Autor |
Wiadomość |
Patrycja |
Wysłany: Pon 17:33, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
nic jak na razie |
|
|
braga |
Wysłany: Pon 17:19, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
a mowila cos o konsultacjach? |
|
|
seba |
Wysłany: Pon 15:33, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
póki co wykład jest co drugi tydzień (czyli w przyszłym tygodniu święty spokój), odnośnie list nic nie mówiła, czyli obecność ma zapewne w dupie. |
|
|
karolinkieee |
Wysłany: Pon 15:27, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
chyba musimy sie dogadac i jej powiedziec |
|
|
mazak |
Wysłany: Pon 15:21, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
a kiedy będzie wiadomo? |
|
|
karolinkieee |
Wysłany: Pon 15:17, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
oj nie!! ja chce co dwa ;( |
|
|
Patrycja |
Wysłany: Pon 14:57, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
nic takiego nie mówiła, a wykład jest co dwa tygodnie, być może uda się go zrobić co tydzień |
|
|
mazak |
Wysłany: Pon 14:54, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
no to skoro byłeś, to jeszcze poprosimy o odpowiedzi na pytania. mnie interesuje przede wszystkich czy prowadząca przewiduje listy obecności i czy jest to wykład cotygodniowy? |
|
|
Mery |
Wysłany: Pon 14:04, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
ooo...kochany jestes, widze ze ty wygrałeś wojne z budzikiem |
|
|
aniołeczek;) |
Wysłany: Pon 12:17, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
będę pamiętała... |
|
|
GRECKY |
Wysłany: Pon 12:14, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
Ogromniaste dzięki |
|
|
seba |
Wysłany: Pon 12:10, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
obecny byłem, ale później na angielskim usnąłem
a jeśli chodzi o pomoc - zawsze do usług |
|
|
aniołeczek;) |
Wysłany: Pon 12:08, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
jak zwykle służysz pomocą...
milusi jesteś Sebuś |
|
|
lu. |
Wysłany: Pon 12:06, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
.dzięki wielkie! i gratuluję obecności |
|
|
seba |
Wysłany: Pon 12:02, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
proszę Was bardzo, znajcie moje zajebiście dobre serducho
Wykład 1 – 18.02.08
Działy psychologii rozwoju:
• Filogenetyczna – bada pochodzenie i rozwój procesów psychicznych w całym świecie zewnętrznym. Śledzi rozwój psychiki od jej najprostszych przejawów do świadomości człowieka
• Ontogenetyczna – zajmuje się rozwojem osobniczym, czyli rozwojem człowieka jako jednostki
Stadia rozwoju psychiki w ujęciu filogenetycznym:
- elementarna (pająk, ryba)
- psychologia percepcyjna (pies)
- inteligencja (małpy człekokształtne)
- świadomość (człowiek)
Początki psychologii rozwoju człowieka:
PSYCHOLOGIA ŚWIATOWA
- B. Perez – „Psychologia dziecka. Trzy pierwsze lata życia” – 1878
- Stanley Hall – Pierwsze wykłady z psychologii rozwoju dziecka – Boston 1882
- William Preyer – „Dusza dziecka. Spostrzeżenia nad umysłowym rozwojem człowieka w pierwszych latach życia” – 1882
- Alfred Binet – Pierwsze testy do badania inteligencji dzieci – 1905
- Wiliam i Clara Stern – „Psychologia wczesnego dzieciństwa” – 1914
PSYCHOLOGIA POLSKA
- Jan Władysław Dawid – „Program postrzeżeń psychologiczno-wychowawczych nad dzieckiem od urodzenia do 20 roku życia” – 1887
- Aniela Szycówna – „Rozwój pojęciowy dziecka w okresie 6-12 lat. Badania nad dziećmi” oraz „Jak badać umysł dziecka” (o zadaniach i metodach psych. dziecka) – 1901
- Józefa Joteyko – Pierwsze czasopismo zajmujące się psychologią rozwojową i wychowawczą: „Polskie Archiwum Psychologii” – 1926
Psychologia rozwojowa w XX wieku:
- tradycyjna psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży
świat:
• Edward Clapere’de
• Arnold Gesell
• Lewis Tarman
• Zygmund Freud
• Karol i Charlotte Buhler
• Lew Wygotski
polska:
• Stefan Baley („Psychologia wieku dojrzewania”, „Zarys psychologii w związku z rozwojem psychiki dziecka”)
• Stefan Szuman („Sztuka dziecka”, „Geneza przedmiotu”)
• Maria Żebrowska („Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”)
Możliwości rozwojowe człowieka dorosłego:
• podejście tradycyjne
„Wyłączywszy sprawy własnego zawodu jedynymi ideami, które w praktyce ludzie posiadają są te, które nabyli przed 25 rokiem życia. Nie mogą oni nauczyć się niczego nowego (...)” William James
• podejście współczesne
„Rozwój człowieka dorosłego jest możliwością, a nie koniecznością” Zbigniew Pietrasiński (1990)
„Przekonanie o nieuchronnym starzeniu się inteligencji u człowieka dorosłego wynika przede wszystkim z niedoskonałości pomiaru możliwości poznawczych ludzi dorosłych (...)” Janusz Trempała (2000)
Współczesne warunki społeczno-historyczne stanowiące tendencję korzystną dla rozwoju ludzi dorosłych:
• ogólny wzrost wykształcenia (ważny element w systemie wartości ludzi dorosłych)
• wzrost automatyzacji w zakładach pracy (człowiek wykonuje zadania wymagające zaangażowania myślenia)
• dostępność szkół, instytucji oświatowych, kulturalnych, ułatwiających rozwijanie zainteresowań
Nowy nurt w psychologii rozwojowej – lata 70-te XX wieku
• prekursorzy Live-span Developmentel Psychology
Gisela Laburvie-vief
(wzrost i regres to elementy każdej restrukturyzacji występujące we wszystkich okresach życia. Rozwój ludzi dorosłych dokonuje się mimo występujących zmian uwsteczniających)
Paul Baltes
(rozwój nie jest monolitem wyłącznie progresywnych lecz pewnym cyklem zmian, w tym również regresywnych, występujących w każdym punkcie ontogenezy)
Przedstawiciele psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia:
• Psychologia światowa:
- Robert Havigurst
- Daniel Lewinson
- Erik Erikson
- Helen Bee
• Psychologia polska:
-Zbigniew Pietrasiński
-Maria Tyszkowa
-Maria Przetacznik-Gierowska
-Janusz Trempała
-Anna Brzezińska
Współczesna periodyzacja rozwoju człowieka w cyklu życia:
Dzieciństwo:
• okres prenatalny (od poczęcia do narodzin)
• okres wczesnego dzieciństwa (od narodzin do 3rż)
o podokres wieku niemowlęcego (0-1rż)
o podokres wieku poniemowlęcego (2-3rż)
• okres średniego dzieciństwa – wiek przedszkolny (od 4-6rż)
• okres późnego dzieciństwa – młodszy wiek szkolny (7-12rż)
Adolescencja:
• podokres wczesnej adolescencji – wiek dorastania (od 12-15rż)
• podokres późniejszej adolescencji – wiek młodzieńczy (od 16-23rż)
Dorosłość:
• okres wczesnej dorosłości (od 20-23 – 35-40rż)
• okres średniej dorosłości – wiek średni (35-40 – 55-60rż)
• okres późnej dorosłości – wiek starzenia się (od 55-60rż i później)
Działy psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia:
- prenatalne
- dziecka
- dojrzewania
- człowieka dorosłego
- starzenia się
Zadania psychologii rozwoju człowieka:
• poznawcze – zrozumienia i wyjaśnienie rozwoju psychicznego
• praktyczne – stworzenie podstaw do:
o prognozowania rozwoju
o planowania różnych form interwencji w przebiegu rozwoju
o organizowania procesu nauczania i wychowania
o organizowania środowiska wychowawczego |
|
|
GRECKY |
Wysłany: Pon 11:52, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
Ja też dopiero wstałem :[ Budzik nie miał szans Najgorsze jest to że nie poszedłem na niemiecki, który mam jeszcze nie zaliczony |
|
|
hatifnat |
Wysłany: Pon 11:39, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
i ja , wlasnie wstalam;D i dobrze mi z tym;) nastepnym razem pasowaloby sie zmobilizowac jakos i pojsc na ten wyklad.. |
|
|
Mery |
Wysłany: Pon 11:04, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
ja tez przegrałam Lu, nie jesteś sama |
|
|
lu. |
Wysłany: Pon 10:43, 18 Lut 2008 Temat postu: 1. wykład |
|
.czy tylko ja przegrałam walkę z budzikiem i się nie pofatygowałam na wykład? watpię
ale mógłby ktoś z obecnych skrobnąc mniej więcej o czym 'dyskutowaliscie' i czy np kobieta ma zamiar robic na wykłądach listy, itp itd... |
|
|