-35 znaczne 36-51 umiark 52-67 lekko 68-83 niższy niż przeciętny 84-116 norma /// 4st 1.dz wyuczalne 2.dz niewyuczalne ale wychowal 3.dz prawie wychowal 4.dz wychowal /// 3st 1.debilizm 2.imbecylizm 3.idiotyzm // UMIARK: -sposrz niedokl, wolne –uwaga mimowolna –slaba koncentracja –pamiec nietrwała, gł mech –myśl konkret-obraz –mowa z wadami –slaba kontr nad popedami –potrzeba kont spol –potrafia wyrażać swoje potrzeby –na ogół samodzielne w samoobsł ZNACZNE: -spostrz niedokł, b.wolne –uwaga mimowolna, na silnych bodźcach –słaba trwałość uwagi –mowa, zdania proste, dwuwyrazowe, wady –int senso-motor –częste zaburz zachow –przywiąz do osób, rzeczy –czesto samodzieln w potrz. fizj GŁĘBOKIE: -nieartykuł dźwięki –na ogół nie mówią i nie rozum mowy –przywiązanie do osób –brak czynności regulacyjnych –wyraż emocji gestami –wachania nastroju –wymóg stałej opieki /// UPOŚL.UM: -dotyczy nie tylko funk intelekt lecz także innych sfer rozwoju –stan upośl można poprawić, ale nie wyeliminować –powstaje w okr rozwoj, do 18rż i jest spowodow wieloma czynnikami –wyraźne obniżenie zdoln intelekt i możliw przystosowawczych /// OS. LEKKO UPOŚL: rozw umysł-12lat,, rozw społ-17lat CEL szk spec: wchestronny rozwój i rewalid społ, wych uczniów na twórczych obywat w st dla nich dost, ukształt zamiłowania i szacunku do pracy, wdrożenie do poszanow mienia społ. PROGR szk spec okr cele edu w 5 zakr: 1.uspr, koryg, i kompens zaburz funk oraz wspomag rozwoju zdoln i zainteres 2.kształt um umożliw zdobyw wiedzy, takich jak słuch, mowa, pisanie, czytanie, liczenie etc. 3.kształt prawidł postawy społ-etycznej 4.uwrażliw na piękno środow przyr, kultur 5.uświadom konieczności zbania o zdrow, higien, bezp.OS. Głęboko upośl: rozw umysł 3lata, rozw społ 4lata CEL zaj rew-wych os. z głębokim: -nauka nawiąz kontakt –kształt spos komunikow się –usprawn ruchowe i psychoruch w zakr dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji –wdrażanie do osiągn optymaln poziomu samodzieln w podst sferach życia –rozw zainteres –kształt um współż w gr METO OŚR PRACY: etapy:1.zaj wstęp 2.praca poznaw 3.ekspresja 4.zaj końc 1-przygotow do prac w ośr –zaj. porządkow, powitanie, lista, ust daty –obserw i analiz stanu pogody –ćw ruchow związ z temat dnia –ust celu i tematu zaj 2-obserw(ma na celu zapozn z nowym mat) –kojarzenie (weryf wiedzę i łączy nowe dośw z poznanymi) ZAS WYCH, TERAPII, WYCH (Lipowski): z.akceptacji: dz akcept jako dz, a nie jako dz specj z.pomocy: pomoc dz w aktywiz jego sił biolog w usamodzieln go, przezwycięż trudności rozw. z.indywidualizacji,, z.terapii pedagog: prowadzona niezależn od innych form leczenia z.współpr z rodziną /// CHOR PRZEWLEKŁA – wszelkie zaburz, odchylenia, które są trwałe, powodują inwalidztwo, spowodow są nieodwracalnymi zmianami patologiczymi, wym stałego leczenia MECH OBRONN (Reykowski): -Wyparcie: pol na elimin ze świadom przykrych przeżyć, uczuć –Racjonaliz: tłumaczenie niepowodz różnymi obiektywn przyczynami –Projekcja: zrzucanie winy na innych –Reak Upozorow: przybier postawy odmienne od rzeczywist –Zaprzeczenie: nieprzyznaw do obciąż spowodw syt stres –Izolacja: ucieczka FORMY EDU DZ.P.CH: 1-w czasie przebyw w ośr leczniczym naucz specj prowadz wg progr szk ogólnodost. z uwzględn. możliw. wysiłk dz. Racjonalne gospod wysiłk chorego z zach równowag między uczynnianiem i odciążaniem 2–nauczanie zindywidualizowane (dost. do dziecka mat, sp, meto) 3-naucz indywid: nauczyciel przych do dziecka do domu /// Uczeń zdolny poza wys ogólną inteligen wyróżnia się w możliw osiągnięć twórczych w jakiejś dziedzinie (olimpiady, konkursy) łatwością uczenia się, twórczą wyobraźnią, szer zainteres, specj uzdoln oraz dużą dozą samokryty i pracowit. ZDOL OGÓL: Przeja się we wszyst działan jedn i wpływ na wszyst jej poczyanania. Wiążą się z wys inteligen czyli zdoln do przyst się do nowych warunków i zadań. ZDOL SPEC Wiążą się z określ dziedziną działaln, występ w ramach określ działań jedn, uzdolnienia. SP PRACY: *wcześ rozp nauki *przysp tempa -indyw tempo pracy *wzbogacenie progr szk *treści obowiąz i fakultatywne *różnicowanie poz trudności *indyw nauczanie problem-gr POMOC: *CDWZ *Pl Stow Psych *Stow Dz Wyb Zdol *uczeń może skończyć szk wcześniej *możl tworz indyw progr edu *wzbogacanie progr szkol


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez seba dnia Czw 14:23, 15 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wilq
swój człowiek:)



Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lóblin

PostWysłany: Czw 14:37, 15 Sty 2009    Temat postu:

a w ogole ma ktoś jakies zagadnienia na to zaliczenie? jak tak to poproszę;]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Judytka
RESOcjalizator



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gbw

PostWysłany: Czw 15:05, 15 Sty 2009    Temat postu:

Terapeutyczna:
-choroba przewlekła- def.
-mechanizmy obronne (np. Reykowski)
-cechy osobowościowe dziecka
- poziom wysiłkowy- def.
- terapia spoczynkowa odciążająca
- opieka, edukacja (np. szkoły szpitalne)

Wybitnie zdolnych:
-uczeń zdolny- def.
-zdolności ogólne a specjalistyczne
-psychologiczne i pedagogiczne właściwości ucznia zdolnego
-sposoby pracy (np. przyspieszenie tempa nauki, podwójna promocja, fakultety, wcześniejsze rozpoczęcie nauki)
-pomoc

Oligo:
-upośledzenie- definicja, klasyfikacje
- poziom umysłowy i społeczny poszczególnych stopni upośledzenia (tak zrozumiałam)
-metoda ośrodków pracy
-zasady pracy

Generalnie to powiedziała że położy wielki nacisk na oligo właśnie, więc radzę wykuć akurat to na blaszkę Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Judytka dnia Czw 15:21, 15 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wilq
swój człowiek:)



Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lóblin

PostWysłany: Czw 15:21, 15 Sty 2009    Temat postu:

dziękuje ślicznie

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarTyska
RESOcjalizator



Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 15:41, 15 Sty 2009    Temat postu:

a wiec zagadnienia typu Dzieciece Porazenie Mozgowe,zadania szkoly specjalnej itp. ktore sa w notatkach a nie ma w zagadnieniach nas nie obowiazuja?jak tak to super!
a ja jeszczew zagadnieniach mam Metode Osrodkow Pracy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
julita
swój człowiek:)



Dołączył: 28 Gru 2007
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Biała Podlaska

PostWysłany: Czw 16:18, 15 Sty 2009    Temat postu:

a to moja sciaga jakby ktos chcial Smile







UPOSLEDZ wystep przed 18rz, STOPNIE UPOSL: lekkie- 52-67, umiark- 36-51, znaczne- 20-35, gleb- 0-19. LEKKIE UPOSL: os dorosla funkcj poznawczo, intelekt jak dziecko 12-letnie, wiek dojrz spol- 17lat, bierne slownictwo aktywniejsze od czynnego, mowa nie jest narzedziem myslenia, przew pam mechan, uwaga dowlona, latwoprzezutna, mysl konkr-obraz, CEL KSZT: nauka samodzieln, usprawn mozliw, uspolecz, SZK SPECJ: celem jest wszechstr rozw i rewalid spol uczniow oraz wychow na tworczych obywat w stop dla nich dostepn ze wzgl na rodz, stop uposledz a w szegoln przygotow do pracy, uksztalt zamilow, szacun do pracy, rozbudz i umocnienie poczucia obowiazku i dyscypliny spol oraz wdrozenie do poszanow spol. 1 ETAP EDU: szk podst naucz 1-3 zintegr, 2 ETAP: klasy 4-6, etap czesc zblokow- obejmuj kilka przedm blokow, sciezki edu. CELE EDUKAC: usprawn, koryg i kompens zaburz funkc dziecka oraz wspomag rozw jego zdolnosci i zainter, ksztalt umiejet umozliwiaj zdobyw wiedzy takich jak sluchanie, mowienie, pisa, licz, obserw, odtwarz, tworz, ksztalt prawidl postawy spol-etycznej i umiejetn wchodz w interakcje spol, uwrazliw na piekno srod przyr i kultur, uswiadom konieczn dbania o zdrowie, hig i bezpiecz. GLEBOKIE UPOSL: celem zad rewalid-wych jest nauka nawiazyw kontakt w sposob odpow do potrzeb i mozliw, uksztalt sposobu komunik sie z otocz na poziomie odpowiad indywid mozliwosciom, uspraw ruch i psychoruch w zakr duzej i malej motor, wyrab orient w schem wlasnego ciala i orient przestrz, wrazanie do osiagn optym poz samodzie w podst sferach zycia, rozwij zainteres otoczeniem i wielozmysl jego poznaw, ksztalt umiejet wspolzycia w gr. MET OSRODKOW PRACY: Owidiusz Dedory- met osr zainter, ETAPY: 1. zaj wstepne- zaj porzadkowe: powit dzieci, sprawdz listy, ustal daty, obserw i analiza stanu pog, ustal celu i tematu zaj. 2. praca poznawcza (obserw, kojarz) przedst konkret mater, obserw bezposr- konkret np zdjecie, o. dowolna i kierow, kojarz- weryfik wiado, laczenie. 3. ekspresja- przeloz wiedzy na jakas tworcza aktywn, ekspr plastyczna-rysunek, ruchowa- cw ruchowe, gry, zabawy, inscen, prakty- czynnosci wiazace sie z samoobsl, przygot posilkow, porzadk, hodowla roslin, muzy- spiew, zab rytmiczne., ekspr werb- recyt wierszy, rozw zad. 4.zajecia koncowe- podsum pracy dzieci, ocena pracy i zach, zaspiew piose, taniec zwiaz z tem. Modele osr pracy wykorz- szkoly specj 1-3, przedszk specj. NA KAZDYN ETAP EDU W SZK PODS I GIM WYODREBN SIE: 1. zaj eduk: funkcj w srod, muzyka z rytm, plasty, techn, wf, etyka. 2. zaj rewalid. CELE EDU (uposl umiark, znaczne), rozwijanie autonomii, wdrazanie do funkcj spol, wdraz do rozum i uznaw norm spol, wyposaz w takie umiej i wiad ktore pozw mu postrzegac siebie jako os niezal. TRESCI NAUCZ: umiejetnosc samoobsl, dbalosc o zdr, umiej porozum sie z otocz, rozw perc wzrok i spostrzeg, perc sluch, cwicz pamieci w szczegol dotyk, ruch i slownej, nauka czyt i pisania z wykorz cw, elementarne umiejetn mat, poznaw najbliz otocz, srodow spol-kult, tworczosc artyst, poznaw przyr, zajecia ruch, ksztal techniczne. UPOSL UMIARK: MOWA- opozn, wystep w 5rz, ogranicz do malej ilosci slow lub prostych zdan, ktore speln funkc komunik, ubozszy zasob slow niz w st lekkim, mozliw kontakt wreb, pozniej pojaw sie poszczeg etap rozw mowy. PAMIEC: uposl pam swieza i trwala, mechan, logi, czesciej wystep zmyslenia, 5cyfr, UWAGA: mimow, przyciag ja silny, niezwykl bodz, przy dl, syst pracy mozemy uwage dowol rozw. MYSL: przedoper, konkr-obraz. UPOSL ZNACZNE: MOWA: rozum proste polec, mowa czynna nie wystep albo jest ogran, funkc komunik sa slabo wykszt, wystep dyslalie, porozum sie z otocz za pom prostych zdan skalad sie z krotkich wyrazow, ubogi zasob slow, rownowaz zdan. PAMIEC: pam mechan, mniej wiecej 12 sylab, 4 cyfry. UWAGA: mimow na przedm budz duza ciekaw, mala trwalosc, brak uw dowolnej. MYSL: dostrzeg podobienst i roznic miedzy 2 przedm, zawsze konkr, nie zastpeniki, porow przedm co do wielk, pod wzgl estety, definiuja pojec przez uzytek, rozpozn kszt geometr. FORMY EDU DZ PRZEWL CH: nauka szkol moze przebieg w roznych form kszt, w czasie poby w osr leczni dz objete jest naucz spec prowadzonym wg progr szk ogolnodost z uwzgl jego mozliw wysilkowych. Naczelna zasada stos przez n-li w osr leczn jest racjon gospodar wysilkiem chorego dz z zachow rownow miedzy jego "uczynnianiem" i "odciazaniem". Po powr do domu dz objete jest w szk podst tzw zindywid naucz, n-le prowadz ta forme naucz dostosow wymag dyd do mozliw wysilk, sprawn psycho-ruch chorego dz. Dz prz ch moze uczyc sie w kl integrac. Dz ciezko chore i z duza dysf narzadu ruchu objete sa indywi naucz i wychow przez dochodz do ich domu n-li Naucz indyw mozna laczyc z naucz szkol. ogolne oszczedz, wydatkow energii jest unik szafowania wysilkiem w sposob nieekonom lub zbyteczny gdyz chodzi o zachow wszystkich rezerwu energety do procesow obronnych i walki z choroba. POZIOM WYSILKOWY wyznacza ogolny stan ukl. nerw, czy ukl jest odporny czy nie z punkt widz sily odbier wrazen, jest to kryterium tzw sily procesow nerw, czy umiejetn ukl nerw do dostosow sie do nowych warun jest duza czy mala- kryt plastycznosci tzw ruchliwosci ukl nerw, czy dane dz jest sklonne raczej do pobudzen czy do hamowania, czy dz mialo poprzednio przezycia ktore "szarpaly" jego ukl nerw- aktualna wydolnosc wysilk danego dz. WARUNKOW INSTRUM: likwidow nieporzad zachow, ksztalt zachow przez wzmacn reakcji za pom nagr lub wygasz jej przez stos kary, zachodzi w ramach reakcji dowolnych zgodnie z reakcja behawior, operujac schematem bodziec- reakcja, przez cwiczenie. ZASADY DOT WZMOCN: za kazde zle zachow ma wystep kara, za dobre nagr, dobrana maja byc do indywid dz, nie mozna za szybko wycofac wzmocn, brac pod uwage czy czynnosc jest zgeneraliz, stosow przede wszyst wzm pozyt, nie karac za brak postep, nieporzad zachow- kary. MOZGOWE PORAZ DZIEC: zespol roznych zaburz (nie jest chor lecz zaliczane jest do ch. przewl), nie ustep z wiekiem. CH PRZEWL: nie mijajaca, nie ma ogranicz czas np astma, ch. reumat, stwardznienie rozsiane, ch nowotw, ch psych, ch. ktorych konsekw jest unieruchom np zanik miesni, czynniki zwiaz z wypadkowoscia. CECHY OSOBOWOSCIOWE: egocentrycm (troska otocz jest skupiona na dziecku), potrzeba wykorzys swoje ch, spostrzeg swiata zw swoj punktu widz ( nie rozum zmeczenia), duza mobilnosc emocjon, rozkapryszenie, nerwow, placzliw, refleksyjn, skupien na swoich emocjach, odczuciach, wrazliw na zachow os z ktora maja kontakt, osamotn, zalezn od wszytskich i wszytskiego, nie strania sie by byc samodz. P. TERAPEUTYCZNA: TENDENCJE W RECHAB DZIECI PRZEWL CH: - odchodz od dlugotrw hospital dz ch, ktore kierow sa do osr leczn, szpit, kliniki, senat tylko na pewien okres niezbedn do ich intensy lecz i usprawn, - dazenie do wczesn wykryw czyli diagnozy chorob dz oraz obejmow ich wczesn interw med i ped, - dazenie do jak najpeln wlaczania rodziny w proc rehab i wyposaz rodz w odpow wiadom i umiejetn niezbedne w postep z dz ch, - organiz otwartych osr rehabi-wych w ktorych dz przebywa kilka godz w ciagu dnia i poddaw jest odpow terapii. ZAGROZ ROZW DZ PRZ CH: ch prz ch stwarza rozne zagroz w rozw dz, zagroz te tkwia w samej ch, w proc leczenia, w niewlasc postaw wobec dz ch jego rodz i n-li, oraz w niewlasc zachow sie wobec dz ch dz zdr, W postep z dz prz ch niezmiernie wazne jest zmniejsz psych skutkow ch, umiejetne lagodz jego lekow poprzez oddzialywania zmacniaj jego poczuc bezp, dajace mu mozliwosci uwolnienia sie od emocjon napiec, mozna tu wskazac kilka rodz ODDZIALYWAN: 1) oddz zwiekszaj poczu bezp czyli beda to: obecnosc przy dz os bliskich i okazyw mu pozytyw uczuc, zapewn dziecka ze jest otoczone fachowa opieka, wyjasn mu palnow zabiegow ich wartosci i oczekiw efektow, 2) oddz zapewniaj dz warunki samorealiz: uczenie dz spos przystosow sie do niedogodn ch, umiejtn przestrzeg diety, umiej samoobsl w wykonyw niektorych czynnosci zwiaz z leczeniem, inicjow aktywnosci dz i stwarz mu warunkow do jej podejmow, 3) oddz psycho-terapeu prowadz do zlagodz i usuniecia u dz stanow i nastawien lekowych z zastosow roznych metod psychoter przez odpow przygotow specjalistow. Nie tylko sama ch ale takze proces lecz w tym szceg w szpitalu naraza dz na ogranicz w zaspokojaniu potrzeb. OGRANICZENIA wystep w formach: - unieruchom dz ch: dlugotrw unieruch opoznia rozw ruch dz, wywol stres, przygneb, rozdraz, poczucie krzywdy, zlosc, - ogranicz samodzieln dz i uzalezn go od innych osob w konsekw opoznieniu ulega proces usamodzieln sie dzm ksztalt sie jego woli, motywacji dzialania, - izolacja dz od srod przyrod i spol: niemoznosc uczestnicz w zabawach i zajeciach gr dzieciecych opoznia jego proc socjalizacji moze pojaw sie symptom ch szpitalnej, leki, trudne emocjon zachow, ubostwo doswiad poznawczych hamuje rozw umysl dz, szczeg dotyczy to dz mlodszych bo dla ich prawidl rozw niezbedne jest pozn swiata przez obserw i dzialanie na przedm, - ogranicz moznosci ucz sie i osiagania dobrych wynik w nauce, w przeb prz ch dz narazone jest na zle samopocz, oslabienie i obniz sprawn psychoruch, stany te moga byc spowod wys temp, dotkliwymi bolami, zmeczeniem po ataku chorobowym, przebytym zabiegiem czy operacja, dz doswiadcz tych stanow nie ejst zdolne do nauki szk, niekorz na powodz szk dz ch wplywa takze wielokrotna nieobecn na lekcjach w wyniku ktorej powst opoznienia dyd. DEF UCZNIA ZDOLNEGO:Uczeń wybitnie zdolny to ten, który poza wysoką ogólną inteligencją wyróżnia się w karierze szkolnej możliwością osiągnięć twórczych w jakiejś dziedzinie(olimpiady, konkursy) łatwością uczenia się, twórczą wyobraźnią, szerokimi zainteresowaniami, specjalnymi uzdolnieniami oraz dużą dozą samokrytycyzmu i pracowitością. ZDOLNOŚCI OGÓLNE: Przejawiają się we wszystkich działaniach jednostki i wpływają na wszystkie jej poczyanania. Wiążą się z wysoką inteligencją czyli zdolnością do przystosowania się do nowych warunków i zadań. ZDOLNOŚCI SPECJALNE Wiążą się z określoną dziedziną działalnośći, występują w ramach określonych działań jednostki, uzdolnienia. SPOSOBY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM:*wcześniejsze rozpoczęcie nauki*przyspieszenia tempa (- klasy „półroczne” -„wydłużony” rok szkolny –podwójna promocja-indywidualne tempo pracy)*wzbogacenie programów szkolnych*treści obowiązkowe i fakultatywne*różnicowanie poziomu trudności*indywidualne nauczanie problemowo-grupowePOMOC UCZNIOM ZDOLNYCH :*Centrum Dzieci Wybitnie Zdolnych*Polskie Stowarzyszenie Psychologiczne*Stowarzyszenie Dzieci Wybitnie Zdolnych*uczeń może skończyć szkołę wcześniej*możliwość tworzenia indywidualnych programów edukacyjnych*wzbogacanie programów szkolnychCECHY WYBITNIE ZDOLNYCH:*iloraz inteligencji <120*nie porusza się w konwencjach*wysoki poziom zdolności twórczych*kreatywność*oryginalność myślenia*krytycyzm*pracowitość*przyswaja szybciej i łatwiej wiedzę*silna motywacja do nauki*niezwykła potrzeba osiągnięc*obowiązkowość, systematyczność*pasja do nauki*często niski poziom sprawności fizycznej*wyższy poziom wrażliwośći*dojrzałość emocjonalna*zawyżone wartości moralne*silne ego*chęć dominacji*bogate słownictwo, zdolność wysławiania się*perfekcjonizm*dominacja sfery poznawczej w związku z tym mogą pojawiać się problemy w sferze emocjonalnej i społecznej*wszystko systematyzuje, konstruuje własne złożone systemy i struktury*może być odbierany jako niegrzeczny, zasadniczy, opryskliwy, dominujący, pewny siebie MECHAN OBRONNE:mechanizmy NEGATYWNE Agresja - wyraża się w postaci oporu lub negatywizmu, negowanie, odrzucanie, odmawianie np, przyjmowania leków, autoagresja, Regresja - obniżenie się poziomu rozwoju intelektualnego , kulturalnego lub społecznego, Ucieczka-pewna forma samoobrony, człowiek unika kontaktu z ludźmi, z którymi mu sie nie powiodło, unika miejsc, w których doznał przykrości, Projekcja- rzutowanie winy za swoje niepowodzenia na kogoś innego, Rezygnacja- świadczy o wyczerpaniu organizmu, człowiek przestaje walczyć o osiągnięcie celu, staje się bierny, apatyczny, Represja- tłumienie, człowiek stara się zapomnieć o tym co go boli, spycha ten fakt do podświadomości, co powoduje liczne nerwice POZYTYWNE Racjonalizacja-polega na obiektywnej ocenie własnej sytuacji życiowej, obiektywna ocena tego co utracone i tego co jeszcze zostało, Kompensacja- przejmowanie funkcji jednego narządu przez inne narządy, kompensacja fizjologiczna, psychologiczna i społeczna., hiperkompensacja-stawianie sobie przez chorego zadań trudnych, chęcią osiagnięcia celu , który ze względu na niepełnosprawność jest nieosiągalny, jest to zjawisko społecznie ujemne, Transformacja-zmiana celu życia niedostępnego wskutek choroby lub kalectwa na cel realny Klasyfikacja Reykowskiego Wyparcie- polega na eliminowaniu se świadomości przykrych przeżyć, uczuć , pragnień, Racjonalizacja- gdy człowiek ponoszacy niepowodzenie stara się je wytłumaczyć różnymi obiektywnymi przyczynami, Projekcja-przypisywanie innym osobom niewłaściwych metod postępowania, Reakcja upozorowana- przybieranie przez jednostkę postawy odmiennej niż w rzeczywistości, Zaprzeczenie- jest podobne ro reakcji upozorowanej, nieprzyznawanie sie do obciążeń spowodowanych sytuacją stresową, Izolacja- ucieczka od sytuacji, osób, miejsc, które na nowo moga spowodowac trudne przeżycia


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Judytka
RESOcjalizator



Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gbw

PostWysłany: Czw 16:41, 15 Sty 2009    Temat postu:

Wie ktoś może, kiedy, gdzie i w jakich godzinach pani Chimicz ma konsultacje?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mazak
RESOcjalizator



Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 19:28, 15 Sty 2009    Temat postu:

środa 18.00-20.00
czwartek 13.00-15.00

ale niedługo sesja więc konsultacje na pewno się zmienią
w pokoju na parterze, korytarz w stronę auli, sala po lewej stronie. ten sam pokój, w którym urzęduje dr Pielecki :]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Asia
swój człowiek:)



Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 21:43, 15 Sty 2009    Temat postu:

A jakby ktoś chciał to mniej więcej opracowałam oligo i dzieciaki uzdolnione Smile... moze troche późno ale zawsze lepiej to niż wcale



Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych

1.Definicja ucznia zdolnego.
Uczeń wybitnie zdolny to ten, który poza wysoką inteligencją ogólną wyróżnia się w karierze szkolnej możliwością osiągnięć twórczych w jakiejkolwiek dziedzinie społecznie użytecznej (np. udział w konkursach i olimpiadach), wyróżnia się ponadto twórczą wyobraźnią, wybitnymi zdolnościami specjalnymi, łatwością uczenia się, szerokimi zainteresowaniami oraz dużym samokrytycyzmem i pracowitością

2. Pojęcie zdolności.
To hipotetyczna właściwość bądź właściwości jednostki, które stanowią przyczynę obserwowanych różnic między ludźmi w przebiegu, poziomie organizacji i efektywności działania.
Wyróżnia się zdolności ogólne i specjalne.

Zdolności ogólne-ujawniają się we wszystkich działaniach jednostki i wpływają na wszystkie jej poczynania. Często określa się je jako INTELIGENCJA, która rozumiana jest jako zdolność przystosowania się do nowych warunków i zadań.
Zdolności specjalne-wiążą się z określonym rodzajem działalności. Nazywane są też ZDOLNOŚCIAMI KIERUNKOWYMI (występują w ramach określonych rodzajów działalności).

3. Psychologiczne i pedagogiczne właściwości ucznia zdolnego

• wysoki iloraz inteligencji-równy 120 i więcej
• twórczość, kreatywność
• oryginalność myślenia
• dojrzałość i równowaga emocjonalna
• silne ego
• zrównoważenie
• zdolność do koncentracji uwagi
• duży poziom niepokoju (u dzieci wobec, których rodzice przejawiają postawy nadmiernie opiekuńcze)
• duże poczucie własnej wartości
• wiara we własne siły, możliwości i umiejętności
• na ogół pozytywny stosunek do szkoły i nauczycieli
• tendencja do dominacji
• posiadają konkretne zainteresowania
• są obowiązkowi, systematyczni, wytrwali
• samokrytycyzm
• łatwiej i szybciej przyswajają wiedzę
• silna motywacja do nauki
• potrzeba osiągnięć
• pasja do nauki, do ciągłych wyzwań intelektualnych
• niski poziom sprawności fizycznej
• wyższy poziom wrażliwości
• zawyżone wartości moralne: prawdomówność, szczerość
• często bardzo pewny siebie
• indywidualista
• bogate słownictwo – łatwość wysławiania się
• duża podzielność uwagi
• perfekcjonizm - ogromne wymagania względem siebie

4. Sposoby pracy z uczniem zdolnym.

Uczniom uzdolnionym potrzebne są odrębne programy, odbiegają oni od przeciętnych zdolności intelektualnych. Dlatego typowy program nauczania nie jest dla nich odpowiedni.
Praca z uczniem zdolnym wymaga odpowiedniej strategii i organizacji różnych elementów systemu dydaktycznego (celów, treści, procesu, metod, środków i form organizacyjnych).
Można wyróżnić 4 typy działań nastawionych na rozwijanie zdolności uczniów:
1. szybszy rozwój uczniów (strategia: wcześniej)
2. wyposażenie ich w większy zasób wiedzy (strategia: więcej)
3. umożliwienie im zdobycia wiedzy o wyższym poziomie złożoności (strategia: inaczej)
4. rozwijanie myślenia twórczego (strategia: lepiej i mądrzej)

Sposoby pracy:
Wcześniejsze rozpoczynanie nauki
• przyjmowanie dzieci, które nie osiągnęły jeszcze wieku szkolnego
• posiadają dojrzałość szkolną (posiadane wiadomości szkolne, dojrzałość emocjonalna i społeczna)

Przyspieszenie tempa
a) klasy „półroczne” – umożliwiają szybszą realizację programu w danej klasie (uczeń może skończyć 2 klasy w jednym roku)
b) „wydłużony” rok szkolny – po zrealizowania materiału, uczeń rozpoczyna realizację materiału z klasy następnej
c) Podwójna promocja – promowanie np. z klasy 1 do 3, uczeń samodzielnie opanowuje program z klasy „opuszczonej”
d) Indywidualne tempo pracy – odmiana indywidualnego toku kształcenia, pozwala przyswajać i zaliczać materiał w dowolnym terminie.

Wzbogacenie programów szkolnych
Obejmuje: programy specjalne, treści obowiązkowe i fakultatywne. Programy specjalne stosuje się głównie w szkołach średnich i wyższych.

Treści obowiązkowe i fakultatywne
• Wyodrębnia się przedmioty obowiązkowe i do wyboru
• Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne

Różnicowanie poziomu trudności
• Kształcenie wielopoziomowe – różnicowanie poziomu trudności materiału i zakresu treści, np. grupowanie uczniów do klas pod względem poziomu nauczania (klasa A-o najwyższym poziomie, klasa B - o wysokim poziomie, Klasa C - średniozdolni, itd.).
• Nauczanie zróżnicowane – treść pracy jest jednolita a tok organizacyjny czynności uczniów jest zróżnicowany. Zróżnicowany jest stopień trudności problemów, ćwiczeń itp.
• Indywidualne nauczanie problemowo-grupowe – stwarza możliwość różnicowania stopnia trudności dla trzech kategorii uczniów: zdolnych, średnich i słabych. Umożliwia tworzenie różnych zespołów i stawia w sytuacjach problemowych (uczeń zdolny ma większe możliwości dostrzegania problemów).

5. Pomoc oferowana dzieciom zdolnym

1. Punkty konsultacyjne przy poradniach pedagogicznych – dzieci otrzymują wsparcie psychologiczne, mogą otrzymać informacje na temat seminariów, zjazdów naukowych.
2. Centrum Dzieci Wybitnie Zdolnych
3. Polskie Towarzystwo Psychologiczne – pomoc uczniom i ich nauczycielom.




Pedagogika upośledzonych umysłowo – oligofrenopedagogika

Oligofrenopedagogika – dział pedagogiki specjalnej, którego przedmiotem są wychowankowie odchyleni od normy w stopniu zróżnicowanym; ich wspólną cechą jest obniżona sprawność intelektualna. Celem jest przygotowanie osób upośledzonych umysłowo do życia osobniczego i do życia w społeczeństwie.

Upośledzenie umysłowe (wg DSM - IV) – istotnie niższy* niż przeciętny
ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego (kryterium A), któremu towarzyszą istotne ograniczenia w funkcjonowaniu przystosowawczym (kryterium B), przynajmniej w zakresie 2 spośród takich sprawności jak:
 Komunikowanie się słowne
 Porozumiewanie się
 Samoobsługa
 Radzenie sobie w obowiązkach domowych
 Sprawność interpersonalna
 Korzystanie ze środków zabezpieczeń społecznych
 Kierowanie sobą
 Zdolności szkolne
 Sposób spędzania wolnego czasu
 Troska o zdrowie
 Praca

* - czyli o 2 odchylenia standardowe od średniej (średnia wynosi 100)
Kryterium C – WIEK (jeśli będzie się to działo do 18 r.ż., to jest to niedorozwój umysłowy).

W upośledzeniu umysłowym można wyróżnić 3 składniki:
1. ORGANICZNY – dotyczy zaburzeń i uszkodzeń układu nerwowego
2. PSYCHOLOGICZNY – dotyczy obniżenia sprawności intelektualnej i jego różnych konsekwencji dla psychicznego funkcjonowania jednostki.
3. SPOŁECZNY – dotyczy szczególnych uwarunkowań roli społecznej osoby upośledzonej.


Klasyfikacja upośledzenia

Stopień rozwoju umysłowego Skala

Wechslera Termana - Mevill
Rozwój
przeciętny
(odchylenie mniejsze i równe 1) 85-110 84-100
Rozwój
niższy niż przeciętny
(odchylenie od 1-2) 70-84 68-83
Niedorozwój umysłowy lekki
(odchylenie od 2-3) 55-69 52-67
Niedorozwój umysłowy umiarkowany
(odchylenie od 3-4) 40-54 36-51
Niedorozwój umysłowy znaczny
(odchylenie od 3-4) 25-39 20-35
Niedorozwój umysłowy głęboki 0-24 0-19



Upośledzenie umysłowe w STOPNIU LEKKIM


1. Zaburzenia w procesie poznawczo emocjonalnym:
• Mniej dokładny odbiór wrażeń zmysłowych
• Trudności skupienia uwagi, słaba wyobraźnia
• Pamięć zasadniczo słaba, upośledzona pamięć logiczna, dobra mechaniczna świeża i trwała
• Utrudnione utrwalanie wiadomości i tworzenie pojęć
• Skłonności do mechanicznego przyswajania wiedzy
• Ubogie słownictwo (bierne jest bogatsze od czynnego)
• Upośledzenie samodzielności myślenia
• Duża podatność na wpływy
• Utrudnione panowanie nad popędami (!) i afektami
• Uwaga mimowolna jest bardzo dobra, uwaga dowolna jest na niższym poziomie niż u dzieci w normie intelektualnej
• Zaburzenia myślenia abstrakcyjnego, występuje sztywność myślenia, myślenie konkretno-obrazowe
2. Zaburzenia psychoruchowe:
• Zaburzenia w postawie, ruchach i sprawnościach ruchowych
• Wydłużony okres reakcji, zwolnione tempo reakcji psychicznych
• Zaburzenia w koordynacji ruchowej
• Różnego rodzaju zaburzenia rozwoju mowy i pisma
• Ruchy mimowolne, tiki
3. Zubożenia w możliwościach wejścia w życie społeczne:
• Upośledzenie twórczości, przedsiębiorczości, inicjatywy i sprawności ruchowych
• Utrudnienie głębszego porozumiewania się z otoczeniem wskutek zubożenia słownictwa
• Podatność do naśladowania i podporządkowania się silniejszym wpływom (!)
• Mała wydolność w pracy, zwolnione tempo pracy, zdolność do zarobku w określonych warunkach; potrzebują bodźca do pracy w postaci pochwały, zachęty, nagrody, nawet rozkazu
• Mniejsza wrażliwość i powinność moralna, niestabilna i nieadekwatna samoocena
• Ruchliwość procesów nerwowych zwolniona

Uczniowie upośledzeni w stopniu lekkim najlepiej radzą sobie z wnioskowaniem w codziennych, prostych sytuacjach życiowych, a dobre wyniki uzyskują na materiale konkretnym.
W zaburzeniach zachowania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim można wyodrębnić 2 grupy:
1. ERETYCZNE – niestabilne, niezrównoważone, z przewagą pobudzenia. Są nadmiernie ruchliwe, skłonne do afektywnych wybuchów, mają trudność w koncentracji uwagi, często są nadmiernie zmęczone.
2. APATYCZNE – z przewagą hamowania, zwolnione tempo reakcji, dzieci bierne, nieśmiałe, płaczliwe.


Upośledzenie umysłowe w STOPNIU UMIARKOWANYM

1. Czynności orientacyjno-poznawcze:
• Spostrzeganie niedokładne
• Dominuje uwaga mimowolna
• Słaba koncentracja uwagi i wąski jej zakres
• Upośledzona pamięć świeża i trwała mechaniczna (występują zmyślenia)
• Myślenie konkretno-obrazowe
• Brak zdolności dokonywania operacji logicznych
• Trudności w tworzeniu pojęć abstrakcyjnych
• Mowa z częstymi wadami, jest znacznie opóźniona (występuje w 5 r.ż.), ubogie słownictwo
2. Procesy emocjonalno-motywacyjne:
• Widoczne potrzeby psychiczne
• Intuicyjne uczucia moralne
• Słaba kontrola nad popędami
3. Rozwój społeczny
• Widoczne potrzeby kontaktów społecznych
• Osoby sa samodzielne w samoobsłudze, mogą wykonywać proste prace domowe i zarobkowe
• Rozumieją proste sytuacje społeczne
• Potrafią porozumiewać się, współpracować z innymi i wyrażać swoje potrzeby


Upośledzenie umysłowe w STOPNIU ZNACZNYM

1. Czynności orientacyjno-poznawcze:
• Spostrzeganie niedokładne, bardzo wolne
• Uwaga mimowolna, skupiona jedynie na silnych bodźcach
• Słaba trwałość uwagi
• Pamięć krótkotrwała, bardzo ograniczona (zapamiętuje tylko ok. 4 cyfr i 12 sylab), występuje tylko pamięć mechaniczna
• Mowa czynna nie występuje lub jest bardzo ograniczona, porozumiewają się za pomocą kilku prostych słów (równoważniki)
• Inteligencja sensoryczno-motoryczna
• Nie przekroczymy myślenia konkretno-obrazowego, dostrzegają różnice między 2 przedmiotami, a nie pojęciami, definiują pojęcia przez użytek, np. łyżka do zupy.
2. Procesy emocjonalno-motywacyjne:
• Widoczne potrzeby psychiczne
• Częste zaburzenia zachowania
• Intuicyjne uczucia moralne
• Oznaki przywiązania do osób, rzeczy
3. Rozwój społeczny:
• Osoby często samodzielne w załatwianiu potrzeb fizjologicznych, poruszaniu się w bliskiej okolicy
• Rozumieją proste sytuacje
• Wykonują proste prace domowe i zarobkowe
• Potrafią porozumieć się w prostych sytuacjach

Upośledzenie umysłowe w STOPNIU GŁĘBOKIM

1. Czynności orientacyjno-poznawcze:
• Duże zróżnicowanie: od braku percepcji i uwagi mimowolnej i pamięci do cząstkowego ich występowania
• Mowa: nieartykułowane dźwięki (osoby te na ogół nie mówią i nie rozumieją mowy), czasami mówią proste wyrazy, rozumieją proste słowa i polecenia
2. Procesy emocjonalno-motywacyjne:
• Proste emocje zadowolenia i niezadowolenia
• Czasami wyrażanie emocji gestami, uśmiechem
• Przywiązywanie się do osób
• Częste wahania nastroju
3. Rozwój społeczny:
• Prawie całkowity brak czynności regulacyjnych (życie chwilą bieżącą)
• Nie potrafią samodzielnie dbać o bezpieczeństwo
• Mogą nauczyć się prostych nawyków
• Wymagają stałej opieki.

PRZYCZYNY UPOSLEDZENIA UMYŚŁOWEGO:
 zakażenia i zatrucia
 wskutek urazu lub działania czynników fizycznych
 z powodu zaburzeń przemiany materii, wzrostu lub odżywiania
 w wyniku ciężkiej choroby mózgu występującej po urodzeniu, np. dziecięce stwardnienie rozległe
 wskutek anomalii chromosomalnych
 z powodu chorób i zespołów wywołanych przez czynniki działające w zyciu płodowym
 wcześniactwo

Czynniki etiologiczne:
1. Czynniki dziedziczne (genetyczne, endogenne) - działające w okresie przed zapłodnieniem w komórkach rozrodczych
2. Czynniki środowiskowe (egzogenne) – działające na zarodek, płód i w pierwszych latach życia dziecka, są to czynniki wrodzone (działające w życiu płodowym) i czynniki nabyte (działające w pierwszych latach życia).

CZYNNIKI DZIEDZICZNE
• choroby spowodowane przez szkodliwe geny – np. stwardnienie guzowate, fenyloketonuria, galaktozemia
• choroby spowodowane aberracjami chromosomalnymi – np. zespół Downa, zespół „miauczącego kota”, zespół Turnera, zespół Klinefeltera.

CZYNNIKI ŚRODOWISKOWE:

•Czynniki wrodzone – działające w życiu płodowym:
o Infekcje przedporodowe – różyczka, cytomegalia, kiła wrodzona, toksoplazmoza
o Zaburzenia troficzne i intoksykacyjne – zaburzenia krążenia u matki, niedożywienie matki, brak tlenu, teratogenne działanie leków, przebywanie matki w szkodliwym środowisku, alkoholizm,
o Zaburzenia natury immunologicznej – niezgodność czynnika Rh

• Czynniki nabyte – działające w życiu pozamacicznym:
o Urazy przedporodowe – urazy psychiczne matki, urazy fizyczne
o Urazy okołoporodowe, zamartwica noworodka, wcześniactwo
o Choroby w życiu osobniczym – zapalenie opon mózgowych i mózgu, zatrucia ołowiem, mechaniczne urazy czaszki i mózgu, czynniki chemiczne, czynniki żywieniowe, czynniki izolacji zmysłowej i kulturowej.


KSZTAŁCENIE OSÓB Z LEKKIM UPOSLEDZENIEM UMYSŁOWYM

Dziecko może się uczyć w:
• Przedszkolu ogólnodostępnym
• Szkole podstawowej ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi
• Szkole specjalnej – szkoła podstawowa i gimnazjum
• Szkole zawodowej (przygotowanie do samodzielnego życia)

Dojrzałość umysłowa osoby z upośledzeniem w stopniu lekkim jest na poziomie dziecka 12-letniego, a dojrzałość społeczna porównywalna do 17-letniego (mogą w miarę respektować normę).





SZKOŁA SPECJALNA

Celem szkoły specjalnej jest wszechstronny rozwój i rewalidacja społeczna uczniów oraz wychowanie ich na twórczych obywateli w stopniu dla nich dostępnym ze względu na rodzaj i stopień upośledzenia, a w szczególności przygotowanie do pracy, ukształtowanie zamiłowania i szacunku do pracy oraz rozbudzenie i umocnienie poczucia obowiązku i dyscypliny społecznej oraz wdrożenie do poszanowania mienia społecznego.
Organizacja:
1 etap edukacyjny – szkoła podstawowa – (klasa 1-3): nauczanie zintegrowanie, metoda ośrodków pracy
2 etap edukacyjny – szkoła podstawowa – (klasa 4-6): nauczanie zintegrowane, jest częściowo zblokowane, jest kilka bloków, np. blok humanistyczny, blok przyrodniczy, a oprócz tego matematyka, wychowanie komunikacyjne, informatyka, języki obce, język polski, wychowanie fizyczne, etyka. Występują też tzw. Ścieżki edukacyjne, np. edukacja prozdrowotna, ekologiczna, czytelnicza, medialna.

Cele edukacyjne:
1. Usprawnianie, korygowanie i kompensowanie zaburzonych funkcji dziecka oraz wspomaganie rozwoju jego zdolności i zainteresowań
2. Kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy, takich jak: słuchanie, mówienie, pisanie, czytanie, liczenie, obserwowanie, odtwarzanie i tworzenie
3. Kształtowanie prawidłowej postawy społeczno-etycznej i umiejętności wchodzenia w interakcje społeczne
4. Uwrażliwienie na piękno środowiska kulturalnego i przyrodniczego
5. Uświadomienie konieczności dbania o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo.

Te cele są ogólnoedukacyjne i powinny być brane pod uwagę podczas wszystkich zajęć, na wszystkich etapach edukacyjnych.


Osoba dorosła upośledzona głęboko ma dojrzałość umysłową na poziomie 3-letniego dziecka, natomiast dojrzałość społeczną na poziomie ok. 4-letniego dziecka.
Od 1997 roku osoby upośledzone głęboko podlegają pod system edukacji.
Od 3-25 r.ż. odbywają się zajęcia indywidualne i grupowe w szkołach życia (swoiste szkoły specjalne).
Celem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla osób z głęboki upośledzeniem umysłowym są czynności samoobsługowe:
- nauka nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości
- ukształtowanie sposobu kontaktowanie się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i malej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia
- rozwijanie zainteresowania otoczeniem i wielozmysłowe jego poznawanie
- kształcenie umiejętności współżycia grupie

Należy pamiętać o zasadzie indywidualizacji!


METODA OŚRODKÓW PRACY
Metoda została wprowadzona w 1920 przez Grzegorzewską, wywodzi się ona z metody Declory’ego; należy tutaj zrezygnować z tradycyjnego podziału zajęć.
Obejmuje ona następujące etapy:
1-zajęcia wstępne
2-praca poznawcza
3-ekspresja
4-zajęcia końcowe

Zajęcia wstępne:
- zajęcia porządkowe-powitanie dzieci, sprawdzenie listy obecności, ustalenie daty, obserwacja i analiza stanu pogody, ćwiczenia ruchowe związane z tematyką dnia, gry i zabawy ze śpiewem, ustalenie celu i tematu zajęć
- każde dziecko musi zostać przywitane z imienia (dzieci mają z tym kłopot, ważne jest poczucie autonomii i świadomości)
- zajęcia wstępne mogą mieć różny czas trwania (im wyższy poziom upośledzenia tym zajęcia trwają krócej)
Praca poznawcza:
- przedstawienie materiału, który ma być przyswojony przez dzieci
- zapoznanie z materiałem odbywa się podczas obserwacji (dziecko musi zobaczyć, dotknąć, powąchać)
- celem zajęć jest łączenie zaobserwowanych rzeczy w logiczną całość, łączenie z materiałem wcześniej przerobionym
- obserwacja musi być bezpośrednia, dzieci powinny zacząć od obserwacji dowolnej a potem przejść do kierowanej (naturalna ciekawość dziecka musi być zaspokojona). Podczas obserwacji kierowanej trzeba wyraźnie ukierunkować na daną cechę (na istotne rzeczy)
- kojarzenie to drugi etap pracy poznawczej – ma tworzyć logiczną całość
Ekspresja:
- to przełożenie wiedzy na zajęcia praktyczne
Rodzaje ekspresji:
- plastyczna – rysunek, malowanie, wycinanie
- ruchowa – ćwiczenia, zabawy, gry, inscenizacje
- praktyczna – wiąże się z samoobsługą, przygotowaniem posiłków, porządkowaniem, hodowlą roślin
- muzyczna – śpiewanie, zabawy rytmiczne, granie na instrumencie
- werbalna – zabawy ustne, recytowanie wierszy
Zajęcia końcowe:
- podsumowanie pracy dzieci
- koniecznym elementem jest ocena zachowania i pracy dzieci, wszystkie czynności muszą zostać ocenione, każde najmniejsze zadanie dobrze wykonane musi być nagrodzone (np. uśmiech, pochwała, brawa, pogłaskanie po głowie)






PODSTAWA PROGRAMOWA DLA OSÓB UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM

• opiera się na indywidualnych programach nauczania
• nastawiona na zaspokajanie specyficznych potrzeb uczniów
• na każdym etapie edukacyjnym w szkole podstawowej i gimnazjum wyodrębnia się:
1- zajęcia edukacyjne
-funkcjonowanie w środowisku
-muzyka z rytmiką
-plastyka
-technika
-wychowanie fizyczne
-etyka
2 - zajęcia rewalidacyjne

Cele edukacyjne:
-rozwijanie autonomii, wdrażanie do funkcjonowania społecznego, rozumienie uznawania norm społecznych oraz wyposażenie go w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu postrzegać siebie jako osobę niezależną.

Treści nauczania:
1. samoobsługa
2. dbałość o zdrowie
3. umiejętność porozumiewania się z otoczeniem
4. rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania
5. rozwijanie percepcji słuchowej
6. ćwiczenia pamięci dotykowej, ruchowej, słownej
7. nauka czytania i pisania z wykorzystaniem ćwiczeń
8. elementarne umiejętności matematyczne
9. poznawanie najbliższego otoczenia
10. poznawanie najbliższego środowiska społeczno-kulturowego
11. twórczość artystyczna
12. poznawanie przyrody
13. zajęcia ruchowe
14. kształcenie techniczne

Zastosowanie metod warunkowania w kształceniu dzieci upośledzonych umysłowo
A) WARUNKOWANIE KLASYCZNE
Polega na tworzeniu się związku czasowego w ramach mimowolnych reakcji nie wzmacnianych nagrodą lub karą. Prowadzi ono do zmiany w zachowaniu uczącego się.
B) WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE (w ramach reakcji dowolnych) – kształtuje zachowanie przez wzmacnianie reakcji za pomocą nagrody lub wygaszanie za pomocą kary. Warunkowanie zachodzi w ramach reakcji dowolnych zgodnie z teorią behawioralną poprzez ćwiczenie, zgodnie ze schematem S-R. Im większa nagroda (u dzieci głęboko upośledzonych najbardziej skuteczne są wzmocnienia pierwotne i społeczne)., tym silniejszy związek sytuacji z wyuczonym zachowaniem, a im większa kara, tym słabszy związek czasowy pomiędzy sytuacją a zachowaniem, które zostanie wygaszone. Nagroda zmniejsza napięcie nerwowe w trakcie uczenia się i wzmacnia motywację w kierunku pożądanego zachowania. Metoda instrumentalna powinna być indywidualizowana i stosowana konsekwentnie, dziecko powinno być nagradzane za każdą dobrze wykonaną czynność, również należy pamiętać o tym, by za szybko nie wycofywać wzmocnień, aby wyuczone zachowanie nie wygasło.

Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach specjalnych wzbogaca jej efektywność. Polega to na ustaleniu diagnozy, będącej punktem wyjścia programu dydaktycznego oraz zastosowania technik i środków nauczania. Efektywność metody globalnej zwiększa się także przez to, ze zdarzenia i warunki środowiskowe są celowo organizowane i użyte jako czynniki wzmacniające albo powstrzymujące określone zachowania uczniów. Stosowanie warunkowania instrumentalnego wpływa na rozwijanie pozytywnej motywacji uczniów do nauki, na systematyczność i wszechstronność ćwiczeń dydaktycznych, na zmianę niespołecznych zachowań wychowanków.
Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych w stopniu lekkim musi wychodzić od bezpośrednich doświadczeń uczniów i być powiązany z ich środowiskiem społecznym, geograficznym, ekonomicznym. Powinno się wychodzić od problemów konkretnych i praktycznych do ogólniejszych. Kształcenie myślenia problemowego u dzieci upośledzonych w stopniu lekkim powinno się zaczynać już w młodszych klasach (w nauczaniu początkowym). Program nauczania powinien do pewnego stopnia wyprzedzać obecny poziom uczniów i stawiać przed nimi zadania wymagające wysiłku, ale osiągalne dla nich. A dzięki temu uczniowie mogą rozwijać swoją aktywność, rozwijać się fizycznie, psychicznie oraz społecznie.

KWALIFIKACJA UCZNIÓW DO SZKÓŁ SPECJALNYCH

Dokładna analiza stanu psychicznego i somatycznego jest konieczna do postawienia rozpoznania i wyboru środków leczniczych oraz metod postępowania korekcyjno-pedagogicznego z dziećmi upośledzonymi umysłowo. Stosuje się w tym celu próby testowe (Wechslera, Bineta-Simona), które badają sprawność umysłową (iloraz inteligencji).
Wyróżnia się 4 grupy testów psychologicznych:
- testy inteligencji (słowny, bezsłowny)
- testy osobowości
- testy przystosowania społecznego
- testy specyficznych uzdolnień

Metody pedagogiczne dające rzetelną wiedzę o dziecku:
• wyniki badań lekarskich
• wywiady środowiskowe
• obserwacje (rozwoju fizycznego i umysłowego, potrzeb, zainteresowań, działań dziecka)
• eksperymenty pedagogiczne zbiorowe i indywidualne
• analiza dokumentacji lekarskiej, psychologicznej i pedagogicznej
• analiza prac dziecięcych, sprawdziany wiadomości i umiejętności

Do prawidłowego rozpoznania upośledzenia umysłowego konieczne są:
1. staranna analiza danych anamnestycznych o dziecku (dane o okresie przed narodzinami, okołoporodowym, rozwoju w pierwszych latach zycia, o warunkach środowiska)
2. badania stanu fizycznego dziecka (charakterystyka neurologiczna, badania stanów narządów zmysłu)
3. charakterystyka pedagogiczna sporządzona przez nauczycieli na terenie szkoły powszechnej.
Kryteria diagnostyczne w stosunku do dzieci w wieku szkolnym:
1. poziom procesów uogólnionych i abstrakcji
2. rozwój procesów myślenia
3. klasyfikacja przedmiotów i zjawisk na podstawie istotności sytuacyjnych związków
4. stopień aktywności dziecka, trwałość spostrzeżeń i pamięci, rozwój mowy, cech osobowości, temperamentu i charakteru
5. cechy szczególne produkcji słownej oraz charakter jego pracy.

Przyczyną błędów w diagnozowaniu upośledzenia jest ignorowanie podstawowych zasad diagnostyki psychiatrycznej, gdy objawy niedorozwoju myślenia rozpatruje się w izolacji, bez powiązania z innym objawami klinicznymi (poziom rozwoju mowy, zaburzenia percepcji, uwagi, pamięci).
W Polsce do szkół specjalnych kierowani są uczniowie na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przepisy selekcji regulowane są Rozporządzeniem MEN z dnia 11.06.1993 w sprawie organizacji i zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradni specjalistycznych.
Dzieci z odchyleniami i zaburzeniami emocjonalnymi, wobec których stosowane przez nauczyciela różne formy opieki i pomocy nie przynoszą pożądanych wyników powinny być skierowane do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu uzyskania DIAGNOZY oraz określenia odpowiednich FORM TERAPII, KSZTAŁCENIA I OPIEKI.

Zadaniem zespołów orzekających jest orzekanie i kwalifikowanie:
 dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do odpowiednich form kształcenia specjalnego
 niedostosowanych społecznie lub zagrożonych uzależnieniem do placówek resocjalizacyjnych
 całkowicie lub częściowo pozbawionych opieki rodzicielskiej do placówek opiekuńczo-wychowawczych
 młodzieży z grup dyspanseryjnych do odpowiednich form kształcenia ponadpodstawowego

Skład zespołu orzekającego:
• dyrektor lub wicedyrektor poradni (przewodniczący)
• psycholog (diagnoza sytuacji i możliwości rozwojowych dziecka)
• pedagog (opracowanie diagnozy pedagogicznej)
• lekarz specjalista (określa rodzaj schorzenia)
• w miarę potrzeby inne osoby

Wniosek do zespołu kieruje psycholog lub pedagog za zgodą rodziców dziecka.

Orzeczenie powinno zawierać:
 imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, klasę i adres szkoły
 określenie rodzaju i stopnia niepełnosprawności
 określenie odpowiednich form kształcenia lub opieki oraz warunków niezbędnych do realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka
 indywidualny program pracy z dzieckiem ze wskazaniem metod stymulacji, terapii i usprawnienia lub wskazaniem pomocy psychologicznej lub pedagogicznej
 pouczenie o prawie odwołania się od orzeczenia ze wskazaniem wyznaczonej prze kuratora oświaty poradni rozpatrującej odwołania.
Orzeczenie o nauczaniu indywidualnym w domu ma zawierać też:
- diagnozę lekarza specjalisty
- określenie czasu objęcia nauczaniem indywidualnym
- wniosek w sprawie innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Orzeczenie kwalifikujące do kształcenia specjalnego otrzymują:
- rodzice
- kurator oświaty i organ prowadzący szkołę lub placówkę
- szkoła lub placówka, do której uczęszcza dziecko
- policja, sąd i placówki opieki zdrowotnej –na ich wniosek.

Niezdolność dzieci do nauki ogólnodostępnej w szkole publicznej z powodu upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim może być stwierdzone nie wcześniej niż po rocznym pobycie dziecka w szkole lub przedszkolu, bądź po obserwacji poradni – to PIERWSZY ETAP SELEKCJI.
DRUGI ETAP SELEKCJI – orzeczenie poradni o niezdolności dziecka do nauki w ogólnodostępnej szkole publicznej.
TRZECI ETAP SELEKCJI– przebiega w szkole specjalnej; stwierdza się zdolność do nauki w tej szkole (po rocznym pobycie)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Asia
swój człowiek:)



Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 22:05, 15 Sty 2009    Temat postu:

apropo mojego referaciku wyżej, niektóre informacje są ponad program, ale mialam już gotowe więc udostępniłam Smile
to tak na wypadek gdyby ktoś chcial dociekać skąd to wzięłam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> Reso Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin