![Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna](http://img132.imageshack.us/img132/3991/logooi1.gif) |
www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Pedagogika Specjalna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paatryszjaa
swój człowiek:)
Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 17:24, 26 Sty 2009 Temat postu: Neurofizjologia |
|
|
Czy ktoś posiada jakieś materiały z neurofizjologii i zechciałby je udostępnic? ;>
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
RESOcjalizator
Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lublin
|
Wysłany: Pon 17:41, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
ależ oczywiście
tutaj ćwiczenia i wykłady:
Kod: | Ćwiczenia 1
Uszkodzenia układu nerwowego
Kategorie stanów patologicznych:
- wrodzone (etiologia): zespół downa, tętniaki, choroba Huntingtona
- nabyte: wylew (udar krwotoczny), udar mózgu (udar niedokrwienny), guzy mózgu
Następstwem udaru niedokrwiennego jest zawał mózgu.
* urazy czaszkowo-mózgowe
- zamknięte
- otwarte
* urazy u sportowców
- zaburzenia myślenia
- zaburzenia mowy
Zmiany patologiczne w tkance nerwowej:
- stany lękowe
- depresja
TIA - przejściowy atak niedokrwienny
Mózg waży około 1,5kg. Zawiera około 100bilionów neuronów. 1-10trylionów komórek glejowych. Około 100trylionów synaps. 160tys.km. włókien nerwowych. Ciało modzelowate łączy w półkule mózgowe.
Na ujęciu mózgu od strony podstawy nie widać jego części ciemieniowej.
Zasady funkcjonowania mózgu:
1. wszechobecność - działa na stan całego organizmu
2. jedność - wszystkie systemy nerwowe są spójne fizycznie, funkcjonalnie i potencjalnie
3. specjalizacja - obejmuje wszystkie elementy systemu nerwowego, zarówno w okresie różnicowania się struktury, jak i funkcji
4. integracja elementów systemu - każda część systemu nerwowego pełni jakąś funkcję, związaną z aktywnością pozostałych systemów
5. uniwersalność - struktury pełnią analogiczne funkcje u wielu gatunków
6. różnicowanie - zmiany funkcjonalne, a nie strukturalne
7. neuroplastyczność - regeneracja, tworzenie nowych połączeń
8. chemiczne kodowanie informacji
CWICZENIA 2
połączenia korowo-wzgórzowe - łączą korę mózgową z głównym elementem mózgu - wzgórzami.
Do 5 miesiąca życia mózg jest najbardziej narażony na uszkodzenia.
synoptogeneza - proces powstawania połączeń między komórkami.
Proces śmierci komórkowej:
-apoptoza
-nekroza
W pierwszych 2 tygodniach płodu zwykle czynniki teratogenne powodują śmierć.
mikrocefalia - małomózgowie
fetopatia - efekt działania czynników teratogennych działających na płód (np. promieniowanie radioaktywne)
plastyczność mózgu - możność przejmowania przez inne części mózgu tych zadań które nie mogą zostać wykonane przez odpowiedni obszar mózgu. Plastyczność maleje wraz z wiekiem, ale nie zanika.
diaschiza - szok mózgu
ekwipotencjalność mózgu - to równoważność funkcjonalności obu półkul mózgowych.
dyskalkulia - nieumiejętność liczenia, działania na liczbach
ĆWICZENIA 3
Ośrodek Broca - planuje wykonywanie czynności.
apraksja - zniesienie możliwości wykonywania ruchów dowolnych za pomocą jakichś przedmiotów
dyzartria - zaburzenia móżdżkowe mowy
ĆWICZENIA 4
Pamięć zmysłowa: wzrokowa, słuchowa, dotykowa, węchowa, smakowa.
Pamięć długotrwała, krótkotrwała.
Pamięć słuchowo-werbalna.
Pamięć proceduralna, nawyków, automatycznych czynności.
Pamięć sematyczna (pojęcia, definicje), epizodyczna (fakty, zdarzenia).
Pamięć operacyjna.
Pamięć przestrzenna.
Rejony mózgu regulujące funkcje pamięciowe:
• hipokamp - nie magazynuje pamięci, przetwarza ją i pozwala na utrwalenie, nabywanie nowych informacji
• kora przedczkołowa - odpowiada za pamięć operacyjną, potrzebna do planowania pewnych czynności
• ciała suteczkowate - umieszczanie wydarzeń w czasie, ustalanie w kolejności chronologicznej
• wzgórze, szczególnie jądra przednie wzgórza - odtwarzanie informacji z przeszłości
• jądra podstawy - utrwalają czynności nawykowe, stereotypowe
A.R. Łuria - 3 rodzaje zaburzeń pamięci:
1. zaburzenia planowania, strategii aktywności pamięciowej - uszkodzenie kory przedczołowej - powielanie tych samych błędów bez korekty, adynamika
2. modalnie specyficzne zaburzenia pamięci (uszkodzenie tylnych obszarów mózgu) - problemy z uczeniem się
3. niespecyficzne modalnie - zapominanie przeszłości
ĆWICZENIA 5
Zaburzenia językowe i mowy
Lewa półkula jest odpowiedzialna za mowę. Znajdują się tam ośrodki odpowiadające za mowę.
Główny obszar mowy:
• wieczko ciemieniowe (dolna część okolicy zaśrodkowej) - odpowiada za podstawowe elementy językowe
• okolica Broca (tylna część dolnego zakrętu czołowego) - słowa, sylaby, aspekt programowania, sekwencje sylab, głosek, słów w zdaniu
• od przodu do okolicy Broca - odpowiada za treść wypowiedzi, za sens, za budowanie wypowiedzi
• dodatkowe pole ruchowe (przyśrodkowa powierzchnia płata czołowego)
• okolica Wernickego - tylna część głównego skrętu skroniowego - odpowiada za asrykulację fonetyczną, za dekodowanie mowy, kontrolę słuchową wypowiedzi, rozumienie mowy
• inne struktury okolicy Wernickego - kodują ślady pamięciowo-słuchowe
• dolne okolice ciemieniowe i styk ciemieniowo-skroniowo-potyliczny (PTO) - owpowiada za rozumienie konstrukcji logiczno-gramatycznych
• okolice przedczołowe - odczytywanie metafor, przysłów, intencji nadawcy.
Afazja
- percepcyjna (czuciowa)
- ekspresyjna (ruchowa)
Afazja to utrata zdolności, które niegdyś się posiadało. Jest zawsze konsekwencją uszkodzenia mózgu.
Afazja ekspresyjna (ruchowa) - obajwy:
• zaburzenia w zakresie nadawania umowy przy zachowanym rozumieniu
• perseweracja (powtarzanie tego samego)
• opuszczanie liter
• nieprawidłowe łączenie elementów wypowiedzi
• embol (sylaba, zniekształcone słowo)
• zaburzenia pisania
• zaburzenia czytania
• agrafia, aleksja - utrata umiejętności pisania i czytania (całkowita)
Afazja czuciowa (percepsyjna):
• zaburzenia rozumienia mowy, ale także i nadawania
• zniekształcenia słów (nieprawidłowe fonetycznie)
• mowa jest płynna, dużo mówią, ale bez sensu
Wykład 1
TKANKA NERWOWA
komórki nerwowe - neurony
komórki tkanki łącznej - komórki glejowe
NEURONY
Pojęcie wprowadzone przez Wilhelma Waldeyera. Stanowią genetyczną, anatomiczną, troficzną i funkcjonalną jednostkę układu nerwowego (tzw. doktryna neuronalna)
Nie dzielą się. Mają zdolność do odbioru i przekazywania informacji.
Po 40 roku życia człowiek traci codziennie 100 000 neuronów.
Rodzaje neuronów:
- wg. kształtu (gwieździste, piramidowe)
- wg. liczby wypustek (jedno, wielo-biegunowe)
- wg. funkcji (ruchowe, czuciowe)
- wg. rodzaju neuroprzekaźników (cholinergiczne)
- wg. długości aksonów (typ I - długi, typ II - krótki)
Rodzaje wypustek nerwowych:
- dendryty
- aksony
SYNAPSY
Synapsa - to miejsce funkcjonalnego kontaktu komórki nerwowej z inną komórką nerwową, komórką efektora lub z innymi komórkami docelowymi
- składa się z błony presynaptycznej, szczeliny synaptycznej i błony postsynaptycznej)
Rodzaje synaps:
Podział według:
* miejsca kontaktu (akso-somatyczna, akso-aksonalna)
* rodzaju przekaźnika
- chemiczne (przakźnikami są neuroprzekaźniki)
- elektryczne (przkaźnikami są jony i mają bardzo wąską szczelinę synaptyczną)
TKANKA GLEJOWA
Jest zbudowana z elementów nieneuronalnych.
Może się dzielić, regenerować, mnożyć, szczególnie po urazach i uszkodzeniach.
Rodzaje komórek glejowych
astrocyty - uczestniczą w procesach wzrostowych, pełnią ważną rolę w procesach powstawania nowych połączeń. Biorą udział w procesie glejowym.
WYKŁAD 2
astrocyty - największe komórki glejowe
• pełnią funkcję podporową
• uczestniczą w metaboliźmie neuroprzekaźników
• utrzymują odpowiednie stężenie potasu w przestrzeni międzykomórkowej
• w uszkodzonych obszarach mózgu tworzą blizny glejowe
Oligodendrocyty - małe komórki glejowe z kilkoma wypustkami.
- wytwarzają mielinę
- przypisuje się im rolę w odżywianiu komórek nerwowych
Mikroglej - wywodzi się z monocytów, które dostają się do OUN przez naczynia krwionośne
• jest aktywowany przez procesy zapalne i zwyrodnieniowe
• tworzą go komórki żerne
• spełnia funkcję makrofagów, które wykazują zdolność do migracji i fegocytozy cząstek powstałych w skutek rozpadu tkanki nerwowej
• uczestniczą w odpowiedzi zapalnej organizmu i wydzielaniu czynników wzrostowych oraz niektórych reakcji odpornościowych
Komórki wyściółki (ependymocyty) - wyścielają kanał środkowy rdzenia oraz komory mózgu
- wytwarzają płyn mózgowo-rdzeniowy oraz tworzą zespolenia ścisłe, które odpowiadają za istnienie bariery krew-płyn mózgowo-rdzeniowy
Komórki Schwanna - wytwarzają mielinę w OUN
• biorą udział w regeneracji i powtórnej mielinizacji uszkodzeń aksonów
• zapewniają wsparcie odżywcze oraz działanie służące wzrostowi i naprawie neuronów obwodowych
• są oddzielone od siebie przewężeniami Ranuiera
Komunikacja neuronów:
a) przekaźnictwo elektryczne
- związane ze zmianami potencjału czynnościowego (EPSP) na błonie komórkowej i ze wzrostem jej przepuszczalności dla przepływu jonów oraz procesami depolaryzacji i hiperpolaryzacji, które modyfikują poziom wzbudzenia neuronu.
- powstanie EPSP wymaga sumowania bodźców (czasowego i przestrzennego), aż zostanie osiągnięty efekt progowy umożliwiający depolaryzację.
b) przekaźnictwo chemiczne
- zachodzi w synapsach traktowanych jako miejsce kontaktu jednej komórki nerwowej z innym neuronem
SYSTEM NORADRENERGICZNY
• główny układ regulacji aktywności mózgu
• neurony adrenergiczne znajdują się w moście i rdzeniu przedłużonym i docierają do rdzenia kręgowego, struktur limbicznych, wzgórza i nowej kory
• noradrenalina, adrenalina, norepinefryna wpływają na ogólną aktywność OUN
• norandreanalina odpowiada za przebieg aktywności fizycznej, zapewniającej adaptację do warunków zewnętrznych
• NA blokuje odczuwanie bólu
• zmniejszanie aktywności NA związane jest z depresją, a wzrost z zespołem maniakalnym
• NA odgrywa rolę w chorobach związanych z lękiem i paniką
• reguluje procesy snu i czuwania
• reguluje procesy koncentracji uwagi
• reguluje procesy uczenia się i pamięci
SYSTEM SEROTONINERGICZNY
• układ regulacji nastroju
• centrum neuronów produkujących serotoninę znajduje się w jądrach szwu, a ich włókna docierają do rdzenia kręgowego, podwzgórza, prążkowia, wzgórza, hipokampa i kory nowej
• moduluje aktywność wielu obszarów mózgu
- procesy czuwania
- odbiór informacji czuciowych
- emocje i wyższe czynności nerwowe
- popęd seksualny
- procesy ruchowe
- regulacja procesów hormonalnych
- depresja i bezsenność - niskie stężenie
- stan pobudzenia maniakalnego - wysokie stężenie
- choroby przebiegające z natręctwami myślowymi
- schizofrenia
UKŁAD DOPAMINERGICZNY (DA
- układ nagrody
- główne drogi wychodzą ze śródmózgowia i idą do struktur limbicznych oraz kory przedczołowej, kory obręczy i kory śródwęchowej
*procesy ruchowe (koordynacja)
*układ nagrody (uzależnienia)
*procesy motywacyjne
*procesy hormonalne
*udział w procesach termoregulacji
*ubytek neuronów dopaminergicznych istoty czarnej powoduje chorobą Parkinsona
*nadmiar DA może mieć istotne znaczenie w powstawaniu objawów schizofrenii
UKŁAD GABA-ERGICZNY
- główny układ hamujący
- neurony Gabaergiczne są bardzo rozproszone (rdzeń kręgowy, pień mózgu, móżdżek, wzgórze, prążkowie, kora)
*dzięki projekcjom GABA możliwa jest kontrola i uświadamianie informacji o emocjach, nastrojach, stanach wegetatywnych
*brak GABA w korze może wywołać epilepsję
*w chorobie Huntingtona występuje obniżenie GABA w prążkowiu i istocie czarnej
*wzrost przekaźnictwa GABA następuje w przy stosowaniu wielu leków przeciwpadaczkowych
UKŁAD GLUTAMINERGICZNY
- główny układ pobudzający
- największe zagęszczenie w korze nowej, hipokampie, prążkowiu, móżdżku i rdzeniu kręgowym
*kwas glutaminowy kontroluje ruchy dowolne, ma udział w plastyczności zachowania i pamięci, reguluje układ nagrody i uczestniczy w procesie uzależniania
*nadmiar ma działanie neurotoksyczne (prowadzi do śmierci komórek)
UKŁAD CHOLINERGICZNY
- układ regulujący funkcje pamięci i uwagi
- trzy obszary neuronów cholinergicznych
a) jądra mostu
b) jądro podstawy Magneuta
c) przegroda
*aktywność ruchowa
*emocje
*procesy snu i czuwania
*procesy uczenia się, pamięci i uwagi
*choroba alzheimera
*choroba parkinsona
*choroba huntingtona
BUDOWA UKŁADU NERWOWEGO
*ośrodkowy układ nerwowy: mózgowie i rdzeń
*obwodowy układ nerwowy:
- somatyczny (nerwy przekazujące informacje z narządów zmysłu do ośrodkowego układu nerwowego i z OUN do mięśni i gruczołów)
- atonomiczny: współczuły i przywspółczuły (steruje pracą serca i innych narządów wewnętrznych)
PODZIAŁ MÓZGOWIA
1. podział anatomiczno-ontogenetyczny
- kresomózgowie
- międzymózgowie
- śródmózgowie
- most
- rdzeń przedłużony
- móżdżek
2. podział fizjologiczno-kliniczny
- mózg (kresomózgowie: półkule mózgu, węchomózgowie, jądra podstawy)
- pień mózgu (międzymózgowie, śródmózgowie, most, rdzeń przedłużony)
- móżdżek
3. podział czynnościowy
- kora mózgu
- ośrodki podkorowe (jądra podstawy, międzymózgowie, pień mózgu)
A. RDZEŃ PRZEDŁUŻONY
• kontroluje istotne dla życia odruchy
• znajdują się w nim jądra neuronów czaszkowych
• nerwy czaszkowe przewodzą sygnały czuciowe z obszarów głowy i sterują mięśniami głowy, włókna niektórych nerwów czaszkowych dochodzą także do narządów wewnętrznych
• uszkodzenie często prowadzi do zgonu; niebezpieczne są również duże dawki opiatów, które hamują aktywność rdzenia przedłużonego
WYKŁAD 3
MOST
• wiele włókien nerwowych przechodzi w tym miejscu z jednej na drugą stronę ciała stąd nazwa „most”
• zawiera ją dra kilku nerwów czaszkowych
• przez rdzeń przedłużony i most przebiega twór siatkowy, którego część zstępująca steruje ośrodkami ruchowymi w rdzeniu kręgowym, zaś wstępująca zapewnia pobudzenie wielu obszarów kory mózgu, odpowiada za procesy uwagi i stan czuwania
ŚRÓDMÓZGOWIE
• składa się z pokrywy, nakrywki i korzeni mózgu
• zawiera jądra dwóch nerwów czaszkowych
• przez śródmózgowie przebiega okołośrodkowy twór siatkowaty, które uszkodzenie wywołuje śpiączkę
• ważną strukturą jest istota czarna - skupisko neuronów dopaminergicznych. Jej zanik wywołuje m.in. choroby Parkinsona
MIĘDZYMÓZGOWIE
• najważniejsze struktury to: wzgórze i podwzgórze
• specyficzne jądra wzgórza odbierają informacje określonego typu i przekazują do określonej okolicy kory (otrzymują też z tych okolic korowych informacje zwrotne)
• podwzgórze wpływa na czynność endokrynną przysadki, reguluje czynności popędowe
MÓZG ( KRESOMÓZGOWIE )
• w skład wchodzą: półkule mózgu, węchomózgowie, jądra podstawy
• półkule mózgu okrywa istota szara, złożona z 6 warstw komórek
• półkule mózgu oddzielone są szczeliną podłużną, zaś połączone przez dwie wiązki włókien nerwowych: spoidło wielkie (ciało modzelowate) i spoidło przednie, dzięki tórym zachodzi komunikacja między neuronami obydwu półkul.
JADRA PODSTAWY
• grupa struktur podkorowych położonych bocznie w stosunku do wzgórza, do których zalicza się: jądro ogoniaste, skorupę, gałkę bladą, ciałko migdałowate, przedmurze
• jądra podstawy regulują ruchy automatyczne będąc podłożem dla ruchów dowolnych
• uczestniczą w regulacji funkcji emocjonalnych
• odgrywają istotną rolę w pamięci proceduralnej (podstawowe opanowanie nawyków ruchowych)
UKŁAD LIMBICZNY
• zwany też układem emocjonalno-motywacyjnym
• Papez (1937) - tak zwany „krąg Papeza” - opisał stale powtarzającą się część systemu, którą uznał za biologiczne podłoże ekspresji emocjonalnej i kontroli emocji: hipokamp -> sklepienie -> ciała suteczkowate -> wzgórze -> kora obręczy -> hipokamp
• obejmuje
- układ himpokampa (hipokamp, zakręt hipokampa, zakręt zębaty, strzępek)
- ciało migdałowate
- zakręt obręczy
- do układu limbicznego zalicza się też część wyspy, powierzchnię oczodołową, jądra wzgórza i podwzgórza
• Rola układu limbicznego:
- regulacja pobudzenia emocjonalnego
- udział w procesach zapamiętywania nowych informacji, różnicowanie bodźców nowych od starych i uczenie się (hipokamp)
- ocena wartości bodźców dla zachowania homeostazy oraz wytwarzanie motywacji odpowiedniej do działania
KORA MÓZGU
• dzieli się na płaty: czołowy, ciemieniowy, skroniowy, potyliczny (także wyspa)
• płaty podzielone są bruzdami na zakręty
Kora półkul mózgowych ma 6 warstw komórek:
I - drobinowa
II - ziarnista zewnętrzna
III - piramidowa zewnętrzna
IV - ziarnista wewnętrzna
V - piramidowa wewnętrzna
VI - komórek różnokształtnych
płat potyliczny - odbiór i przetwarzanie informacji wzrokowych
płat skroniowy - analiza i przetwarzanie bodźców słuchowych oraz rozumienie mowy, w jednej półkuli (w większości lewa)
płat ciemieniowy - zarządza głównymi funkcjami czuciowymi i percepcją dotykową, orientacją przestrzenną
płat czołowy - funkcje motoryczne, integrująca funkcje psychiczne |
a tutaj opracowane zagadnienia (w formie ściągi - wystarczy dac małą czcionkę i odpowiednio ustawić)
Kod: | wszechobecność - działa na stan całego org jedność - wszystkie systemy nerwowe są spójne fizycznie, funkcjonalnie i potencjalnie specjalizacja - obejmuje wszystkie elementy sys nerwowego, zarówno w okresie różnicowania się struktury, jak i funkcji integracja elementów systemu - każda część systemu nerwowego pełni jakąś funkcję, związaną z aktywnością pozostałych syst uniwersalność - struktury pełnią analogiczne funkcje u wielu gatunków różnicowanie - zmiany funkcjonalne, a nie strukturalne neuroplastyczność - regeneracja, tworzenie nowych połączeń chemiczne kodowanie informacji TKANKA NERWOWA komórki nerwowe – neurony _ komórki tkanki łącznej - komórki glejowe _ Tkanka nerwowa jest najwyżej zorganizowaną tkanką człowieka, szczególnie wrażliwą na brak tlenu. Odbiera, przekazuje i reaguje na impulsy środowiska, jak np. dotyk, temperatura czy światło. Przewodzi ona impulsy z neuronu do efektorów, od receptorów, przetwarza impulsy w adekwatne odpowiedzi, przewodzi impulsy z neuronu do innego neuronu, wytwarza substancje przekaźnikowe. NEURONY Pojęcie wprowadzone przez Wilhelma Waldeyera. Stanowią genetyczną, anatomiczną, troficzną i funkcjonalną jedn uk nerwowego (tzw. doktryna neuronalna) Nie dzielą się. Mają zdolność do odbioru i przekazywania informacji. Funkcje: stale rejestrują się, analizują info o stanie wewn org jak i zewn stanie otoczenia, przez co przygotowują org do adekwatnej reakcji. Do neuronów należy również koordynacja aktywności intelektualnej, świadomości, podświadomości, aktywności ruchowej czy też czynności gruczołów dokrewnych. Rodzaje neuronów:- wg. kształtu (gwieździste, piramidowe) - wg. liczby wypustek (jedno, wielo-biegunowe) - wg. funkcji (ruchowe, czuciowe) - wg. rodzaju neuroprzekaźników (cholinergiczne) - wg. długości aksonów (typ I - długi, typ II - krótki) TKANKA GLEJOWA Jest zbudowana z elementów nieneuronalnych. Może się dzielić, regenerować, mnożyć, szczególnie po urazach i uszkodzeniach.
Rodzaje komórek glejowych: astrocyty – największe komórki glejowe, uczestniczą w procesach wzrostowych, pełnią ważną rolę w procesach powstawania nowych połączeń. Biorą udział w procesie glejowym. Oligodendrocyty - małe komórki glejowe z kilkoma wypustkami formują osłonki mielinowe w centralnym układzie nerwowym. Mikroglej - wywodzi się z monocytów, które dostają się do OUN przez naczynia krwionośne, jest aktywowany przez procesy zapalne i zwyrodnieniowe, tworzą go komórki żerne, uczestniczą w odpowiedzi zapalnej organizmu i wydzielaniu czynników wzrostowych oraz niektórych reakcji odpornościowych ependymocyty - wyścielają kanał środkowy rdzenia oraz komory mózgu, wytwarzają płyn mózgowo-rdzeniowy oraz tworzą zespolenia ścisłe, które odpowiadają za istnienie bariery krew-płyn mózgowo-rdzeniowy Komórki Schwanna - wytwarzają mielinę w OUN, biorą udział w regeneracji i powtórnej mielinizacji uszkodzeń aksonów, zapewniają wsparcie odżywcze oraz działanie służące wzrostowi i naprawie neuronów obwodowych, są oddzielone od siebie przewężeniami Ranuiera Funkcje:
W skrócie: Izolują, podpierają i odżywiają neurony. Synapsa - to miejsce funkcjonalnego kontaktu komórki nerwowej z inną komórką nerwową, komórką efektora lub z innymi komórkami docelowymi
- składa się z błony presynaptycznej, szczeliny synaptycznej i błony postsynaptycznej) Rodzaje synaps:Podział według: * miejsca kontaktu (akso-somatyczna, akso-aksonalna) * rodzaju przekaźnika- chemiczne (przakźnikami są neuroprzekaźniki) -elektryczne (przkaźnikami są jony i mają bardzo wąską szczelinę synaptyczną) Połączenia synaptyczne: nerwowo-nerwowe — połączenie między dwiema komórkami nerwowymi; nerwowo-mięśniowe — połączenie między komórką nerwową i mięśniową; nerwowo-gruczołowe — połączenie między komórką nerwową i gruczołową; SYSTEM NORADRENERGICZNY -główny układ regulacji aktywności mózgu --neurony adrenergiczne znajdują się w moście i rdzeniu przedłużonym i docierają do rdzenia kręgowego, struktur limbicznych, wzgórza i nowej kory --noradrenalina, adrenalina, norepinefryna wpływają na ogólną aktywność OUN --norandreanalina odpowiada za przebieg aktywności fizycznej, zapewniającej adaptację do warunków zewnętrznych-- NA blokuje odczuwanie bólu --zmniejszanie aktywności NA związane jest z depresją, a wzrost z zespołem maniakalnym --NA odgrywa rolę w chorobach związanych z lękiem i paniką --reguluje procesy snu i czuwania --reguluje procesy koncentracji uwagi --reguluje procesy uczenia się i pamięci SYSTEM SEROTONINERGICZNY ---układ regulacji nastroju ---centrum neuronów produkujących serotoninę znajduje się w jądrach szwu, a ich włókna docierają do rdzenia kręgowego, podwzgórza, prążkowia, wzgórza, hipokampa i kory nowej ---moduluje aktywność wielu obszarów mózgu - procesy czuwania - odbiór informacji czuciowych - emocje i wyższe czynności nerwowe - popęd seksualny - procesy ruchowe - regulacja procesów hormonalnych - depresja i bezsenność - niskie stężenie - stan pobudzenia maniakalnego - wysokie stężenie - choroby przebiegające z natręctwami myślowymi – schizofrenia UKŁAD DOPAMINERGICZNY (DA) - układ nagrody - główne drogi wychodzą ze śródmózgowia i idą do struktur limbicznych oraz kory przedczołowej, kory obręczy i kory śródwęchowej *procesy ruchowe (koordynacja) *układ nagrody (uzależnienia) *procesy motywacyjne *procesy hormonalne *udział w procesach termoregulacji *ubytek neuronów dopaminergicznych istoty czarnej powoduje chorobą Parkinsona *nadmiar DA może mieć istotne znaczenie w powstawaniu objawów schizofrenii UKŁAD CHOLINERGICZNY - układ regulujący funkcje pamięci i uwagi - trzy obszary neuronów cholinergicznych a) jądra mostu b) jądro podstawy Magneuta c) przegroda *aktywność ruchowa *emocje *procesy snu i czuwania *procesy uczenia się, pamięci i uwagi *choroba alzheimera *choroba parkinsona *choroba huntingtona BUDOWA UKŁADU NERWOWEGO *ośrodkowy układ nerwowy: mózgowie i rdzeń *obwodowy układ nerwowy:- somatyczny (nerwy przekazujące informacje z narządów zmysłu do ośrodkowego układu nerwowego i z OUN do mięśni i gruczołów) - atonomiczny: współczuły i przywspółczuły (steruje pracą serca i innych narządów wewnętrznych) PODZIAŁ MÓZGOWIA 1. podział anatomiczno-ontogenetyczny – kresomózgowie – międzymózgowie – śródmózgowie – most - rdzeń przedłużony – móżdżek 2. podział fizjologiczno-kliniczny - mózg (kresomózgowie: półkule mózgu, węchomózgowie, jądra podstawy) - pień mózgu (międzymózgowie, śródmózgowie, most, rdzeń przedłużony) – móżdżek Pień mózgu:
A. RDZEŃ PRZEDŁUŻONY
- kontroluje istotne dla życia odruchy
- znajdują się w nim jądra neuronów czaszkowych
- nerwy czaszkowe przewodzą sygnały czuciowe z obszarów głowy i sterują mięśniami głowy, włókna niektórych nerwów czaszkowych dochodzą także do narządów wewnętrznych
- uszkodzenie często prowadzi do zgonu; niebezpieczne są również duże dawki opiatów, które hamują aktywność rdzenia przedłużonego
B. MOST
- wiele włókien nerwowych przechodzi w tym miejscu z jednej na drugą stronę ciała stąd nazwa „most”
- zawiera ją dra kilku nerwów czaszkowych
- przez rdzeń przedłużony i most przebiega twór siatkowy, którego część zstępująca steruje ośrodkami ruchowymi w rdzeniu kręgowym, zaś wstępująca zapewnia pobudzenie wielu obszarów kory mózgu, odpowiada za procesy uwagi i stan czuwania
C. ŚRÓDMÓZGOWIE
- składa się z pokrywy, nakrywki i korzeni mózgu
- zawiera jądra dwóch nerwów czaszkowych
- przez śródmózgowie przebiega okołośrodkowy twór siatkowaty, które uszkodzenie wywołuje śpiączkę
- ważną strukturą jest istota czarna - skupisko neuronów dopaminergicznych. Jej zanik wywołuje m.in. choroby Parkinsona
D. MIĘDZYMÓZGOWIE
- najważniejsze struktury to: wzgórze i podwzgórze
- specyficzne jądra wzgórza odbierają informacje określonego typu i przekazują do określonej okolicy kory (otrzymują też z tych okolic korowych informacje zwrotne)
- podwzgórze wpływa na czynność endokrynną przysadki, reguluje czynności popędowe
JADRA PODSTAWY- jądra podstawy regulują ruchy automatyczne będąc podłożem dla ruchów dowolnych - uczestniczą w regulacji funkcji emocjonalnych - odgrywają istotną rolę w pamięci proceduralnej (podstawowe opanowanie nawyków ruchowych) UKŁAD LIMBICZNY - zwany też układem emocjonalno-motywacyjnym - Papez (1937) - tak zwany „krąg Papeza” - opisał stale powtarzającą się część systemu, którą uznał za biologiczne podłoże ekspresji emocjonalnej i kontroli emocji: hipokamp -> sklepienie -> ciała suteczkowate -> wzgórze -> kora obręczy -> hipokamp __ obejmuje:- układ himpokampa (hipokamp, zakręt hipokampa, zakręt zębaty, strzępek) - ciało migdałowate - zakręt obręczy - do układu limbicznego zalicza się też część wyspy, powierzchnię oczodołową, jądra wzgórza i podwzgórza Rola układu limbicznego:- regulacja pobudzenia emocjonalnego - udział w procesach zapamiętywania nowych informacji, różnicowanie bodźców nowych od starych i uczenie się (hipokamp) - ocena wartości bodźców dla zachowania homeostazy oraz wytwarzanie motywacji odpowiedniej do działania KORA MÓZGU - dzieli się na płaty: czołowy, ciemieniowy, skroniowy, potyliczny (także wyspa) - płaty podzielone są bruzdami na zakręty Kora półkul mózgowych ma 6 warstw komórek: I – drobinowa II - ziarnista zewnętrzna III - piramidowa zewnętrzna IV - ziarnista wewnętrzna V - piramidowa wewnętrzna VI - komórek różnokształtnych płat potyliczny - odbiór i przetwarzanie informacji wzrokowych płat skroniowy - analiza i przetwarzanie bodźców słuchowych oraz rozumienie mowy, w jednej półkuli (w większości lewa) płat ciemieniowy - zarządza głównymi funkcjami czuciowymi i percepcją dotykową, orientacją przestrzenną płat czołowy - funkcje motoryczne, integrująca funkcje psychiczne przyczyny patologii Uszkodzenia układu nerwowego Kategorie stanów patologicznych:- wrodzone (etiologia): zespół downa, tętniaki, choroba Huntingtona - nabyte: wylew (udar krwotoczny), udar mózgu (udar niedokrwienny), guzy mózgu Następstwem udaru niedokrwiennego jest zawał mózgu. * urazy czaszkowo-mózgowe - zamknięte - otwarte * urazy u sportowców- zaburzenia myślenia - zaburzenia mowy Zmiany patologiczne w tkance nerwowej: - stany lękowe – depresja rozwój uk. nerw w ontogenezie___proliferacja - mnożenie się komórek synoptogeneza - proces powstawania połączeń między komórkami organogeneza - tworzenie się i rozwój narządów w trakcie rozwoju zarodkowego i larwalnego apoptoza, nekroza - proces śmierci komórkowej fetopatia - efekt działania czynników teratogennych działających na płód (np. promieniowanie radioaktywne) plastyczność mózgu - możność przejmowania przez inne części mózgu tych zadań które nie mogą zostać wykonane przez odpowiedni obszar mózgu. Plastyczność maleje wraz z wiekiem, ale nie zanika. diaschiza - szok mózgu ekwipotencjalność mózgu - to równoważność funkcjonalności obu półkul mózgowych. dyskalkulia - nieumiejętność liczenia, działania na liczbach___ Do 5 miesiąca życia mózg jest najbardziej narażony na uszkodzenia.__Pamięć zmysłowa: wzrokowa, słuchowa, dotykowa, węchowa, smakowa. Pamięć długotrwała, krótkotrwała. Pamięć słuchowo-werbalna. Pamięć proceduralna, nawyków, automatycznych czynności. Pamięć sematyczna (pojęcia, definicje), epizodyczna (fakty, zdarzenia). Pamięć operacyjna. Pamięć przestrzenna. Rejony mózgu regulujące funkcje pamięciowe: - hipokamp - nie magazynuje pamięci, przetwarza ją i pozwala na utrwalenie, nabywanie nowych informacji - kora przedczkołowa - odpowiada za pamięć operacyjną, potrzebna do planowania pewnych czynności - ciała suteczkowate - umieszczanie wydarzeń w czasie, ustalanie w kolejności chronologicznej - wzgórze, szczególnie jądra przednie wzgórza - odtwarzanie informacji z przeszłości - jądra podstawy - utrwalają czynności nawykowe, stereotypowe Zaburzenia językowe i mowy Lewa półkula jest odpowiedzialna za mowę. Znajdują się tam ośrodki odpowiadające za mowę. Główny obszar mowy: wieczko ciemieniowe (dolna część okolicy zaśrodkowej) - odpowiada za podstawowe elementy językowe okolica Broca (tylna część dolnego zakrętu czołowego) - słowa, sylaby, aspekt programowania, sekwencje sylab, głosek, słów w zdaniu od przodu do okolicy Broca - odpowiada za treść wypowiedzi, za sens, za budowanie wypowiedzi dodatkowe pole ruchowe (przyśrodkowa powierzchnia płata czołowego) __okolica Wernickego - tylna część głównego skrętu skroniowego - odpowiada za asrykulację fonetyczną, za dekodowanie mowy, kontrolę słuchową wypowiedzi, rozumienie mowy inne struktury okolicy Wernickego - kodują ślady pamięciowo-słuchowe dolne okolice ciemieniowe i styk ciemieniowo-skroniowo-potyliczny (PTO) - owpowiada za rozumienie konstrukcji logiczno-gramatycznych okolice przedczołowe - odczytywanie metafor, przysłów, intencji nadawcy. __Afazja - percepcyjna (czuciowa) - ekspresyjna (ruchowa)__Afazja to utrata zdolności, które niegdyś się posiadało. Jest zawsze konsekwencją uszkodzenia mózgu.___Afazja ekspresyjna (ruchowa) - obajwy: *zaburzenia w zakresie nadawania umowy przy zachowanym *rozumieniu *perseweracja (powtarzanie tego samego) *opuszczanie liter *nieprawidłowe łączenie elementów *wypowiedzi *embol (sylaba, zniekształcone słowo) *zaburzenia pisania *zaburzenia czytania *agrafia, aleksja - utrata umiejętności pisania i czytania (całkowita)___Afazja czuciowa (percepsyjna):*zaburzenia rozumienia mowy, ale także i nadawania *zniekształcenia słów (nieprawidłowe fonetycznie) *mowa jest płynna, dużo mówią, ale bez sensu |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paatryszjaa
swój człowiek:)
Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 18:00, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
mowil Ci juz ktos ze jestes cudowny ?;D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Danonek
nowy
Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: PiP ;))
|
Wysłany: Pon 18:03, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
hehehe bezz kitu cudowny oraz najcudowniejszy:D![Very Happy](http://picsrv.fora.pl/images/smiles/icon_biggrin.gif)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
RESOcjalizator
Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lublin
|
Wysłany: Pon 18:08, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
ajj... ;P
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aguska
swój człowiek:)
Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 19:42, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Ja go uwielbiam. Jejuuu masz normalnie piwo u mnie za to:)
To co dziewczynki naumiane juz naneuro jestesmy:P
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paatryszjaa
swój człowiek:)
Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 19:53, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Sebaa a pamietasz co bylo w tamtym roku , jakiego typu pytania?? dalo sie sciagac?? u nas ma byc test wyboru ok 20pytan z wykladow i 20 z cwiczen.. ??????
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
RESOcjalizator
Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lublin
|
Wysłany: Pon 19:57, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
no to u nas było podobnie
generalnie była to jedna z lepszych współprac grupowych na tych studiach.. pamiętam, że pytałem krzycząc kogoś o 3 ławki przede mną, jaka jest odpowiedź w którymś tam pytaniu, także luz.. ; )
a z kim macie w ogóle neuro?
co do piwka, chętnie się napiję najlepiej jak umówimy się wszyscy razem, poznam Was wszystkie od razu ;P. po co się na drobne rozdrabniać ;P.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paatryszjaa
swój człowiek:)
Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 20:00, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
z dr Aneta Borkowska i z pawlem krukowem cwiczenia ;D Pan jest cool ;D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
RESOcjalizator
Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lublin
|
Wysłany: Pon 20:06, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
my mieliśmy z Borkowską wykłady i ćwiczenia z Daniluk, ale jako, że Borkowska się pokrywa, to myślę, że będzie podobnie luźno co u nas
powodzenia życzę (:
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paatryszjaa
swój człowiek:)
Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 20:07, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
uu mam nadzieje ze tak bedzie , bo nic nie umiem i z tego co wiem to niktsie nie uczy , wszyscy na szczescie licza.. noo tzn na sciagi ;D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aguska
swój człowiek:)
Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 20:08, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Ej no to luzz. Jeszcze raz dzieki za te opracowania. A co do piwka ja jestem za a nawet przeciw:) Patrycja jak my jutro z ta socjologia z wykładami stoimy. Wiadomo cos?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paatryszjaa
swój człowiek:)
Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 20:15, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
ja nic nie wiem i podejrzewam ze nawet nie zaliczylam cwiczen , jutro ponioc wyniki, ciezko bedzie..
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aguska
swój człowiek:)
Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 21:56, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Ja jeszcze z pytaniem. Seba wy na auli pisaliscie całym rokiem czy jakoś was dzielili?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
heroina
RESOcjalizator
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 22:22, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Nie jestem Sebą, ale udziele odpowiedzi - na auli, całym rokiem:D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|