 |
www.pedagodzyspecjalni.fora.pl Pedagogika Specjalna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Śro 17:48, 12 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
ktos chodzi ale to pewnie nieliczni;D zeby nie odczelila takiego numeru, ze : "pani nie widzialam to zaliczenia nie bedzie".wtopa by byla
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mery
OLIGOfrenopedagog
Dołączył: 01 Gru 2007
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Śro 19:50, 12 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
nom bez kitu może jednak w końcu sie wybrać
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Śro 20:27, 12 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
co piatek sobie wmawiam ze pojde;/ moze tym razem? eh;]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mery
OLIGOfrenopedagog
Dołączył: 01 Gru 2007
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Śro 20:59, 12 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
bez kitu // ja jeszcze w pon. rano walcze z budzikiem ale to juz inny wyklad
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
RESOcjalizator
Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lublin
|
Wysłany: Śro 21:36, 12 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
budzik, budzikiem. gorzej wytrzymać ten natłok trupów w autobusie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aniołeczek;)
VIP - RESO
Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poniatowa
|
Wysłany: Czw 7:40, 13 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
ja np chodzę na wykłady co jednak nie jest równoznaczne z tym że posiadam owe notatki, chodzę ale tylko słucham i w dodatku nie jej
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aniołeczek;)
VIP - RESO
Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poniatowa
|
Wysłany: Pon 9:58, 24 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
mam coś dla Was...
Zjazd pedagogiczny
1. Przemiany po roku '89 niosły obietnicę demokratyzacji, dawały nadzieję na przekształcenie polskiej szkoły w obszar publiczny. Oczekiwano szkoły z nauczycielami nastawionymi na twórcze zmagania z wymogami współczesności. Przed oświatą stoi zadanie aby współdziałały ze sobą wszystkie podmioty ( nauczyciel, rodzice i uczniowie).
DYREKTYWA
*treści i formy kształcenia szkolnego mogą stanowić zagrożenie dla nabywania kompetencji intelektualnych i obywatelskich
*obserwuje się zwrot ku schematom praktyk edukacyjnych związanych z akcentowaniem ilościowych standardów nabywania wiedzy, nauki pamięciowej, marginalizacji roli doświadczenia, rozwiązywania problemów w toku kształcenia
*szkoła staje sie miejscem wpajania faktów, nauczania schematów, wpajania kanonów; prowadzi to do sytuacji, w której autentyczny wysiłek myślenia i dojrzewania do własnej interpretacji rzeczywistości są uznawane za zagrożenie dla szkoły.
- Rezultatem hamowania rozwoju intelektualnego uczniów staje się ich nieporadność intelektualna, brak postaw kreatywnych, dogmatyzm myślenia oraz konformizm wobec narzucanych prawd i ich głosicieli.
- Niedostatek dojrzałości etycznej młodego pokolenia, która rozumiana jako zdolność dokonywania wyborów etycznych łączy się z dojrzałością intelektualną.
-Uczeń, w którym skutecznie zahamowano potrzebę myślenia i rozumienia jest potencjalnie dobrym poddanym, pozbawionym sprzeciwu na narzucanie schematów, staje się jednostką pasywną.
- Szkoła stanowi narzędzie odtwarzania nierówności społecznej
- Dzieci i młodzież pochodzący z niższego statusu społ-ekonomicznego stają się ofiarami selekcji egzaminacyjnej.
- Negatywne konsekwencje oddziaływań szkoły na uczniów są skutecznie mistyfikowane za sprawą wskaźników skolaryzacji.
-Narastająca biurokratyzacja oświaty sprzyja pozorowaniu pracy pedagogicznej, odartej z jej osobistej refleksji nauczycieli, eksponowaniu działań rozmijających się z sensem kształcenia, wyobcowaniu nauczyciela od istoty pracy twórczej.
PODSUMOWANIE
1. Zaburzone relacje nauczyciel- uczeń
2.Tendencje do ilościowego nauczania i bezkrytycznego ustosunkowania sie do niego
3.Nauczyciel i jego postawa pedagogiczna.
Kompetencje nauczyciela- wychowawcy w zmieniającej się rzeczywistości oświatowej.
Kompetencja- sprawność, umiejętność.
Miano kompetencje pedagogiczne można zamiennie używać z terminem postawy pedagogicznej( stosunek do kogoś lub czegoś).
POSTAWA PEDAGOGICZNA WG Stefana Nowaka
Postawą danego człowieka wobec pewnego przedmiotu nazywamy ogół względnie trwałych dyspozycji do oceniania danego przedmiotu i emocjonalnego na niego reagowania oraz towarzyszące tym dyspozycjom względnie trwałe przekonania o naturze i właściwościach tego przedmiotu a także sposoby zachowania sie wobec niego.
WNIOSKI Z DEFINICJI
Na postawę składają się 3 komponenty( składniki0
-emocjonalny
-poznawczy
-behawioralny
Emocjonalny- nasze uczucia, wrażliwość wewnętrzna, poziom empatii: są to te cechy osobowości, które decydują o jakości relacji nauczyciel- uczeń, o tym kim jest nauczyciel jako człowiek.
Poznawczy-wiedza ( nauczycielska, pedagogiczna, psychologiczna, specjalistyczna, humanistyczna szeroka wiedza na temat człowieka)nauczyciel powinien być eurydytą( mieć szeroka wiedzę)
Behawioralny -konkretne zachowanie nauczycieli, wychowawców.
Te trzy komponenty świadczą o kompetencji zawodowej nauczyciela- wychowawcy.
Kompetencje pedagogiczne będą się rozstrzygać w następujących relacjach
-nauczyciel-uczeń
-nauczyciel-rodzic
-nauczyciel-nauczyciel
-nauczyciel-społeczność lokalna
-nauczyciel- własna rodzina
-nauczyciel- kadra kierownicza
-nauczyciel- organizacje samorządowe, społeczne, związki zawodowe
Najważniejszą wartością w nauczycielstwie jest człowieczeństwo.
Obecnie wyróżniamy jeszcze następujące grupy kompetencji zawodowych( wg. Strytowskiego)
-merytoryczne (kompetencje rzeczowe)
Wg. autora oznaczają one znajomość przez nauczyciela treści nauczanego przedmiotu, bloku przedmiotowego, tzw ścieżki edukacyjnej. Kompetencje te zdobywa nauczyciel w trakcie studiów a także przez ustawiczne samokształcenie się .
-psychologiczno-pedagogiczne
Wiedza dająca nauczycielowi wiedzę teoretyczną do jego działalności dydaktyczno- wychowawczej
-diagnostyczne
Związane z poznawaniem uczniów i ich środowisk społeczno-wychowawczych. głównie rodziny i grup rówieśniczych; wymaga to od nauczyciela znajomości podstawowych metod i technik badawczych oraz umiejętności analizy i interpretacji otrzymanych wyników badań.
-w dziedzinie planowania i projektowania
Planowanie zajęć szkolnych długofalowych(np. projektowanie nauczania danego przedmiotu tzw. rozkład danego materiału) i doraźnych(projektowanie lekcji co wiąże sie z nabyciem przez nauczyciela umiejętności pisania scenariuszy lekcji, konspektów) a także projektowanie programu: wychowawczego, testów i innych narzędzi do mierzenia osiągnięć uczniów, narzędzi poznawania uczniów, planów doskonalenia zawodowego.
-dydaktyczno-metodyczne
Wiedza na temat istoty zasad metod realizacji procesu kształcenia.
-komunikacyjne
Wiedza na temat procesu komunikowania a także umiejętność efektywnego nadawania i odbierania komunikatów.
-medialne i techniczne
Organizowanie przez nauczyciela warsztatu pracy, co oznacza jego znajomość zasobów medialnych, związanych z nauczanym przedmiotem oraz możliwości ich zastosowania; umiejętność obsługi np. komputera i internetu. doskonalenie swoich umiejętności.
-związane z kontrolą i oceną osiągnięć uczniów oraz jakościowym pomiarem pracy szkoły
Nauczyciel w tej dziedzinie potrafi dobrać lub wytworzyć narzędzia rewalidacji, zastosować je i zinterpretować. Następnie zbudować procedury oceniania osiągnięć uczniów wyrażone w stopniach szkolnych, przedstawić wyniki uczniom, rodzicom i nauczycielom.
-projektowania i ocena programu oraz podręczników szkolnych
-autoedukacyjne( autokreacyjne) związane z rozwojem zawodowym
Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk wyodrębnił sześć aktualnych kompetencji zawodowych nauczyciela-wychowawcy:
-prakseologiczne
Ujawnia się w skutecznym diagnozowaniu, programowaniu, planowaniu i organizowaniu działań pedagogicznych oraz kontrolowaniu i ocenie efektów procesu edukacyjnego.
-komunikacyjne
Wyrażają się w poprawności i skuteczności operowania językiem w sytuacjach edukacyjnych.
-współdziałania
Polegają na skuteczności zachowań prospołecznych i na sprawnościach działań integracyjnych.
-kreatywne
wyrażają się poprzez innowacyjne i nieszablonowe działania.
-informatyczne
Sprawne korzystanie z nowoczesnych źródeł informacji.
-moralne
Zdolność do pogłębionej refleksji moralnej przy ocenie dowolnego czynu etycznego.
MEN podało następujące grupy kompetencji nauczycielskich:
1. dydaktyczne
2.wychowawcze i społeczne( związane z umiejętnością rozpoznawania potrzeb uczniów i zdolności do współpracy w różnych relacjach międzyludzkich)
3.kreatywne (zdolność do samokształcenia do innowacyjności, niestandardowości działań, z mobilnością i elastycznością działania)
4.prakseologiczne
5. komunikacyjne( skuteczność zachowań werbalnych i pozawerbalnych w sytuacjach wychowawczych)
6. informacyjno-medialne( umiejętność korzystania z technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz ich stosowania w nauczaniu)
T. Oleńska-Pawlak proponuje nam następujące grupy kompetencji nauczycielskich :
- nauczyciel otwarty i komunikatywny
- potrafi radzić sobie w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych
- otwarty na wiedzę
-potrafi rozwiązywać profesjonalnie problemy dziecka niepełnosprawnego( oraz zdrowego) i jego rodziny
-niekonformistyczny
W podejściu do współczesnych kompetencji nauczycielskich wyróżnia się trzy ich paradygmaty:
1. nauczycielu poznaj samego siebie
2. nauczycielu zrozum samego siebie
3. nauczycielu buduj samego siebie
Ad.1.
Poznaj samego siebie, pragnienia, obawy, możliwości, ograniczenia, po to abyś mógł właściwie kierować swoim życiem. Proces ciągłego samopoznania, samodoskonalenia i samokształcenia chroni nauczyciela przed szybkim wypaleniem zawodowym i przed rutyna zawodową. We współczesnym systemie kształcenia nie wymaga się osobowego rozwoju nauczyciela. Istnieją następujące tu zagrożenia :
a) infantylizacja
b) technokratyzacja
Do tych dwóch zagrożeń zaliczamy :
-ucieczkę od dojrzałego i refleksyjnego studiowania
-dominację środków audiowizualnych zachęcającą do wysiłku intelektualnego związanego z czytaniem literatury naukowej
-dążenia do pozyskiwania gotowych przepisów edukacyjnych
Ad. 2.
Zrozumieć siebie, zrozumieć drugiego człowieka, jego zachowania i przeżycia, warunkiem tego jest uznanie drugiego człowieka jako osoby. Osobowy "ja" nauczyciela stanowi szczególną humanistyczną wartość, kompetencje merytoryczne oraz sprawność działania "nie czynią" jednak nauczyciela; techniczność bezosobowego podłoża staje się antywartością w wychowaniu. Zrozum samego siebie to również problem dojrzewania do zawodu, zarówno w teorii jak i w praktyce; chodzi tu o zagadnienie "terminowania w zawodzie". Spotkanie z drogim człowiekiem wymaga, aby nauczyciel był człowiekiem umiejącym słuchać, a nie tylko umiał wsłuchiwać się w siebie.
Ad.3.
Aby dużo dać, trzeba dożo mieć.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez aniołeczek;) dnia Pon 10:10, 24 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aniołeczek;)
VIP - RESO
Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poniatowa
|
Wysłany: Pon 10:14, 24 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
zdobyłam i daję
bez podziału co i kiedy było ale mniejsza o to
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
RESOcjalizator
Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lublin
|
Wysłany: Pon 11:57, 24 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
może się przydać, dziękóweczka :].
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mery
OLIGOfrenopedagog
Dołączył: 01 Gru 2007
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 12:19, 24 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
bardzo fajnie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GRECKY
Administrator
Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik/Lublin
|
Wysłany: Wto 15:16, 25 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Kochana jesteś Normalnie ANIOłECZEK
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aniołeczek;)
VIP - RESO
Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poniatowa
|
Wysłany: Wto 20:34, 25 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
mów mi jeszcze...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GRECKY
Administrator
Dołączył: 13 Sty 2008
Posty: 1112
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Świdnik/Lublin
|
Wysłany: Wto 22:30, 25 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Mówię
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Magda
TYFLOpedagog
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 580
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: Pon 17:46, 14 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Czy sprawdzana byla moze obecnosc na ostatnim piątkowym wykladzie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Pon 18:58, 14 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
nie byla:)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
RESOcjalizator
Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lublin
|
Wysłany: Śro 14:39, 16 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
i nie będzie ;].
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aniołeczek;)
VIP - RESO
Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1102
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poniatowa
|
Wysłany: Śro 17:41, 16 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
będzie tylko zaliczenie ;[
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
agatka
stały bywalec
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 220
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Niemce city;)
|
Wysłany: Nie 9:34, 11 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
zaliczenie bedzie lajcik, bo ze swoimi notatkami ^^ .
no ale lista poszła na ostatnim wykladzie (9.05.08 );]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
hatifnat
TYFLOpedagog
Dołączył: 28 Lis 2007
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudnik nad Sanem
|
Wysłany: Nie 11:22, 11 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
no to fajnie... a beda z tego jakies konsekwencje??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|