www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna
->
Psychologia kliniczna
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Pedagodzy Specjalni
----------------
Ogólne
Godziny rektorskie
Poszukiwane materiały
o wszystkim
----------------
HYDE PARK
imprezy
II Stopień II rok
----------------
Ogólne
Tyflo
Oligo
Reso
II stopień I rok
----------------
ogólne
III rok
----------------
Tyflo
Oligo
Reso
II rok
----------------
Tyflo
Oligo
Reso
I rok
----------------
ogólne
co było a nie jest....
----------------
Historia myśli pedagogicznej
Psychologia rozwoju
Edukacja Zdrowotna
Dydaktyka
Pedagogika Specjalna
Psychologia kliniczna
Teoria wychowania
Metodyka wychowania przedszkolnego
Nauczyciel wychowawca....
Emisja głosu
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
aniołeczek;)
Wysłany: Sob 12:27, 05 Kwi 2008
Temat postu:
proszę bardzo
seba
Wysłany: Pią 20:29, 04 Kwi 2008
Temat postu:
jestem really wdzięczny Kasiu :].
aniołeczek;)
Wysłany: Pią 18:00, 04 Kwi 2008
Temat postu:
Wykład 5 02.04
Dysleksja rozwojowa
Czytanie i pisanie
-to czynność językowa czyli forma komunikacji oparta na języku; istnieje ścisły związek pomiędzy wczesnymi objawami prostego opóźnienia rozwoju mowy, afazja rozwojową a nawet zakłóceniami artykulacyjnymi a późniejszymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.
~ Współwystępowanie zaburzań rozwojowych jest raczej regułą niż wyjątkiem.
~Z zaburzeniami dyslektycznymi współwystępują:
-specyficzna zaburzenia językowe(afazja rozwojowa-SLI)
-zespół ADHD
-dyskalkulia
-specyficzna zaburzenia koordynacji
SPECYFICZNA DYSLEKSJA ROZWOJOWA
- to istotne trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania pomimo typowej metody nauczania, prawidłowego poziomu inteligencji i sprzyjających warunków socjoekonomicznych. Jest spowodowana zaburzeniami podstawowych procesów poznawczych. często o podłożu konstytucjonalnym.
[ World Federation of Neyrology, Research Group on Developmental Dyslexia, 1968, Dallas]
Dysleksja
jest jednym z wielu różnych typów trudności w uczeniu się. Jest to specyficzne zaburzenie o podłożu językowym i konstytucjonalnej etiologii, charakteryzujące się trudnościami w kodowania pojedynczych słów, zwykle odzwierciedlające niewystarczające zdolności przetwarzania fonologicznego. Trudności te są nieoczekiwane w relacji do wieku i innych zdolności poznawczych oraz umiejętności szkolnych. Nie są rezultatem opóźnienia rozwoju, osłabienia wrażliwości zmysłowej ani zakłóceń sfery emocjonalnej.
Dysleksja manifestuje się zróżnicowanymi w wielu formach komunikacji, często przejawiając się, obok problemów z czytaniem, również kłopotami z osiągnięciem biegłości w pisaniu i ortografii.
KLASYFIKACJA OBJAWÓW W CZYTANIU
-Trudności w technice czytania
1. Błędy czasowe: pauzy wewnątrzwyrazowe M...A...R...E...K
międzywyrazowe, powtórzenia ZE...ZE...ZEGA....ZEGAREK
2. Zniekształcenia
+substytucje semantyczne; odczytywanie wyrazu innego niż zapisany, ale o podobnym znaczeniu [ łąka- łąki; parku- lasu]
+ substytucje wzrokowe ; odczytywanie wyrazu innego znaczeniowo, ale o podobnego wizualnie [się-cię; sarnach- strachach]
-Trudności w rozumieniu czytanego tekstu
+konsekwencja zakłóceń techniki czytania[ dziecko rozumie, gdy tekst jest mu czytany]
KLASYFIKACJA BŁĘDÓW W PISANIU
1. Błędy tzw. wzrokowe( wynikające z dysfunkcji wzrokowo- przestrzennych)
- mylenie liter podobnych wzrokowo i przestrzennie; w-m-n-u; a-o; s-c; l-t-ł; T-L-F-Ł; p-b-g-d [inwersja styczna]
- pismo zwierciadlane
-opuszczanie znaków diakrytycznych ( ogonków, kropek, kresek)
-zmiana kolejności liter[ kto-kot; od-do](inwersja dynamiczna)
- automatyzmu odruchowe, zamiast c-ch( brak poprawy)
- pismo fonetyczne; japko. gupi, Marja
2.Błędy słuchowo-językowe
- nieprawidłowa lub nie obecna interpunkcja
-opuszczanie lub dodawanie liter
-łączenie, rozdzielanie wyrazów
-znaczne zniekształcenia wyrazów
-mylenie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych; [p-b, t-d, s-z, f-w, c-dz, cz-dż, itd]
-mylenie i-j
-nieprawidłowo stawiane zmiękczenia
PODSTAWOWE UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWE
FONOLOGICZNE- dotyczą posługiwania sie fonemami[ słuch fonemowy, analiza i synteza słuchowa, pamięć fonologiczna]
MORFOLOGICZNO- SKŁADNIOWE- umiejętności gramatyczne budowy i odmiany wyrazów, zdań
SEMANTYCZNE- dotyczą trafności komunikacyjnej[ dobór odpowiedniego słownictwa do wyrażenia założonej treści, konstrukcja wypowiedzi, rozumienie]
ETIOLOGIA
> Koncepcja genetyczna
15 oraz 6 chromosom zawierają geny powodujące dysleksję
> Koncepcja organiczna
zmiany w strukturze mózgu w obszarze płata skroniowego i ciemieniowego, które powodują dysleksję
> Koncepcja móżdżkowa
dysfunkcje móżdżku powodują trudności w automatyzacji pisania i czytania
> Koncepcja hormonalna( tylko chłopcy)
w okresie rozwoju płodowego w przypadku nadmiernego wytwarzania testosteronu przez organizm matki następuje uszkodzenie lewej półkuli mózgu co w rezultacie powoduje dysleksję
no to się naprodukowałam
i jeszcze wiadomość dla nieobecnych
doktor Borkowska oświadczyła że wykład-ten sprzed świąt, uważa za odbyty i treści z niego należy sobie przyswoić we własnym zakresie, oczywiście na jaki temat i skąd wziąć materiały nam uprzejmie powie :/
NATALISZONEK
Wysłany: Sob 17:17, 22 Mar 2008
Temat postu:
HUURAAA Dzieki za wiesci!! Pozdrawiam z drugiego końca Polski
GRECKY
Wysłany: Czw 13:21, 20 Mar 2008
Temat postu:
I znowu nam się upiekło
aniołeczek;)
Wysłany: Czw 12:21, 20 Mar 2008
Temat postu:
no ba
Mery
Wysłany: Czw 12:18, 20 Mar 2008
Temat postu:
więc jak bez przypału to bardzo fajnie
aniołeczek;)
Wysłany: Czw 12:14, 20 Mar 2008
Temat postu:
nie no było załatwione więc raczej nie będą urać
to fajni ludzie są więc zrozumieją
cytując sebę " nie dygaj" Maryś
Mery
Wysłany: Czw 12:12, 20 Mar 2008
Temat postu:
Aha...
ale mimo wszystko mogą się wkurzyć
aniołeczek;)
Wysłany: Czw 12:11, 20 Mar 2008
Temat postu:
znaczy Pielecki nas puścił a do Borkowskiej miały dziewczyny dzwonić żeby nie przychodziła bo nie ma po co
Mery
Wysłany: Czw 12:06, 20 Mar 2008
Temat postu:
tylko żeby się nie wkurzali że nikt na wykłady nie chodzi bo mogą nam coś dowalić :/
seba
Wysłany: Śro 17:43, 19 Mar 2008
Temat postu:
git ; )
aniołeczek;)
Wysłany: Śro 16:27, 19 Mar 2008
Temat postu:
nie też nas puścił bo raptem 10 osób było wiec spoko- nic nie straciłeś :]
seba
Wysłany: Śro 16:24, 19 Mar 2008
Temat postu:
a ze specjalnej był?
aniołeczek;)
Wysłany: Śro 15:57, 19 Mar 2008
Temat postu:
nie było wykładu bo nie było słuchaczy
NATALISZONEK
Wysłany: Śro 13:48, 19 Mar 2008
Temat postu: 5 wykład
Mam prośbę: wrzuci ktoś??
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin