www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna
->
Psychologia rozwoju
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Pedagodzy Specjalni
----------------
Ogólne
Godziny rektorskie
Poszukiwane materiały
o wszystkim
----------------
HYDE PARK
imprezy
II Stopień II rok
----------------
Ogólne
Tyflo
Oligo
Reso
II stopień I rok
----------------
ogólne
III rok
----------------
Tyflo
Oligo
Reso
II rok
----------------
Tyflo
Oligo
Reso
I rok
----------------
ogólne
co było a nie jest....
----------------
Historia myśli pedagogicznej
Psychologia rozwoju
Edukacja Zdrowotna
Dydaktyka
Pedagogika Specjalna
Psychologia kliniczna
Teoria wychowania
Metodyka wychowania przedszkolnego
Nauczyciel wychowawca....
Emisja głosu
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
GRECKY
Wysłany: Wto 9:21, 04 Mar 2008
Temat postu:
Wow
seba
Wysłany: Pon 23:11, 03 Mar 2008
Temat postu:
i będzie zerówka ;]
Andzia
Wysłany: Pon 21:37, 03 Mar 2008
Temat postu:
pani doktor wspominała też, że teraz będziemy mieli wykłady co tydzień. I skończymy je wcześniej tj. w kwietniu
aniołeczek;)
Wysłany: Pon 15:20, 03 Mar 2008
Temat postu:
a proszę bardzo
bierzcie i czerpcie z tego wszyscy
Patrycja
Wysłany: Pon 14:34, 03 Mar 2008
Temat postu:
o jeju Kasiu dziękuję za Twe notatki
hatifnat
Wysłany: Pon 14:15, 03 Mar 2008
Temat postu:
dziekuje;D
aniołeczek;)
Wysłany: Pon 13:19, 03 Mar 2008
Temat postu:
co prawda Sebą nie jestem ale wykład daję
PODSTAWOWE POJĘCIA
Pojęcie
ROZWOJU
( definicja ogólna)
Rozwój to wszelki długotrwały proces kierunkowych zmian, w którym można wyróżnić prawidłowo po sobie następujące etapy przemian, wykazujące obiektywnie stwierdzalne różnicowanie się danego obiektu pod określonym względem.
CECHY
-długotrwałość
-ukierunkowanie
-etapowość
- różnicowanie
ROZWÓJ PSYCHICZNY
-to całokształt zmian rozwojowych człowieka prowadzący do coraz lepszych form regulacji jego stosunków z otoczeniem ( M. Przetacznikowa)
-nie jest monolitycznym procesem zmian wyłącznie progresywnych (P. Baltes)
ZMIANA
-różnica w stanie jednostki lub w organizacji jej struktury pojawiająca się z upływem czasu Z=f(cz) zmiana jest funkcją czasu
RODZAJE ZMIAN ROZWOJOWYCH
*kryterium występowania :
-
Filogenetyczne
- dotyczą różnic w przejawach psychiki obserwowanych w ewolucji od najprostrzych do najbardziej złożonych
-
Antropogenetyczne-
przemiany jakie dokonały się i dokonują w historii rozwoju gatunku ludzkiego
-
Ontogenetyczne
- indywidualna historia życiowa człowieka jako jednostki od poczęcia do narodzin
*kryterium zakresu zmian
-
Uniwersalne-
powszechnie występujące w rozwoju każdego człowieka w określonym wieku
-
Wspólne-
odnoszące się do określonej grupy jednostek o podobnych doświadczeniach, podobnym wieku i czasie historycznym ( kohorta- grupa pokoleniowa)
-
Indywidualne
- zmiany o charakterze unikatowym, specyficzne dla danej jednostki
* kryterium natury zmian
-Ilościowe
- wzrost zakresu i sprawności procesów psychicznych
-
Jakościowe-
zmiany funkcjonowania i charakteru czynności psychicznych
-
Ciągłe-
narastanie i kumulowanie wzdłuż kontinuum
-
Skokowe-
przeobrażanie, metamorfoza
ZEGAR BIOLOGICZNY
-wyznacza tempo wzrostu organizmu, kolejność kształtowania różnych sprawności, czas ich powstawania oraz jakość powiązań między nimi, tempo i rytm dojrzewania
-wpływa także na osiąganie funkcjonalnej dojrzałości CUN
-osoby w tym samym wieku osiągają podobny poziom sprawności w danym obszarze
-działanie zegara biologicznego leży u podstaw zmian uniwersalnych
ZEGAR SPOŁECZNY
-wyznacza jakim oczekiwaniom społecznym podlegamy w kolejnych okresach naszego życia
- wyznacza jakim oczekiwaniom podlegają osoby w tym samym wieku, należące do różnych społeczności lokalnych, kulturowych. żyjących w różnym czasie historycznym
-osoby podlegające tym samym oczekiwaniom społecznym, uczestniczące w podobnych wydarzeniach społecznych i podejmujące zbliżone zadania stają się do siebie podobne
- działanie to leży u podłoża zmian wspólnych lub pokoleniowych
TEMPO ROZWOJU
- szybkość z jaką dokonują się zmiany w ontogenezie człowieka
- charakteryzując rozwój ze względu na tempo mówimy o rozwoju zgodnym z wiekiem życia albo o globalnym zahamowaniu lub przyśpieszeniu rozwoju jednostki
RYTM ROZWOJU
- stopień regularności zachodzenia różnorodnych zmian w tym samym czasie
- charakteryzując rozwój ze względu na rytm mówimy o rozwoju harmonijnym, równomiernym bądź : nieharmonijnym, nierównomiernym, heterochronicznym
GŁÓWNE MECHANIZMY ZMIAN ROZWOJOWYCH
RÓŻNICOWANIE SIĘ I INTEGRACJA
- rozwój psychiczny człowieka jest równocześnie różnicowaniem się i scalaniem
np. w toku rozwoju jednostka przechodzi od globalnej aktywności organizmu ( noworodek) do wytworzenia wielu różnorodnych i wyspecjalizowanych czynności motorycznych i psychicznych
[-chwyty-manipulacja-praksja
-wyrazy- zdania- mowa kontekstowa]
-różnorodne czynności elementarne różnych sfer zostają skoordynowane i scalone w coraz bardziej złożone schematy
[ pisanie- przejaw koordynacji słuchowo-ruchowo- wzrokowej]
- skoordynowane zespoły czynności z różnych sfer pozwalają na coraz lepsze przystosowanie się i działanie jednostki w środowisku.
-różnorodne doświadczenie w zakresie kontaktów interpersonalnych, wytwarzanie się różnorodnych schematów zachowań adekwatnych do sytuacji, przystosowanie i dojrzałość społeczna.
INTERIORYZACJA
-uwewnętrznienie czynności
-przechodzenie od czynności ruchowych, motorycznych, wykonywanych na przedmiotach do czynności umysłowych zachodzących 'w głowie'
[-głośne zliczanie elementów z równoczesnym dotykaniem ich palcem
-liczenie ich 'po cichu' z równoczesnym patrzeniem na konkretne elementy
-wykonywanie działań liczbowych w oparciu o pojęcia liczbowe]
-uwewnętrznianie wiedzy o świecie
*interioryzacja obiektywna- tworzenie obrazu świata w umyśle
*interioryzacja subiektywna- interpretacja subiektywna nowych zdarzeń, zależna od doświadczeń indywidualnych jednostki
GRECKY
Wysłany: Pon 12:19, 03 Mar 2008
Temat postu:
! wykład już jest a 2 Sebek ma wrzucić
Ogryzek
Wysłany: Pon 12:17, 03 Mar 2008
Temat postu:
dołączam sie do próśb
Kasi, bo cięzko mi było sie podnieść z łóżka...
heroina
Wysłany: Pon 10:41, 03 Mar 2008
Temat postu: 2 wykład
Będę niezmiernie wdzięczna, jeśli ktoś wstawi 2 wykład z rozwojowej-kolejny raz zaspałam:D
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin