Autor Wiadomość
aniołeczek;)
PostWysłany: Sob 12:27, 05 Kwi 2008    Temat postu:

proszę bardzo
seba
PostWysłany: Pią 20:29, 04 Kwi 2008    Temat postu:

jestem really wdzięczny Kasiu :].
aniołeczek;)
PostWysłany: Pią 18:00, 04 Kwi 2008    Temat postu:

Wykład 5 02.04

Dysleksja rozwojowa


Czytanie i pisanie
-to czynność językowa czyli forma komunikacji oparta na języku; istnieje ścisły związek pomiędzy wczesnymi objawami prostego opóźnienia rozwoju mowy, afazja rozwojową a nawet zakłóceniami artykulacyjnymi a późniejszymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.

~ Współwystępowanie zaburzań rozwojowych jest raczej regułą niż wyjątkiem.
~Z zaburzeniami dyslektycznymi współwystępują:
-specyficzna zaburzenia językowe(afazja rozwojowa-SLI)
-zespół ADHD
-dyskalkulia
-specyficzna zaburzenia koordynacji

SPECYFICZNA DYSLEKSJA ROZWOJOWA- to istotne trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania pomimo typowej metody nauczania, prawidłowego poziomu inteligencji i sprzyjających warunków socjoekonomicznych. Jest spowodowana zaburzeniami podstawowych procesów poznawczych. często o podłożu konstytucjonalnym.
[ World Federation of Neyrology, Research Group on Developmental Dyslexia, 1968, Dallas]


Dysleksjajest jednym z wielu różnych typów trudności w uczeniu się. Jest to specyficzne zaburzenie o podłożu językowym i konstytucjonalnej etiologii, charakteryzujące się trudnościami w kodowania pojedynczych słów, zwykle odzwierciedlające niewystarczające zdolności przetwarzania fonologicznego. Trudności te są nieoczekiwane w relacji do wieku i innych zdolności poznawczych oraz umiejętności szkolnych. Nie są rezultatem opóźnienia rozwoju, osłabienia wrażliwości zmysłowej ani zakłóceń sfery emocjonalnej.
Dysleksja manifestuje się zróżnicowanymi w wielu formach komunikacji, często przejawiając się, obok problemów z czytaniem, również kłopotami z osiągnięciem biegłości w pisaniu i ortografii.

KLASYFIKACJA OBJAWÓW W CZYTANIU
-Trudności w technice czytania
1. Błędy czasowe: pauzy wewnątrzwyrazowe M...A...R...E...K
międzywyrazowe, powtórzenia ZE...ZE...ZEGA....ZEGAREK
2. Zniekształcenia
+substytucje semantyczne; odczytywanie wyrazu innego niż zapisany, ale o podobnym znaczeniu [ łąka- łąki; parku- lasu]
+ substytucje wzrokowe ; odczytywanie wyrazu innego znaczeniowo, ale o podobnego wizualnie [się-cię; sarnach- strachach]
-Trudności w rozumieniu czytanego tekstu
+konsekwencja zakłóceń techniki czytania[ dziecko rozumie, gdy tekst jest mu czytany]

KLASYFIKACJA BŁĘDÓW W PISANIU
1. Błędy tzw. wzrokowe( wynikające z dysfunkcji wzrokowo- przestrzennych)
- mylenie liter podobnych wzrokowo i przestrzennie; w-m-n-u; a-o; s-c; l-t-ł; T-L-F-Ł; p-b-g-d [inwersja styczna]
- pismo zwierciadlane
-opuszczanie znaków diakrytycznych ( ogonków, kropek, kresek)
-zmiana kolejności liter[ kto-kot; od-do](inwersja dynamiczna)
- automatyzmu odruchowe, zamiast c-ch( brak poprawy)
- pismo fonetyczne; japko. gupi, Marja
2.Błędy słuchowo-językowe
- nieprawidłowa lub nie obecna interpunkcja
-opuszczanie lub dodawanie liter
-łączenie, rozdzielanie wyrazów
-znaczne zniekształcenia wyrazów
-mylenie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych; [p-b, t-d, s-z, f-w, c-dz, cz-dż, itd]
-mylenie i-j
-nieprawidłowo stawiane zmiękczenia


PODSTAWOWE UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWE

FONOLOGICZNE- dotyczą posługiwania sie fonemami[ słuch fonemowy, analiza i synteza słuchowa, pamięć fonologiczna]

MORFOLOGICZNO- SKŁADNIOWE- umiejętności gramatyczne budowy i odmiany wyrazów, zdań

SEMANTYCZNE- dotyczą trafności komunikacyjnej[ dobór odpowiedniego słownictwa do wyrażenia założonej treści, konstrukcja wypowiedzi, rozumienie]


ETIOLOGIA

> Koncepcja genetyczna
15 oraz 6 chromosom zawierają geny powodujące dysleksję
> Koncepcja organiczna
zmiany w strukturze mózgu w obszarze płata skroniowego i ciemieniowego, które powodują dysleksję
> Koncepcja móżdżkowa
dysfunkcje móżdżku powodują trudności w automatyzacji pisania i czytania
> Koncepcja hormonalna( tylko chłopcy)
w okresie rozwoju płodowego w przypadku nadmiernego wytwarzania testosteronu przez organizm matki następuje uszkodzenie lewej półkuli mózgu co w rezultacie powoduje dysleksję





no to się naprodukowałam Smile i jeszcze wiadomość dla nieobecnych
doktor Borkowska oświadczyła że wykład-ten sprzed świąt, uważa za odbyty i treści z niego należy sobie przyswoić we własnym zakresie, oczywiście na jaki temat i skąd wziąć materiały nam uprzejmie powie :/
NATALISZONEK
PostWysłany: Sob 17:17, 22 Mar 2008    Temat postu:

HUURAAA Dzieki za wiesci!! Pozdrawiam z drugiego końca Polski Wink
GRECKY
PostWysłany: Czw 13:21, 20 Mar 2008    Temat postu:

I znowu nam się upiekło Razz
aniołeczek;)
PostWysłany: Czw 12:21, 20 Mar 2008    Temat postu:

no ba Very Happy
Mery
PostWysłany: Czw 12:18, 20 Mar 2008    Temat postu:

Very Happy więc jak bez przypału to bardzo fajnie Very Happy
aniołeczek;)
PostWysłany: Czw 12:14, 20 Mar 2008    Temat postu:

nie no było załatwione więc raczej nie będą urać Smile
to fajni ludzie są więc zrozumieją Smile
cytując sebę " nie dygaj" Maryś Very Happy
Mery
PostWysłany: Czw 12:12, 20 Mar 2008    Temat postu:

Aha... Very Happy ale mimo wszystko mogą się wkurzyć
aniołeczek;)
PostWysłany: Czw 12:11, 20 Mar 2008    Temat postu:

znaczy Pielecki nas puścił a do Borkowskiej miały dziewczyny dzwonić żeby nie przychodziła bo nie ma po co Very Happy
Mery
PostWysłany: Czw 12:06, 20 Mar 2008    Temat postu:

tylko żeby się nie wkurzali że nikt na wykłady nie chodzi bo mogą nam coś dowalić :/
seba
PostWysłany: Śro 17:43, 19 Mar 2008    Temat postu:

git ; )
aniołeczek;)
PostWysłany: Śro 16:27, 19 Mar 2008    Temat postu:

nie też nas puścił bo raptem 10 osób było wiec spoko- nic nie straciłeś :]
seba
PostWysłany: Śro 16:24, 19 Mar 2008    Temat postu:

a ze specjalnej był?
aniołeczek;)
PostWysłany: Śro 15:57, 19 Mar 2008    Temat postu:

nie było wykładu bo nie było słuchaczy Very Happy
NATALISZONEK
PostWysłany: Śro 13:48, 19 Mar 2008    Temat postu: 5 wykład

Mam prośbę: wrzuci ktoś??

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group