![Forum www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Strona Główna](http://img132.imageshack.us/img132/3991/logooi1.gif) |
www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Pedagogika Specjalna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aniołeczek;)
VIP - RESO
Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poniatowa
|
Wysłany: Nie 7:56, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
chciałam zapytać czy ktoś ma wszystkie wykłady począwszy od drugiego? proszę o kontakt będę bardzo wdzięczna
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
karolinkieee
TYFLOpedagog
Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 180
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Nie 9:09, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
a ile ich było? bo chyba ja mam wszystkie:P ale nie jestem pewna
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
RESOcjalizator
Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lublin
|
Wysłany: Nie 10:18, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
a ma ktoś ten drugi? [; bo ja od Agatki mam wszystkie za wyjątkiem drugiego właśnie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aniołeczek;)
VIP - RESO
Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poniatowa
|
Wysłany: Nie 10:59, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
nie wiem dokładnie ile ich było ale ja kiedyś wrzuciłam 1 i 2 bodajże ale bez podziału....
a do Ciebie Karolinko się zgłoszę jeśli można
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
NATALISZONEK
RESOcjalizator
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 17:31, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
WYKŁAD 2
22.02 2008
Nauczyciel pracuje swoją wiedzą, umiejętnością, ale również swoją całą osobowością. Najważniejszą wartością pracy nauczycielskiej jest jego człowieczeństwo / M. Grzegorzewska/.
Wyróżniamy obecnie następujące grupy kompetencji zawodowych nauczyciela ( wg Strykowskiego):
1.KOMPETENCJE MERYTORYCZNE ( rzeczowe)
Oznacząją one znajomość przez nauczyciela treści nauczanego przedmiotu ( boku przedmiotowego) tzn ścieżki edukacyjnej. Kompetencje te zdobywa nauczyciel w trakcie studiów, a także przez ustawiczne samokształcenie ( uczenie ciągłe, przez całe życie)
*wiedza teoretyczna
* znajomość praktyki
„Nauczyciel, który nie lubi swojej pracy, zamęczy uczniów i siebie” ( Z. Sękowska)
2. KOMPETENCJE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE
Chodzi tu o wiedzę dającą nauczycielowi podstawę teoretyczną do jego działalności dydaktyczno-wychowawczej.
3. KOMPETENCJE DIAGNOSTYCZNE
Związane z poznawaniem uczniów i ich środowiska społeczno-wychowawczego, głównie rodziny i grup rówieśnicznych. Wymaga to od nauczyciela znajomości podstawowych metod i technik badawczych oraz umiejętności analizy i interpretacji otrzymanych wyników badań.
4. KOMPETENCJE W DZIEDZINIE PLANOWANIA I PROJEKTOWANIA
Kompetencje te dotyczą szczególnie planowania zajęć szkolnych długofalowych, np. projektowania nauczania danego przedmiotu, tzw. rozkład materiału i doraźnych projektów lekcji, scenariuszy, co wiąże się ze zdobyciem przez nauczyciela umiejętności pisania scenariuszy lekcji, czyli tzw. Konspektów, a także projektowaniem programu wychowawczego szkoły, testów i innych narzędzi do mierzenia osiągnięć uczniów, narzędzi poznawania uczniów, planów doskonalenia zawodowego itp
5. KOMPETENCJE DYDAKTYCZNO-METODTYCZNE
Chodzi o wiedzę na temat istoty, zasad i metod realizacji procesu kształcenia.
6. KOMPETENCJE KOMUNIKACYJNE
Rozumiane jako wiedza na temat procesu komunikowania, a także umiejętność efektywnego nadawania i odbierania komunikatów.
7. KOMPETENCJE MEDIALNE I TECHNICZNE
Dotyczą organizowania przez nauczyciela warsztatu pracy, co oznacza jego znajomość zasobów medialnych związanych z nauczanym przedmiotem oraz możliwości ich zastosowania w procesie edukacji. Umiejętności obsługi urządzeń medialnych, w tym komputera i internetu, motywację do ciągłego doskonalenia się w tym zakresie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
NATALISZONEK
RESOcjalizator
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 17:33, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
NAUCZYCIEL/ WYCHOWAWCA W ZMIENIAJĄCEJ SIĘ RZECZYWISTOŚCI OŚWIATOWEJ...
WYKŁAD 1
15.02 2008
Zjazd pedagogiczny (KUL)
Poglądy:
Przemiany po 1989r niosły obietnicę demokratyzacji życia zbiorowości, przekształcenia polskiej edukacji w obszar wspierania rozwoju uczniów jako krytycznych, społecznie myślących, zaangażowanych; przekształcenie polskiej szkoły w sferę publiczną. Oczekiwano szkoły, w której oddana zostanie profesjonalnie wolność kształcenia. Oczekiwano szkoły z nauczycielami nastawionymi na twórcze zmaganie się z wyzwaniami współczesności. Przed oświatą stoi zadanie, aby współdziałały ze sobą wszystkie podmioty: nauczyciele, rodzice, uczniowie.
Dyrektywa: treści i formy kształcenia szkolnego mogą stanowić zagrożenie dla nabywania kompetencji intelektualnych i obywatelskich.
Obserwuje się zwrot ku schematom praktyk edukacyjnych z akcentowaniem ilościowych standardów nabywania wiedzy, nauki pamięciowej, marginalizacji roli doświadczenia i rozwiązywania problemów w toku kształcenia. Szkoła staje się miejscem wpajania faktów nauczania, schematów, nauczania kanonów. Prowadzi to do sytuacji, w której autentyczny wysiłek myślenia, poszukiwania rozwiązań i dojrzewania do własnych interpretacji rzeczywistości są poczytywane jako zagrożenie dla funkcjonowania szkoły.
Rezultatem hamowania rozwoju intelektualnego uczniów staje się ich wyuczona bezradność intelektualna, nieporadność w nowych sytuacjach, brak postaw kreatywnych, dogmatyzm myślenia, konformizm wobec narzucanych praw i ich głosicieli. Dalszą konsekwencją jest niedostatek dojrzałości etycznej młodego pokolenia, która rozumiana jako zdolność dokonywania wyborów etycznych łączy się ze zdolnością intelektualną.
Uczeń, w którym skutecznie zahamowano potrzebę myślenia i rozumienia jest potencjalnie „ dobrym poddanym” pozbawionym odporności na przemoc instytucjonalnych autorytetów. Staje się jednostką pasywną, niezdolną do postaw sprzeciwu.
Szkoła stanowi narzędzi do odtwarzania nierówności społecznych
Dzieci i młodzież z niższych warstw społecznych (niższy status ekonomiczny, społeczny) stają się ofiarami selekcji egzaminacyjnych (szkoły średnie-matura, szkoły wyższe, w szczególności studia zaoczne-opłaty )
Negatywne konsekwencje oddziaływań szkoły na rozwój uczniów są skutecznie mistyfikowane za sprawą wskaźnika skolaryzacji ( 80% wykształcenie średnie, 40 % wyższe)
Narastająca biurokracja oświaty sprzyja pozorowaniu pracy pedagogicznej, nasilaniu fasadowości relacji wychowawczych, wyobcowaniu nauczyciela od istoty pracy twórczej.
Reflekcje:
1. Zaburzone są relacje nauczyciel-uczeń
2. Tendencje do „ilościowego nauczania”, zapamiętywania dużej treści, bezkrytycznego ustosunkowania się
3. Nauczyciel i jego postawa pedagogiczna ( twórcza postawa)
KOMPETENCJE NAUCZYCIELA/ WYCHOWAWCY W ZMIENIAJĄCEJ SIĘ RZECZYWISTOŚCI OŚWIATOWEJ
KOMPETENCJA-sprawność, umiejętność w danej dziedzinie.
„Kompetencje pedagogiczne” można zamiennie używać z terminem POSTAWA PEDAGOGICZNA.
POSTAWA- stosunek do czegoś/ kogoś
Definicja wg Stefana Nowaka:
*Postawą danego człowieka wobec pewnego przedmiotu nazywamy ogół względnie trwałych dyspozycji do oceniania danego przedmiotu i emocjonalnego na niego reagowaniu oraz towarzyszące tym dyspozycjom względnie trwałe przekonania o maturze i właściowościach tego przedmiotu oraz sposoby zachowywania się wobec niego*
Na postawę składają się 3 składniki ( komponenty):
1. emocjonalny
2. poznawczy
3. behawioralny
EMOCJONALNY: nasze uczucia., wrażliwość wewnętrzna, pewien poziom empatii.
Te cechy osobowościowe decydują o jakości relacji nauczyciel-uczeń, kim jest nauczyciel jako człowiek. Są to predyspozycje wyniesione z domu rodzinnego.
POZNAWCZY: wiedza nauczycielska, pedagogiczna, ogólnopedagogiczna, specjalistyczna, szeroka wiesza humanistyczna i przekonania ( są nadrzędne nad wiedzą, nabywamy je w trakcie naszej pracy)
BEHAWIORALNY: chodzi o konkretne zachowania wychowawcy, działania pedagogiczne, żeby działać muszą być spełnione 2 pierwsze komponenty: emocjonalny i poznawczy. Aby móc pracować z dzieckiem, musi być wrażliwość i wiedza.
Te 3 składniki decydują o KOMPTENCJACH ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Kompetencje pedagogiczne rozstrzygać się będą w następujących układach:
1.nauczyciel-uczeń
2.nauczyciel-rodzic
3.nauczyciel-nauczyciel
4. nauczyciel-społeczność lokalna, środowisko, w którym żyje
5. nauczyciel- własna rodzina
6. nauczyciel- kadra kierownicza
7. nauczyciel- organizacje samorządowe/ związki zawodowe
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
NATALISZONEK
RESOcjalizator
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 17:34, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Reszte jak bedziecie chcieli, dajcie znac-przepisze w wolnej chwili, dzis mi sie wiecej nie chcialo...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Judytka
RESOcjalizator
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gbw
|
Wysłany: Wto 11:22, 20 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Przepisz Natalka, przepisz
Jasna qrwa, na ch*j komukolwiek te bzdury, czy jebana rasa po prostu nie może dac zaliczenia ot tak? :[
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
NATALISZONEK
RESOcjalizator
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 11:12, 23 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Kumpel nie ma worda więc był problem dlatego rzucam linka do pobrania i tam znajdziecie wykłady od 3-7 ostatniego wykładu (16.05.2008) niestety nie posiadam. Powodzenia w przepisywaniu
link:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|