www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna
->
Pedagogika Specjalna
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Pedagodzy Specjalni
----------------
Ogólne
Godziny rektorskie
Poszukiwane materiały
o wszystkim
----------------
HYDE PARK
imprezy
II Stopień II rok
----------------
Ogólne
Tyflo
Oligo
Reso
II stopień I rok
----------------
ogólne
III rok
----------------
Tyflo
Oligo
Reso
II rok
----------------
Tyflo
Oligo
Reso
I rok
----------------
ogólne
co było a nie jest....
----------------
Historia myśli pedagogicznej
Psychologia rozwoju
Edukacja Zdrowotna
Dydaktyka
Pedagogika Specjalna
Psychologia kliniczna
Teoria wychowania
Metodyka wychowania przedszkolnego
Nauczyciel wychowawca....
Emisja głosu
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
seba
Wysłany: Wto 9:25, 11 Mar 2008
Temat postu:
pewnie już znalazłać to o co prosiłaś, ale..
Ćwiczenia 3 – 29.02.08
Pojęcie normy (normalności) bywa niekiedy utożsamiane z pojęciem zdrowia, choć posiada znacznie szarszy zakres znaczeniowy i może być rozpatrywane wg różnych kryteriów np. statystycznych, epidemiologicznych (epidemiologia – zakres występowania), rozwojowe, adaptacyjne, społeczno-kulturowe.
Odchylenie od normy występuje wówczas, gdy jednostka odbiega od typowych, najczęściej występujących w danej populacji (sytuacji) zachowań.
Norma przystosowawcza – za jednostkę prawidłowo funkcjonującą uważa się osobę przystosowaną do grupy społecznej, o satysfakcjonujących celach z innymi i samorealizującą się.
Jednostka dobrze przystosowana jest plastyczna w myśleniu, krytyczna wobec siebie i aktywna w rozwiązywaniu problemów.
Uniwersalny model zdrowia wg WHO:
1. zdrowie jest podstawowym prawem człowieka
2. nikt nie powinien być dyskryminowany z powodu swego stanu zdrowia i poziomu funkcjonowania
3. większość ludzi ma taką czy inną „niepełnosprawność”
4. niepełnosprawność jest częścią życia
5. funkcjonowanie może ulec zmianie na poziomie organizmu, jednostki i społecznym, a także znaleźć rozwiązanie na każdym z tych problemów.
zdrowie – pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny, a nie tylko brak choroby lub niedmoagań.
W ujęciu systemowym (holistycznym – wielowymiarowym) organizm człowieka ujmuje się jako żywy system stanowiący niepodzielną całość wzajemnie zależnych elementów (wymiarów) biologicznych, społecznych i psychologicznych. W ujęciu tym zdrowie ujmowane jest w kategoriach dynamicznego procesu ukierunkowanego na przywracanie równowagi organizmu, w związku z nieustannie dokonującymi się zmianami, zachodzącymi zarówno wewnątrz niego jak i w otaczającym środowisku. W sytuacji, gdy dochodzi do utraty zdolności przywracania równowagi i integralności organizmu pojawia się choroba.
Zakres działalności pedagogiki specjalnej wg Grzegorzewskiej:
Pedagogika specjalna zajmuje się rewalidacją, której zadanie obejmuje przywracanie zdrowia jednostce odchylonej od normy i umożliwienia rozwoju fizycznego i psychicznego, kompensowanie różnego rodzaju braków i uszkodzeń, akcje korygowania, usprawniania i dynamizowania wykształcenie ogólne, rewalidację psychiczną jednostki oraz jej uspołecznienie.
Magda
Wysłany: Czw 21:26, 06 Mar 2008
Temat postu:
Przepraszam, ma ktoś coś z ostatnich ćwiczen? Np definicje zdrowia i choroby..? Cokolwiek?
aniołeczek;)
Wysłany: Nie 16:46, 02 Mar 2008
Temat postu:
jak dla mnie bomba
seba
Wysłany: Nie 16:45, 02 Mar 2008
Temat postu:
to źle, że mało?
Judytka
Wysłany: Nie 14:00, 02 Mar 2008
Temat postu:
Coś mało tego...Tylko tyle na specjalnej? Nie wiem bo w tym semestrze byłam tylko na jednym wykładzie
NATALISZONEK
Wysłany: Pią 19:20, 29 Lut 2008
Temat postu:
Seba! Jesteś wielki!
Dzięki bardzo! Ja też lubię jego wygłady... ale w śr pojechałam do domu na małą drzemkę, bo nie funkcjonowałam... :]
aniołeczek;)
Wysłany: Pią 16:15, 29 Lut 2008
Temat postu:
bez przesady
dziś było całkiem znośnie i z pewnością jej to wybaczymy
seba
Wysłany: Pią 8:53, 29 Lut 2008
Temat postu:
wykłady u Pieleckiego są git
może i mało notatek, ale jest czego posłuchać. a nie jakieś pieprzeni smutów, co w piątek na wykładzie słyszy się tydzień w tydzień
.
aniołeczek;)
Wysłany: Pią 6:34, 29 Lut 2008
Temat postu:
przynajmniej on jakoś próbuje utrzymać studentów przy życiu na wykładach
Magda
Wysłany: Czw 22:07, 28 Lut 2008
Temat postu:
Mi tez sie podobalo, jak dla mnie to facet potrafi nawet nawet zaciekawić
Ale roznie bywa
Takie moje subiektywne zdanie...
GRECKY
Wysłany: Czw 19:40, 28 Lut 2008
Temat postu:
Nie narzekaj
Bardzo dużo opowiadał
Mi się wykład podobał
Interesujący był...
Mery
Wysłany: Czw 19:27, 28 Lut 2008
Temat postu:
tylko tyle ?? :/
aniołeczek;)
Wysłany: Czw 16:19, 28 Lut 2008
Temat postu:
hmmmm dzięki
piwo za to masz
Patrycja
Wysłany: Czw 13:52, 28 Lut 2008
Temat postu:
jesteś wielki
seba
Wysłany: Czw 12:38, 28 Lut 2008
Temat postu: 2 wykład
NATALISZONEK napisał:
To w takim razie ja prosiłabym o wykład wczorajszy.. To znaczy z 27 lutego... Będę wdzięczna
Wykład 2 – 27.02.08
Upośledzenie
oznacza niekorzystną/gorszą sytuację danej osoby będącą wynikiem uszkodzenia bądź niepełnosprawności, polegającą na ograniczeniu lub uniemożliwieniu jej wypełniania ról, które uważane są za normalne, biorąc pod uwagę jej wiek, płeć, czynniki kulturowe i społeczne.
lub krócej:
Upośledzenie
oznacza utratę lub ograniczenie możliwości pełnego uczestnictwa danej osoby w życiu społecznym. Wskazuje na relacje powstające między osobą niepełnosprawną, a środowiskiem.
Osoba niepełnosprawna
jest jednostką w pełni swoich praw znajdującą się w sytuacji upośledzającej ją, tworzonej przez bariery środowiskowe, ekonomiczne i społeczne, których nie może tak jak inni ludzie przezwyciężać w skutek występujących u niej uszkodzeń. Bariery te zbyt często są wzmacniane wskutek deprecjonujących podstaw społecznych. Do społeczeństwa należy eliminowanie, zmniejszanie lub kompensowanie tych barier, aby każdej jednostce umożliwić cieszenie się pełnią przywilejów obywatelskich respektując jej prawa i obowiązki.
Rehabilitacja
– przywrócenie komuś wyrokiem sądu utraconych praw, przywrócenie społeczeństwu, za pomocą specjalnych zabiegów i ćwiczeń ludzi upośledzonych jako jednostek wartościowych społecznie i użytecznych, mimo istniejącego w dalszym ciągu (często w mniejszym stopniu) ich kalectwa, ślepoty, głuchoty.
Rewalidacja
– oznacza przywrócenie człowiekowi pełnej sprawności. Jest to w pedagogice specjalnej zwalczanie upośledzenia. Czyli oznacza likwidację upośledzenia. Termin ten funkcjonuje tylko w Polsce.
Zasady pracy pedagogicznej z dziećmi odbiegającymi od normy psychofizycznej wg Zofii Sękowskiej:
- wzajemny szacunek i życzliwość oraz zaufanie i szczerza komunikacja
- jedność nauczania z wychowaniem
- maksymalne zaspokojenie potrzeb wychowanka oraz aktywizowanie go
- indywidualizacja oraz szacunek do wychowanka i jego trudu
- przystosowanie wymagań do możliwości wychowanka
- terapii w przypadku możliwości choćby minimalnej poprawy
- oprzyrządowanie i oprotezowanie dziecka
- realny optymizm i wytrwałość
- zaangażowana emocjonalnie współpraca z dzieckiem
- współdziałanie z rodzicami dziecka
- integracja ze społeczeńśtwem
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin