![Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna](http://img132.imageshack.us/img132/3991/logooi1.gif) |
www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Pedagogika Specjalna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
eliSs
swój człowiek:)
Dołączył: 25 Sty 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 14:10, 24 Sty 2011 Temat postu: zagadnienia z ćwiczen z metodologii |
|
|
Czy ktoś byłby tak uprzejmy i wrzucił na forum opracowane tezy z ćwiczen z metod??? byłabym okropnie wdzieczna:)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
basienka
swój człowiek:)
Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bełżec
|
Wysłany: Pon 14:17, 24 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
1)Motywy wyboru problematyki badawczej:
-zainteresowania badacza
-obserwacja
-literatura
-chęć doskonalenia praktyki
Przedmiot badań- rzeczy, obiekty , osoby jak i zjawiska, którym one podlegają, w odniesieniu do których chcemy prowadzić badania, np. nauczyciele gimnazjum, zjawisko bezrobocia, zainteresowania uczniów, postawy społeczne;
Problematyka badawcza- zespół pytań odnoszący się do przedmiotu badań i towarzyszących mu zjawisk czy procesów;
Problem badawczy- pytanie, które wymaga przeprowadzenia badań naukowych by na nie odpowiedzieć.
Pytanie a problem badawczy
Każdy problem jest pytaniem, ale nie każde pytanie jest problemem. Problemy badawcze to pytania na, które szukamy odpowiedzi w drodze czynności badawczych, nie zaś przez uzyskanie gotowej wiedzy od innej osoby. Z pytaniami badawczymi mamy do czynienia, gdy określona niewiedza ma charakter obiektywny a nie subiektywny.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
basienka
swój człowiek:)
Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bełżec
|
Wysłany: Pon 14:20, 24 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
2)Rodzaje problemów badawczych
a)
rozstrzygnięcia (proste):
- rozpoczynają się od partykuły „czy”, która poprzedza zdanie oznajmujące
-przewiduje możliwość tylko dwóch odpowiedzi : tak lub nie
- zawsze są pytaniami zamkniętymi
Dopełnienia (złożone):
- rozpoczynają się od zaimków i przysłówków pytajnych, tj. jaki, ile, gdzie, itd.
- można udzielić jednej lub więcej odpowiedzi
- wymagają odpowiedzi szerszych i złożonych
b)
główny:
- odnosi się do tematu pracy,
- jest bardziej złożony, o większym stopniu trudności, jest ogólny
Szczegółowy :
- odnosi się do problemu głównego
- jest uszczegółowieniem problemu głównego
- jest bardziej konkretny i łatwiej jest na niego odpowiedzi
c) diagnostyczne(ilościowe):
-pytania o wartości zmiennych, właściwości przedmiotów
Podział:
• ilościowe (np. ilość szkół, liczba uczniów, wysokość wynagrodzenia)
• jakościowe( np. pochodzenie społeczne, poziom wykształcenia)
Zależnościowe:
-dotyczą zależności między zmiennymi
Podział:
• Problemy istotnościowe
1/ -jakie zmienne niezależne są istotne dla zmiennych zależnych
2/-które ze zmiennych niezależnych są bardziej istotne, a które mniej istotne dla zmiennej zależnej
3/-czy istnieją jakieś zależności pomiędzy zmiennymi niezależnymi istotnymi dla zmiennej zależnej
• Problemy dotyczące kształtu zależności
d) otwarte:
zalety:
-swoboda wypowiedzi,
-brak sugestywności,
- pozwalają poznać wiedzę i sposób myślenia respondenta
Wady:
- trudna analiza odpowiedzi,
- trudno się respondentom odpowiada
-duże rozproszenie tematyczne odpowiedzi
Zamknięte:
Zalety:
-łatwość udzielania odpowiedzi,
-większa jednolitość odpowiedzi,
-łatwiejsze w opracowaniu
Wady;
- sugerowanie odpowiedzi,
-ograniczają aktywny udział respondenta
-utrudniają uzyskanie pogłębionego materiału o badanym
e) Zasady poprawnego formułowania problemów badawczych:
- problem badawczy musi wypełniać lukę w istniejącej dotychczas wiedzy;
-problem badawczy powinien cechować się empiryczna sprawdzalnością, wyrażającą się w możliwości potwierdzenia ich prawdziwości lub fałszywości na gruncie badań naukowych;
- problem badawczy musi posiadać wartość praktyczną, co oznacza że ich rozwiązania powinny być przydatne i użyteczne dla doskonalenia praktyki;
-problem badawczy powinien być sformułowany w sposób jasny, dokładny i precyzyjny;
-musi być zrozumiały dla przedstawicieli z danej dziedziny;
- musi mieć odpowiedni poziom ogólności;
- musi wyraźnie wskazywać próbę badawczą (gdy to zjawisko zostało już opisane/ nowe zjawisko nie wymaga określenia próby)
3) Założenie hipotetyczne – określenie rodzaje, warunki poprawnego formułowania
HIPOTEZA – wszelkie twierdzenia częściowo tylko uzasadnione, wszelki domysł, za pomocą którego tłumaczymy dane faktyczne, a więc także domysł w postaci uogólnienia. Hipoteza musi określać zależność pomiędzy zmiennymi. X-(wpływa)Y
W sensie metodologicznym - jest zakładaną przez badacza wstępną odpowiedzią na sformułowany problem badawczy. Jest wyrażona w postaci związku między dwoma zmiennymi. Hipoteza jest pewną racją, którą przyjmujemy nie wiedząc czy jest prawdziwa czy fałszywa. Tworzymy ją przed badaniami, które mają ją zweryfikować .
W sensie merytorycznym, hipoteza oznacza wstępną koncepcję prawdopodobnej odpowiedzi na problem badawczy, przed przeprowadzeniem pytania.
W sensie logicznym, hipoteza jest racją do znanego następstwa, którą sprawdzamy nie wiedząc czy jest prawdziwa czy fałszywa.
RODZAJE HIPOTEZ:
a) Hipoteza wyjściowa – formułowana jest w postaci zdania ogólnego, określającego zasadnicze tendencje w przejawianiu się badanego zjawiska, zdarzenia czy procesu, przykład: „Im większą sympatią uczniów jakiejś klasy cieszy się nauczyciel, tym łatwiej jest mu utrzymać dyscyplinę w klasie”. Ze względu na swoją ogólność hipotezy wyjściowej poddawane są weryfikacji za pośrednictwem hipotez roboczych.
b) Hipoteza robocza (alternatywna) – to przypuszczenie jakie przyjmuje badacz w swoich dociekaniach. Przyjęte w niej przypuszczenie podlega sprawdzeniu w toku badań empirycznych, które mają dostarczyć danych niezbędnych do zweryfikowania prawdziwości lub obalenia hipotezy. Konicznym warunkiem dobrze sformułowanej hipotezy roboczej jest , aby zakres problemów jaki ona pokrywa oraz ich zakres był taki sam jak w hipotezie wyjściowej.
c) Hipoteza zerowa – charakteryzuje się tym, ze stawia się w niej tezę przeciwną w stosunku do właściwej hipotezy roboczej, a więc neguje się przypuszczenie, że jakiś czynnik oddziałuje na inny czynnik badanego układu – tzn., że hipoteza poddana procedurze weryfikacyjnej, zakłada że różnica między analizowanymi parametrami lub rozkładami wynosi zero.
WARUNKI POPRAWNEGO FORMUŁOWANIA HIPOTEZ:
a) hipoteza musi poddawać się sprawdzeniu, powinna dać się zweryfikować, aby można było określić, czy wysunięte przewidywania są słuszne czy nie. Hipoteza, której nie możemy sprawdzić nie należy do hipotezy naukowej, są tylko przypuszczeniem.
b) hipoteza musi być jasno sformułowana – wszystkie występujące w niej pojęcia i zmienne muszą być sformułowane jednoznacznie, treść ich powinna być zrozumiała i precyzyjna, nie może być wieloznaczna i subiektywna.
c) hipoteza musi określać związki pomiędzy dwoma lub więcej zmiennymi oraz określać ich kierunek.
d) hipoteza musi być przypuszczeniem wysoce prawdopodobnym – musi mieć swoje uzasadnienie w dotychczasowych badaniach, literaturze czy działalności praktycznej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|