Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna www.pedagodzyspecjalni.fora.pl
Pedagogika Specjalna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Psychologia:P

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aguska
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:44, 27 Sty 2009    Temat postu: Psychologia:P

MA ktoś tematy odpowiedzi itp. na egzamin z psycho u dr Tęczy?

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez aguska dnia Wto 16:45, 27 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
RESOcjalizator



Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lublin

PostWysłany: Wto 17:17, 27 Sty 2009    Temat postu:

tym razem nie pomogę, tego akurat nie mam.

generalnie dało sie pójść i zdać bez żadnej nauki, także luz [;


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
heroina
RESOcjalizator



Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Wto 17:41, 27 Sty 2009    Temat postu:

*SZKOŁA PSYCHOLOGICZNA to grupa psychologów podzielajacych pewne poglądy. Podział:
*SZKOŁA STRUKTUALITYCZNA  (Wundt), badanie elementów świadomości, metodą introspekcji.
*SZKOŁA FUNKCJONALISTYCZNA  (Jamek, Deway), badali nawyki społeczności, byli pod wpływem biologii, stworzyli testy. Przedmiotem badań są nawyki.
*ASOCJACJONIZM(szkoła)  Koncentrował się na badaniu roli skojarzeń(proces uczenia się); Pawłow, opisał warunkowanie klasyczne. BB(bodziec bezwarunkowy)RB(reakcja bezwarunkowa)BW(bodziec warunkowy)RW(reakcja warunkowa)
*UWARUNKOWANIE KLASYCZNE uczymy się przewidywać rózne wydarzenia w życiu.
*SZKOŁA BEHAWIORYSTYCZNA  nie neguje istnienia psychiki, jednak podkreśla niemożność obserwacji tego typu zjawisk. Głownym celem w szkole B. jest obserwacja. Koncentrowano się tylko na faktach.
*PSYCHOLOGIA POSTACI (szkoła)  Wartheimer, Koffka, Kohler, uważali, ze ludzie spostrzegają swiat w całościach. (Prawo bliskości, podobieństwa, domykania figur etc).
*SZKOLA PSYCHOANALITYCZNA FREUDA  na osobowość składa się świadomość oraz nieświadoma część psyche. Ludzie rodzą się z pewną liczbą instynktów, których źródłem jest energia psychiczna. Największy wpływ na osobowość mają przezycia z dzieciństwa. Główny cel badań-psychika-nieświadomość. Część świadoma – psyche. Część nieświadoma – popędy.
*POPĘD SEXUALNY U FREUDA 
-stadium oralne (deficyt-palenie papierosów; odruch ssania)
-stadium analne (deficyt-karanie-skąpstwo, wynagradzanie-twórczość)
-stadium falliczne.
*OSOBOWOŚĆ WG FREUDA:
-ID – komponent biologiczny
-EGO – komponent psychologiczny(realizuje popędy ale w sposób zgodny z zasadami moralnymi)
-SUPEREGO – komponent społeczny
*PODEJŚCIE FIZJOLOGICZNE Największym osiągnięcie jest znajomość funkcji mózgu. Prekursor: Broca Raul-badał układ nerwowy człowieka, odkrył część mózgu odpowiadającą za prawidłową mowę. Olds i Milles – znaleźli ośrodek przyjemności, stosowali metodę elektrostymulacji.(prawa część mózgu odpowiada za osobowość).
*PODEJŚCIE BEHAWIORYSTYCZNE  Badali środowiskowe uwarunkowania człowieka. Twórca – SKINER. Każde nasze zachowanie jest zachowaniem sprawczym, poza ODRUCHEM.
*ZDOLNOŚĆI(różnice indywidualne)  pewne właściwości, które powodują, że człowiek osiąga w pewnych obszarach znacznie lepsze rezultaty niż inni ludzie. 2 kategorie: OGÓLNE(nazywane inteligencją), SPECJALNE (umiejętności np plastyczne, muzyczne).
*TEMPERAMENT – dynamiczna strona zachowania człowieka czyli zespół właściwości odpowiadających za szybkość reakcji.

***HIPOKRATES WPROWADZIŁ POJĘCIA(RODZAJE TEMPERAMENTU):
*SANGWINIK  dominuje krew, jest ożywiony
*CHOLERYK  dominuje żółć żółta, pobudzony pozytywnie.
*MELANCHOLIK  dominuje żółć czarna, pobudzony.
*FLEGMATYK  dominuje flegma, flegmatyczny.

***KONCEPCJE RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH:
*KONCEPCJA KONSTYTUCJONALNA  funkcje i zachowania człowieka, zależą od jego budowy ciała(Kretschner, Sheldon).

**KRETSHNER –typ budowy ciała odpowiada określonemu temperamentowi. Podział:
*LEPTOSOMATYK- chudy., długa szyja, wątły – odpowiada temperamentowi schyzotymicznegu
- SCHIZOTYMIK – osoba zamknieta w sobie, zimna, oschła, tendencje do schizofrenii.
*PYKNIK – niski, krótka szyja, duży brzuch, okrągła głowa, odpowiada temperamentowi cyklotymicznemu
-CYKLOTYMIK – bardzo emocjonalny, wrażliwy, latwo nawiazuje kontakty.
*ATLETYK – szeroki pas barkowy, węższy biodrowy, dobrze umięśniony, silny, sprawny. – temperament iksotymiczny;
-IKSOTYMIK – osoba mało wrażliwa, skupiona na sobie, obojętna, tendencje do epilepsji.
*DYSPLASTYK – budowa nieregularna, karłowaty albo olbrzymi, nieproporcjonalny – temperament asteniczny;
-ASTEMIK – osoba bierna, wycofująca się, izolujaca się od świata i ludzi.

** KRYTYKA KRETSHNER za:
-budowa fizyczna wyznacza tendencje do choroby psychicznej; - nie uwzględniał tzw populacji normalnej; - nie uwzględniał perspektywy rozwojowej.

***SHELDON – wielkość ciała i proporcje = temperament.
*ENDOMORFIK – pulchny, niski – temperament wiscerotoniczny;
-WISCEROTONIK – osiadły, skoncentrowany na przyjemnościach życia, mało aktywny.
*EKTOMORFICZNY - chudy, wątły, temperament cerebrotoniczny;
-CEREBROTONIK – zamknięty w sobie, skoncentrowany na ideach, pracuje intelektualnie.
*MEZOMORFICZNY – typ mieszany
-SOMATOTONIK – skoncentrowany na sprawności fizycznej, malo wrażliwy, nie nawiazuje kontaktów.
**KRYTYKA SHELDONA – fałszował wyniki badań.

*KONCEPCJA CZYNNIKOWA  Thurstone – 7 czynników temperamentu:
-aktywnosć, krzepkość, impulsywność, przywódczość, zrównoważenie, towarzyskość, refleksyjność.
*LOVELL wymienia 4 czynniki:
-popędliwosć, realizm, emocjonalność, adaptacja społeczna.

*KONCEPCJA FUNKCJONALNA; Pawłow opisał właściwości UN i uznał ze determinuja one temperament:
a)siła CUN-układ nerwowy może być wrażliwy i wydolny.
-UKŁAD NERWOWY SŁABY – bardzo wrażliwy i malo wydolny
-UKŁAD NERWOWY SILNY – malo wrażliwa i wytrzymała.
b)zrównoważenie – równowaga procesów nerwowych(proces pobudzenia, proces hamowania)
c)ruchliwość procesów nerwowych.

**TEMPERAMENT WG PWAŁOWA:
*SANGWINIK – silny, zrównoważony, duża ruchliwość, odporny na stres.
*CHOLERYK – przewaga pobudzenia nad hamowaniem, bardzo ruchliwy, silny, niezrównoważony, wytrwały, wydolny, dynamiczny.
*FLEGMATYK – silny UN, niezrównoważony, przewaga procesu hamowania nad procesem pobudzenia, odporny na stres, wyciszony, mało wrażliwy, spokojny.
*MELANCHOLIK – typ słaby, wrażliwy, intensywnie przezywajacy, nie radzi sobie w sytuacjach stresujących.
*KONCEPCJA REGULACYJNA
STRELAU:
-REAKTYWNOŚĆ – sposób i intensywność reagowania na bodźce. Opisuje temperament człowieka.
-AKTYWNOSĆ – ilość ilość zakres podejmowanych działań, wynika z reaktywności. Opisuje temperament człowieka.

*Właściwości stylu zachowania:
-żwawość, reaktywnośc, wrażliwość sensoryczna, perseweratywnosć, wytrwałość i aktywność.
*OSOBOWOŚĆ – umiejętność, zręczność.
*OSOBOWOŚĆ BEHAWIORYSTYCZNA  pojecie osobowość nie istnieje, zastępują je określeniem „system nawyków”
*OSOBOWOŚĆ PSYCHOANALITYCZNA  wyróżniali w niej dwa elementy, część świadomą i nieświadomą. Freud wymienia 3 elementy osobowości id, ego, superego.

-JUNG ; warstwy osobowości: ŚWIADOMA, NIEŚWIADOMA INDYWIDUALNA(np. kompleks matki, kompleks ojca), NIEŚWIADOMA ZBIOROWA(archetypy-pierwowzory psychiczne, schematy, przykładem jest archetyp Boga).
*INTROWERSJA  skoncentrowanie na sobie, zamknięcie się(introwertyk z dominacją uczuć, intuicji, myślenia, doznania)
*EKSTRAWERSJA  otwarcie na innych (ekstrawertyk z dominacją uczuć, intuicji, etc..)
*FUNKCJE PSYCHICZNE: uczucia, intuicja, myslenie, doznania.
*HORNEY- stworzyła koncepcję osobowości neurotycznej
*OSOBOWOŚĆ NEUROTYCZNA – wywodzi się z negatywnych przeżyć z dzieciństwa, związane z brakiem poczucia bezpieczeństwa.
*ADLER – koncepcja poczucia niższości.
*FROMM:
- RECEPTYWNY – bierność, brak zainteresowania.
- GROMADZĄCY – gromadzi rózne bodźce.
- EKSPLOATATORSKI – wykorzystywanie innych.
- PRODUKTYWNY – pozytywny daje coś od siebie.
- MERKANTYLNY (handlowy) – coś za coś.
- BIOFILICZNO-NEKROFILICZNY – dwie sprzeczne tendencje, gdzie jedna może dominowac.
*PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA: - rozbudowali koncepcje „ja”, stworzyli koncepcje motywacji, człowiek dązy do samorealizacji
-MASLOW;- koncepcja potrzeb –piramida maslowa.
-KELLY – koncepcja poznawcza-procesy poznawcze jako głowne źródło rozwoju.
-CATTELL i ALLPORT – koncepcja cech, osobowość jest zespołem cech.
*STANOWISKA TWÓRCZOŚCI:
-NEGATYWIZM – twórczość jest działalnością boską.
- ELITARYZM – działanosc artystyczna
- EGALITARYZM – aktywność umysłu dostępna wszystkim ludziom.
*PODEJŚCIA DO TWÓRCZOŚCI:
-obiektywne, subiektywne, podmiotowe, przedmiotowe.

*KLASYFIKACJA TWÓRCZOŚCI:
- RODZAJ DZIAŁANOSCI LUDZKIEJ; KULTURA, NAUKA.
- STOPNIOWALNOSĆ : wyższego i niższego stopnia.
- STOPIEN ROZWOJU DZIAŁANOSCI TWÓRCZEJ (ekspresyjna, inwencyjna, nowatorska).
- TWÓRCZOŚĆ PŁYNNA I SKRYSTALIZOWANA, E. NĘCKA.
-TREŚCIOWE ZRÓŻNICOWANIE EFEKTÓW TWÓRCZYCH.

*KRYTERIA TWÓRCZOŚCI
-nowosć, orginalnosc, społeczna użyteczność.

*RODZAJE UZDOLNIEŃ:
-AKADEMICKIE
- PRZYWÓDCZE
- PSYCHOMOTORYCZNE
- ARTYSTYCZNE


Miałam z tego ściąge, może się przyda.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez heroina dnia Wto 21:16, 27 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aguska
swój człowiek:)



Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 21:15, 27 Sty 2009    Temat postu:

OOOO dzięki wam piękne<bije głową o ziemie>Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna -> ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin