|
www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Pedagogika Specjalna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gość
|
Wysłany: Śro 21:20, 23 Kwi 2008 Temat postu: ZAGADNIENIA NA EGZAMIN |
|
|
Mam taki pomysł zeby kazdy z nas wrzucil jakies zagadnieni to co moze od siebie lub uzupelnil to co juz bedzie... wtedy bedzie nam duzo latwiej...bo dosc sporo tego jest... wiec jak ktos ma ochote to zachecam
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gość
|
Wysłany: Śro 21:22, 23 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
1. Główne działy psychologii rozwojowej
filogenetyczna- bada pochodzenie i rozwoj procesów psychicznych w całym świecie zewnetrznym. Śledzi rozwój psychiki od jej najprostszych przejawów do świadomosci człowieka.
ontogenetyczna- zajmuje się rozwojem osobniczym, czyli rozwojem człwieka jako jednostki w ciagu całego życia.
2.Okresy rozwoju człowieka (periodyzacja) w ujęciu współczesnej psychologii ontogenetycznej
1.dzieciństwo
-okres prenatalny- od poczecia do narodzin-pierwsze 9 miesięcy życia,
-okres wczesnego dzieciństwa- od narodzin do 3 rż.
+podokres wieku niemowlecego- od narodzin do końca 1rż.
+podokres wieku poniemowlęcego od 2 do 3 rż.
-okres sredniego dzieciństwa- od 4 do 6 rż.(wiek przedszkolny)
-okres póznego dzieciństwa- od 7 do 10-12 rż.
2. Adolescencja
-podokres wczesnej adolescencji- od 10-12 do 15rż.(wiek dorastania)
-podokres póznej adolescencji- od 16 do 20-23rż.(wiek młodzieńczy)
3.Dorosłość
-okres wczesnej dorosłości- od 20-23 do 35-40rż.
-okres średniej dorosłości- od 35-40 do 55-60rż. (wiek średni)
-okres póznej dorosłości- od 55-60rż.i wiecej.. (wiek starzenia się)
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gość
|
Wysłany: Śro 21:23, 23 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
4.Podstawy współczesnego ujęcia rozwoju człowieka w pełnym cyklu zycia
-ogólny wzrost wykształcenia (wazny element w systemie wartości ludzi dorosłych)
-wzrost automatyzacji w zakładach pracy (człowiek wykonuje zadania wymagające zaangażowania myslenia)
-dostępność szkół instytucji oświatowych,kulturowych, umożliwiających rozwijanie zainteresowań
5.Problemy badawcze (zadania) psychologii rozwoju człowieka
-poznawcze-zrozumienie i wyjaśnienie rozwoju psychicznego
(jak przebiega ten proces i czym sie charakteryzuj, jakie sa prawidłowości kształtowania się i rozwijania, właściwości psychiki w różnych okresach rozwojowych, w jakich warunakch i pod jakim wpływem jakich czynników dokonuje się rozwój psychiczny)
-praktyczne:
-prognozowania rozwoju
-planowania różnych form interwencji w przebieg rozwoju
-organizowania procesu nauczania i wychowania
-organizowania srodowiska wychowawczego
6.Prekursorzy psychologii rozwojowej
-Gisela Lanurvie-vief
(wzrost i regres to elementy każdej restrukturyzacji wystepujące we wszystkich okresach zycia. Rozwój ludzi dorosłych dokonuje się mimo występujących zmian uwsteczniających)
-Paul Baltes
(rozwój nie jest monolitem wyłącznie progresywnych lecz pewnym cyklem zmian, w tym również regresywnych występujących w każdym punkcie ontogenezy)
7.Współcześni przedstawiciele psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia
Psychologia światowa:
-Robert Havigurst-(stworzył teorie zadań rozowjowych)
-Daniel Lewinson-(koncepcja sezonów życia,każdy etap zycia jest jednakowo ważny-4 ery)
-Erik Erikson-(twórca teori psychospołecznej)
-Helen Bee
Psychologia polska:
-Zbigniew Pietrasiński
-Maria Tyszkowa
-Maria Przetacznik-Gierowska
-Janusz Trempała
-Anna Brzezińska
8.Pojęcie rozwoju psychicznego
Rozwój to wszelki długotrwały proces kierunkowych zmian, w którym można wyróżnić prawidłowo po sobie następujące etapy przemian, wykazujące obiektywne stwierdzalne różnicowanie się danego obiektu pod określonym względem.
9.Cechy rozwoju psychicznego
-długotrwałość
-ukierunkowanie
-etapowość
-różnicowanie
10.Rodzaje zmian rozwojowych
*kryterium wystepowania
-Filogenetyczne-dotyczy różnic w przejawach psychiki obserwowanych w ewolucji od najprostszych do najbardziej złożonych
-Antropogenetyczne-przemiany jakie dokonały się i dokonują w historii rozwoju gatunku ludzkiego od człekokształtnych do homo sapiens
-Ontogenetyczne-zmiany zachodzące w indywidualnej historii zycia człowieka jako jednostki od poczęcia do śmierci
*kryterium zakresu zmian
-Uniwerslane- zmiany wystepujące powszechnie w rozwoju każdego człowieka w określonym wieku
-Wspólne-zmiany odnoszące się do określonej grupy jednostek o podobnych doświadczeniach,podobnym wieku i czasie historycznym
-Indywidualne-zmiany o charakterze unikatowym,specyficzne dla danej jednostki
*kryterium natury zmian
-Ilościowe- wzrost zakresu i sprawnosci procesów psychicznych (np.wzrost zakresu słownictwa)
Jakościowe-zmiany funkcjonowania i charakteru czynnosci psychicznych (np.pamięć mechaniczna przekształca sie w logiczną)
-Ciągłe- narastanie i kumulowanie wzdłuż kontinuum
-Skokowe- Przeobrażanie,metamorfoza
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kate
TYFLOpedagog
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 106
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Śro 21:26, 23 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
zaponialam sie zalogowac:p
11.Interioryzacja w rozwoju psychicznym człowieka
Uwewnętrznianie czynności,przechodzenie od czynności ruchowych,motorycznych wykonywanych na przedmiotach do czynności umysłowych zachodzących w głowie,
Przykład:głosne zliczanie elementów z równoczesnym dotykaniem ich palcem-licznie po cichu z równoczesnym patrzeniem na konkretne elementy.
Uwewnętrznianie wiedzy o świeci:
-interioryzacja obiektywna- odzwierciedlenie,kodowanie i utrwalaniew umyśle elementów świata zewnętrznego oraz zwiazków miedz nimi
-interioryzacja subiektywna-każde nowe wrażenie jest interpretowane przez jednostkę subiektywnie, zależnie od własnego doświdczenia.
12.Pojęcie tempa i rytmu rozwoju
Tempo rozwoju- szybkość z jaką dokonują się zmiany w ontogenezie człowieka.Charakteryzując rozwój ze względu na tempo mówimy o rozwoju zgodnym z wiekiem życia albo o globalnym zachamowaniu lub przyspieszeniu rozwoju jednostki.
Rytm rozwoju- stopień regularności zachodzenia różnorodnych zmian w tym samym czasie.Charakteryzując rozwój ze względu na rytm mówimy o rozwoju harmonijnym,równomiernym bądz nieharmonijnym,nierównomiernym,heterochronicznym.
13.Zegar biologiczny i społeczny.Pojęcie.Znaczenie.
Zegar biologiczny-wyznacza tempo wzrostu organizmu,kolejność kształtowania różnych sprawności,czas ich powstania oraz jakość powiązań między nimi, tempo i rytm dojrzewania.
-Wpływa także na osiągnie funkcjonalnej dojrzałości CUN. Osoby w tym samym wieku osiągają podobny poziom sprawności w danym obszarze,
-Działanie zegara biologicznego leży u podłoża zmian uniwersalnych.
Zegar społeczny- wyznacza jakim oczekiwaniom społecznym podlegamy w kolejnych okresach naszego życia,
-wyznacza jakim oczekiwaniom podlegają osoby wtym samym wieku ale należące do różnych społeczności lokalnych,kulturowych,żyjących w różnym czasie historycznym.
-osoby podlegające tym samym oczekiwaniom społecznym,uczestniczące w podobnych wydarzeniach społecznych i podejmujące zbliżone zadania stają się do siebie podobne,
-działanie zegara społecznego u podłoża zmian wspólnych lub pokoleniowych
19.Czynnikowe teorie rozwoju
Założenia;
-psychika jest funkcją wysoko zorganizowanej materii a jej rozwój jest czymś wtórnymw stosunku do struktury i funkcji układu nerwowego,
-funkcje układu nerwowego rozwijają się w wyniku komplikowania się jego struktury (zwiększanie ilości połączeń międzykomórkowych),a struktura kompilkuje się na skutek funkcjonowania organizmu (reakcje na bodzice,aktywność własna).
20.Natywizm, empiryzm, teoria konwergencji- wady i zalety
Natywizm: - o całokształcie zmian w ontogenezie człowieka decydują własciwości genetyczne odziedziczone po przodkach,
-człowiek przychodzi na świat z gotowym wyposażeniem w postaci odziedziczonych dyspozycji,właściwości i zdolności psychicznych,
-rozwój psychiczny polega na stopniowym ujawnianiu się wrodzonych właściwości,
Krytyka Natywizmu:
Wady: -jednostronna,,nie liczyła się z oczywistymi wpływami środowiska,
-w sposób mechaniczny przenosiła prawa dziedziczenia cech fizycznych,sformułowane przez ówczesną genetykę, na życie psychiczne człowieka,
-fatalistyczna prowadziła do pesymizmu pedagogicznego,
-tworzyła podstawy do podziału na klasy 'lepsze" i "gorsze" ze względu na wyposażenie genetyczne,
Zalety: -nawiązywała do postulatow filozoficznych J.J.Rousseau poznania 'naturalnego rozwoju dziecka".
Empiryzm:-decydujacą rolę w rozwoju odgrywa środowisko,
-umysł dziecka w chwili przyjścia na świat jest czystą, białą, niezapisaną kartą (tabula rosa),Dopiero doświadczenia życiowe człowieka zapisują kartę. Suma i jakość doświadczeń zależą od środowiska, w którym żyje człowiek,
Krytyka Empiryzmu:
Wady: -skrajnie jednostronna, nie uwzględniała roli innych czynników rozwojowych,
-traktowała człowieka przedmiotowo,jako bierny wytwór oddziaływań środowiska,
-fatalistycznie zakłada niezmienność środowiska,
-sankcjonowała podział społeczeństwa na klasy "lepsze" i "gorsze",
Teoria Konwergencji:
-nie istnieje żadna właściwość psychiczna człowieka, o której można było by powiedzieć, że jest tylko wrodzona lub tylko nabyta,
-dziedziczność i srodowisko to dwa czynniki warunkujące sie nawzajem,
-dziedziczność nie należy rozumieć jako gotowych właściwości a raczej jako związki cech psychicznych,które przekształcają się w stałe właściwości pod wpływem czynnika zewnętrznego jakim jest srodowisko,
Krytyka teorii Konwergencji:
Zalety: -przezwyciężała jednostronność natywizmu i empiryzmu i stanowiła krok naprzód w wyjasnianiu warunków w jakich zachodzi rozwój,
-przezwyciężała izolację czynników
Wady: -związki cech psychicznych, z którymi człowiek przychodzi na świat, to bliżej nieokreślone tendencje psychiczne,
-w pojedynczych cechach psychicznych nadal szukano elementów wrodzonych i nabytych,
-nadal nie doceniano znaczenia aktywności własnej jednostki w rozwoju,
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez kate dnia Śro 21:27, 23 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Czw 18:02, 24 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
To byl moj pomysl ale popieram ;p
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Czw 19:16, 24 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
14.Doswiadczenie indywidualne i gatunkowe.
Co prawda to nie wiedza z moich notatek z wykladow, ale coz-nie znalazlam tego w moim kajecie;p :
DOŚWIADCZENIE INDYWIDUALNE:
-bezposrednie (np. dotykajac czajnika poznaje jego wlasnosci)
-pośrednie (inf. uzyskuje od kogos za pomoca słów)
-słowny przekaz doświadczenia dorobku minionych pokoleń (zapis dzwieku, obrazu)
DOŚWIADCZENIE GATUNKOWE: zespół reakcji wrodzonych, z którymi osobnik przychodzi na swiat.Reakcje te wytworzyly sie w poprzednich pokoleniach, na drodze ewolucji (odruchy bezwarunkowe, instynkty)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gosiak
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pią 11:14, 25 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
21. Współczesne ujęcie czynników rozwoju człowieka. Analiza kondycjonalna – analiza warunków zewnętrznych i wewnętrznych w jakich przebiega rozwój.
Analiza kauzalna – analiza związków przyczynowo- skutkowych, jakie zachodzą między zjawiskami rozwojowymi w ontogenezie.
23. Uwarunkowania a czynniki rozwoju. Uwarunkowania :
Zadatki biologiczne
Wpływy środowiska
Wyznaczniki :
Aktywność własna jednostki
Wychowanie i nauczanie
27. Adaptacja, asymilacja, akomodacja – pojęcie, przykłady.
Adaptacja – zachowanie inteligentne pojawiające się w wyniku zetknięcia się aktywności podmiotu z określoną rzeczywistością. Na adaptację składa się asymilacja i akomodacja.
Asymilacja – przyswajanie informacji o świecie zewnętrznym i włączanie ich do schematów poznawczych jakie podmiot w danym wieku posiada.
Akomodacja – zmiany w schematach poznawczych podmiotu dostosowane do właściwości przedmiotów i całej sytuacji.
28. Centracja i decentracja w rozwoju poznawczym dziecka.
- centracja zwracanie uwagi na tylko jedną właściwość przedmiotu z pominięciem innych nawet bardzo ważnych (eksperymenty nad pojęciem stałości – kulka i kiełbaska z plasteliny)
- decentracja to umiejętność wyobrażenia sobie formy przedmiotów z punktu widzenia osoby siedzącej naprzeciwko (eksperyment z górami u Piageta)
30. Formy odwracalności myślenia. Negacja- odwracalnośc prosta
Tożsamość
kompensacja
34. Kulturowe narzędzia umysłu. Do narzędzi umysłu zaliczamy: znaki, symbole, mapy, plany, liczby, zapis muzyczny, wykresy, modele, obrazy i język. Te symboliczne narzędzia przyswojone przez dzieci pozwalają już od najmłodszych lat skutecznie i szybko analizować otaczający świat, rozumieć zakodowane w symbolach znaki i informacje, na długo przez tym, zanim zaczną płynnie czytać i pisać. Te wszystkie znaki to nic innego jak symbole kulturowe tworzone przez ludzkość wiele setek lat.
35. Pojęcie i znaczenie sfery najbliższego rozwoju. Jest to różnica między tym co dziecko już wie a tym czego może się nauczyć pod kierunkiem innych. Ukazuje potencjał rozwojowy dziecka. Jest to przestrzeń pomiędzy poziomem wykonania zadania w samodzielnym działaniu dzieci a poziomem.
Znajomość SNR pozwala prowadzić działania tak aby o ,,jeden krok’’ wyprzedzały aktualne możliwości dziecka .
37. Zasady i czynniki skutecznego tutoringu.
A. Zdolność dostrajania się tutora do potrzeb dzieck
B. Indywidualne zdolności dziecka do korzystania z pomocy tutora – potencjał rozwojowy, wiek
C. Rodzaj relacji między tutorem i dzieckiem
38. Tutoring rówieśniczy.
relacja rówieśnik ekspert – rówieśnik nowicjusz
korzyści odnoszą obydwaj uczestnicy interakcji ale pod pewnymi warunkami (strategie analogiczne)
tutor musi posiadać pełne zrozumienie problemu
tutor nie może ograniczać aktywności uczącego się
39. Teoria Pascule – Leone’a. Sytuacyjne procesy interakcyjne.
schematy poznawcze
schematy afektywne ( emocjonalne)
schematy osobościowe
40. Teoria Pascule – Leone’a. Rodzaje operatorów ukrytych.
C- zdolność do uczenia się treściowego
L- zdolność nabywania wiedzy uogólnionej
M- energia umysłowa uwagi
I - zdolność wyłączania, hamowania
F- wewnętrzne efekty pele (?) – tworzenie związków między bodźcami i reakacjami.
41. Podstawowe mechanizmy rozwoju w świetle teorii przetwarzania informacji.
kodowanie - identyfikowanie najważniejszych cech przedmiotów i zdarzeń oraz wykorzystywanie ich do tworzenia wewnętrznych reprezentacji.
automatyzacja – wzorce efektywności wykonywania operacji poznawczych będących wynikiem wprawy (zwiększenie ilości przetwarzanych informacji.
konstruowanie strategii – dalszy etap automatyzacji polegający na kodowaniu nie tylko poszczególnych elementów czy cech ale też grupowanie ich w kategorie i kodowanie atrybutów wyższego rzędu.
42. Czynniki rozwoju poznawczego w teoriach przetwarzania informacji.
Rozwiązywanie problemów
Eksploracja
Naśladownictwo
Wzajemna regulacja
44. ,, Pluskwy’’ w procesie kształtowania się reguł.
Są to nieporozumienia dotyczące tworzenia reguł.
45. Poglądy na temat początków uspołeczniania.
I. Człowiek rodzi się jako istota społeczna, uspołecznianie jest wewnętrzną, genetycznie uwarunkowaną koniecznością ( Wallon, Wygotski, Bowlby)
II. Człowiek jest z natury istotą aspołeczną i dopiero w wyniku oddziaływań zewnętrznych ograniczających jego egocentryzm staje się jednostką zdolną do udanych interakcji społecznych ( Piaget, Freud, Schaffer)
46. Teoria popędów wtórnych.
Popędy wtórne powstają w wyniku procesu uspołeczniania. Należą do nich takie potrzeby, jak na przykład potrzeba społeczna, czy bezpieczeństwa. Jest to popęd społeczny wtórny w stosunku do fizycznego.
47. Uspołecznianie jako wynik interakcji percepcyjnej.
Schaffer : uspołeczniania należy szukać w percepcyjnych kontaktach niemowlęcia z otoczeniem. W sytuacji karmienia dziecko nie tylko doznaje zaspokojenia głodu. Otrzymuje szereg bodźców wzrokowych,słuchowych, dotykowych, kinestetycznych, ruchowych ze strony osoby karmiącej.
48. Specyfika rozwoju moralno – społecznego.
Występowanie dysproporcji między poziomem wiedzy a poziomem zachowań moralnych.
Rozwój moralny nie zawsze jest funkcją wieku
Przebieg rozwoju moralnego w ograniczonym stopniu podlega kontroli zewnętrznej.
49. Pojęcia i cechy rozumowania na etapie realizmu moralnego.
Rozumowanie bazuje na obiektywnych i fizycznych aspektach sytuacji. Jest mało elastyczne(rygoryzm).
Nienaruszalność normy
Podstawą oceny jest dosłowne brzmienie normy a nie jej interpretacja
Przy ocenie czyny nie są uwzględniane intencje, motywacje, ale fizyczne konsekwencje, autorytet wobec osoby naruszono normę , wielkość odstępstwa od prawdy (kłamstwo)
50 . Pojęcia i cechy rozumowania na etapie relatywizmu moralnego.
Zmienia się nastawienie do reguł moralnych. Są traktowane jako element dobrych stosunków z innymi ludźmi.
Uwzględnianie intencji sprawy i okoliczności czynu
Uwzględnianie coraz większej liczby aspektów towarzyszących ocenianym czynom ( odwoływanie się do wartości nadrzędnych, przeprosiny, naprawianie szkody)
Dostrzeganie umowności reguł
52. Poziomy i stadia rozwoju moralnego L. Kolberga.
Poziom I przedkonwencjonalny :
1. posłuszeństwo i kara
2. relatywizm instrumentalny
Poziom II konwencjonalny :
3. zgodność interpersonalna
4. prawo i porządek
Poziom postkonwencjonalny:
5. usankcjonowana umowa społeczna
6. uniwersalne zasady etyczne
56. Pojęcie osobowości w ujęciu teorii behawioralnych.
Osobowość jako struktura nawyków i efekt społecznego uczenia się.
57. Pojęcie osobowości w ujęciu teorii psychodynamicznych.
Osobowość jako wynik realizacji zadań rozwojowych.
58. Pojęcie osobowości w ujęciu teorii humanistycznych.
Osobowość jako suma osobistych doświadczeń.
59. Pojęcie osobowości w ujęciu teorii poznawczo – regulacyjnych.
Osobowość jako centralny system regulacji i integracji czynności.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Gosiak dnia Pią 11:19, 25 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kate
TYFLOpedagog
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 106
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pią 21:02, 25 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
31. Rozwój poznawczy po adolescencji-poglądy J.Piageta
-rozwój poznawczy każdego dziecka przebiega według tych samych stadiów,
-każde nowe stadium bazuje na strukturach ukształtowanych w stadium poprzednim,
-nowe stadium nie jest sumą cech lecz stanowi integralną całość(strukturę) czynności jednostki w danym okresie,
-w każdym stadium można wyróżnić etapy: tworzenie się struktur, stabilizacja,pojawienie się zaczatków nowej struktury,
32. Mowa i myślenie w ujęciu Piageta i Wygotskiego
Piaget-rozwój był w większym stopniu uzależniony od wieku,struktur poznawczych,nie docenia wpływu innych ludzi na rozwój dziecka,
-mowa egocentryczna-dziecko nie dba czy ktoś je słucha,spełnia rolę,przyjemność u dziecka nie ma większego znaczenia u Wygotskiego jest bardzo ważna,
Wygotski-podstwą rowoju jest kontakt z innymi ludzmi,
-główne narzędzia rozwoju: język,pojęcia,książki,
-mowa uspołeczniona: dziecko komunikuje się w sposób werbalny,6-7rż, dziecko zdolne do kontaktów społecznych,
33. Rozwój umysłowy jako proces społeczny wg.Wygotskiego
Rozwój umysłowy to proces społeczny- (rozumienie,rozumowanie,planowanie,zapamietywanie itp.- wyrasta z doswiadczeń społecznych i kulturowych dziecka). Każda funkcja w rozwoju psychicznym pojawia się dwukrotnie: najpierw jako kategoria interpsychiczna,w kontaktach spolecznych, a potem jako kategoria intrapsychiczna w wewnętrznym przeżyciu dziecka.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kate
TYFLOpedagog
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 106
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pią 21:09, 25 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
37. Zasady i czynniki skutecznego tutoringu.
Czynniki:
A. Zdolność dostrajania się tutora do potrzeb dzieck
B. Indywidualne zdolności dziecka do korzystania z pomocy tutora – potencjał rozwojowy, wiek
C. Rodzaj relacji między tutorem i dzieckiem
Zasady:
-elastyczność:-zwiększanie zakresy pomocy gdy dziecko zaczyna napotykać na problemy,
-zminiejszenie zakresu pomocy i usuwanie sie na dlaszy plan gdy dziecko zaczyna sobieradzić same,
-zakończnie zadania zawsze powinno należeć do dziecka.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kate
TYFLOpedagog
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 106
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pią 21:23, 25 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
chyba to 31 jest zle wlasnie nie wiem czy ta odpowiedz nie powinna byc do 24 punktu .. hmm
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
RESOcjalizator
Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lublin
|
Wysłany: Pią 21:26, 25 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
szalejecie podziwiam chęci, mnie się nic nie chce :\.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kate
TYFLOpedagog
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 106
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pią 21:27, 25 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
24.Teoria epistemiologii genetycznej J.Piageta jako przykład stadialnego modelu rozwoju,
Rozwój poznawczy stanowi oś samoorganizacji psychiki człowieka. Podstawowym mechanizmem rozwoju jest dażenie organizmu do osiągnięcia poznawczej równowagi ze środowiskiem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kate
TYFLOpedagog
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 106
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pią 21:39, 25 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
60. Podstawowe założenia behawioryzmu-rozwój wynikiem interakcji między właściwościami jednostki,stymulacją wewętrzną i zmianami zachowania,
-zmiany zachodzące wynikają nie tylko ze stymulacji zew. ale także ciągłego pr. uczenia sie,
-uczenie się może przebiegać na drodze warunkowań-klasycznego (bodzce) lub instrumentalnego (relacji),
-nagrody i kary-wzmacnianie pozytywne i negatywne,
-uczenie nie musi byc wynikiem wzmocnien zewnętrznych. W rozwoju wystepuje także wzmocnienie wewnetrzne,
-uczenie moze byc wynikiem modelowania( z obserwacji),
-modelownie może służyć nie tylko zdobywaniu informacji konkretnych ale tez abstrakcyjnych (wyławianie zasad),
-to czego się dziecko uczy obserwacji zależy od procesów poznawczych,(zdolności,rozumienia,zapamietywania),
-najsilniej modeluja zachowania dziecka te osoby ktore postrzegane są jako dające oparcie i mające wladzę,
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Pią 21:55, 25 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Bóg wam zapłać-dzięki wam moge i chodzic do pracy i uczyc sie do zerowki :*
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GRECKY
Administrator
Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik/Lublin
|
Wysłany: Sob 10:10, 26 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Kochane jesteście Bez was chyba bym studiów nie skończył
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Sob 12:35, 26 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
64.Założenia teorii rozwoju psychoanalitycznego E.Eriksona.
-dziecko rodzi się z określoną siła ego
-rozwój jest wynikiem integracji między wewnętrznymi instynktami a społecznymi wymaganiami
-rozwój przebiega etapami zgodnie z zasadą epigenezy; w kolejnych stadiach pojawiają się nowe składniki osobowości
-w każdym okresie rozwoju człowiek ma do spełnienia inne zadanie rozwojowe, które polega na przezwyciężaniu określonego kryzysu psychospołecznego
-pomyślne przezwyciężenie kryzysu danego okresu wyzwala nowe siły witalne
-każdy nieprzezwyciężony kryzys odbije się echem na kolejnych etapach rozwoju jednostki (utrudnia przezwyciężenie nastepnych kryzysów lub prowadzi do zablokowania dalszego rozwoju)
-dzieciństwo jest sceną na której człowiek zaczyna być człowiekiem, miejscem, gdzie nasze poszczególne zalety i wady powoli, ale wyraźnie się rozwijają i stają się odczuwalne (Erikson przypisywał dużą rolę okresowi dzieciństwa)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Sob 12:53, 26 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
W ramach uzupełnienia
3. Przedmiot badań psychologii rozwojowej ontogenetycznej.
Psychologia ontogenetyczna – zadania, problemy badawcze:
-W jaki sposób przebiega i czym się charakteryzuje proces rozwoju psychicznego? / ustala się stadia, okresy zmian i czym jest rozwój psychiczny/
-Jakie są właściwości psychiczne człowieka w różnych okresach życia /od poczęcia do starości/ np. rozwój mowy
-Jakie są prawidłowości powstawania i rozwoju procesów psychicznych / czyli jakie zasady można wyodrębnić np. pojęcie stałości – przejście u dziecka od dwoistości do stałości – plastelina, kulka, kiełbasa/
-W jakich warunkach i pod wpływem jakich czynników dokonuje się rozwój i jakie prawa rządzą tym procesem?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Magda dnia Sob 12:54, 26 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miloszmaster
Administrator
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: Sob 13:16, 26 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Chciałbym wam serdecznie podziękować nie wiem czy bym się inaczej zmotywował do nauki
I na prośbę Magdy pisze "COKOLWIEK" <---ładne?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
agatka
stały bywalec
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 220
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Niemce city;)
|
Wysłany: Sob 19:51, 26 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
zasrana rozwojowa;];].
18. Wskaźnik gotowości rozwojowej do uczenia się.
-zainteresowanie(spontaniczne)
-trwałość zainteresowania daną czynnością
-osiągane postępy skuteczność ćwiczeń
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Sob 20:01, 26 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Bardzo zasrana rozwojowa ;p
Nie wiem czy dobrze, ale lepsze to niż nic!
17. Pojęcie okresów krytycznych w ontogenezie.
Okres gotowości rozwojowej, a więc wzmożonej wrażliwości na określonego rodzaju bodźca. Dla każdej funkcji okresy krytyczne są w różnym wieku.
51.Założenia teorii rozwoju moralnego L. Kohlberga.
-mechanizm rozwoju poznawczego polega na aktywnym organizowaniu i reorganizowaniu wiedzy moralnej jaka dziecko gromadzi w interakcjach z rówieśnikami i dorosłymi oraz na przejmowaniu przez dziecko „gotowych i danych” przez społeczeństwo reguł moralnych.
-koncentracja uwagi na kryteriach jakimi posługują się dzieci w rozstrzyganiu problemów moralnych oraz na zmianach jakie w tym zakresie zachodzą wraz z wiekiem.
53.Charakterystyka stadiów.
1.Moralność przedkonwencjonalna-punkt widzenia konkretnej jednostki który sprowadza się do widzenia sytuacji w kategoriach bezpośrednio spostrzeganych i doświadczanych potrzeb, pragnień, zainteresowań, brak zrozumienia oczekiwań innych osób oraz norm społecznych i reguł.
2.Moralność konwencjonalna-internalizacja (?) norm społecznych i reguł; perspektywa członka określonej rzeczywistości.
3.Moralność pokonwencjonalna- przyjęcie indywidualnego punktu; pojawia się świadomość relatywności zasad i reguł społecz.; dominuje perspektywa akceptowanych przez jednostkę ogólnych wartości i zasad moralnych, które powinny obowiązywać zawsze i wszędzie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|